آغاز بینال ونیز از ۲۱ اردیبهشت، ایران پیام آور صلح و ستایش زندگی است

آغاز بینال ونیز از ۲۱ اردیبهشت، ایران پیام آور صلح و ستایش زندگی است

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو پنجاه و هشتمین بینال هنر ونیز، بیست ویكم اریبهشت ماه شروع به كار می كند و ایران با سه هنرمند در این رویداد جهانی حاضر است.هادی مظفری، مدیركل هنرهای تجسمی می گوید: پاویون جمهوری اسلامی ایران در پنجاه و هشتمین دوسالانه هنر ونیز، پیام آور صلح و ستایش زندگی است.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، هادی مظفری، مدیركل هنرهای تجسمی كه با حكم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان كمیسیونر ایران در بینال ونیز منصوب شده است، با بیان این مطلب كه عنوان غرفه جمهوری اسلامی ایران در این دوره «از بودن و سرودن» نام دارد، اظهار داشت: «پنجاه و هشتمین بینال هنر ونیز، ۲۱ اردیبهشت ماه مصادف با ۱۱ می ۲۰۱۹ در Fondaco Marcello شهر ونیز ایتالیا با عنوان «باشد كه در زمانه ی جذابی زندگی كنی» به صورت رسمی گشایش می یابد. «از بودن و سرودن» نام غرفه و نمایشگاه جمهوری اسلامی ایران در این دوره است كه از صلح خواهد گفت و ترسیم جهانی بهتر به منظور زندگی.»
مظفری با ذكر این نكته كه عنوان غرفه جمهوری اسلامی ایران بر مبنای شعری از دكتر «محمدرضا شفیعی كدكنی» كه نشان از رویش و امید به آینده دارد، انتخاب شده است، افزود: «بر اساس عنوان نمایشگاه بین المللی ونیز (باشد كه در زمانه ی جذابی زندگی كنی)، نمایشگاه «از بودن و سرودن» ایران ستایشی است بر زندگی و لحظات پرارزش زیسته شدن در حالا و همینطور آینده. این نمایشگاه پیام آور صلحی است از سمت جامعه و فرهنگ درخشان ایرانی كه رسانه های دنیا كمتر به آن پرداخته اند.»
هادی مظفری درباره گفته «راف روگوف»، كیوریتور بینال بین المللی ونیز، در نشست مطبوعاتی نمایشگاه كه پنجاه و هشتمین بینال ونیز را در ضدیت با دیدگاه دونالد ترامپ از جهان معرفی نمود، اظهار داشت: «حضور ایران در این دوره به خصوص، بسیار حائز اهمیت می باشد. گرچه جهان سیاسی با تمام قدرت، فشارهایش را بر ایران اعمال می كند و تلاش در تنگ كردن هر چه بیشتر عرصه دارد، اما چشمه جوشان فرهنگ و هنر ایران همچنان قدرتمند به فعالیت و آفرینش ادامه می دهد.»
مظفری افزود: «در این دوره، هنرمندان بر مبنای یك فرایند دقیق انتخاب شدند و آثار سه هنرمند كه با زبان و نشانه های جهانی در گفت وگوست و به دنیای هنر معاصر جهان نزدیك تر است به ونیز خواهد رفت. هنرمندان بر مبنای آرای هیأت انتخاب، متشكل از «حسن سلطانی» رئیس دانشگاه هنر، «محسن سلیمانی» مدرس دانشگاه، «فرح اصولی» هنرمند، «امیر سقراطی» پژوهشگر، منتقد و هنرمند، «احسان آقایی» رئیس موزه هنرهای معاصر تهران، «علی بختیاری» بعنوان كارشناس هنری و اینجانب بعنوان كمیسیونر نمایشگاه، انتخاب شدند. معیارهای اصلی انتخاب هنرمندان، تابعیت و سكونت در ایران و توجه به استان ها و حضور نماینده بانوان هنرمند در این رویداد بوده است.
وی از هیأت انتخاب و كارشناسانی كه تا كنون برای انتخاب هنرمندان، نظرات و مشورت داده اند قدردانی كرد.
او اظهار نمود: در ابتدا ۳۰ كارشناس هنری، مدرس دانشگاه، كیوریتور برجسته كشور انتخاب و از آنها خواسته شد، سه هنرمند را با اولویت و امتیاز به شورا معرفی كنند و در نهایت بر مبنای امتیازهای هر هنرمند، طرح، ایده و زبان جهانی آثاری كه بالاترین امتیازها را به دست آوردند، انتخاب شدند. این سه هنرمند در رشته های مختلف با ستایش شكوه بودن و زمان، هویت و خاطره، واقعیت و رؤیا، هنر ایران را به نمایش خواهند گذاشت.
كمیسیونر ایران در بینال ونیز اظهار داشت: برخلاف تصور رایج جامعه بین المللی هنر، درباره ی هنر ایرانی كه عموماً بر پایه ی عناصر و نقش مایه های محلی است، این دفعه هر یك از این هنرمندان با روش خاص خود وجوه جهانی و معاصر هنر ایرانی را عرضه خواهند كرد.
مظفری افزود: محل پاویون ایران در شهر ونیز توسط مؤسسه توسعه هنرهای معاصر بعنوان برگزاركننده نمایشگاه ایران بعد از چندین ماه بررسی و كارشناسی انتخاب گردید و با عنایت به امكانات موجود در یكی از بهترین نقاط شهر ونیز و نزدیك به میدان مشهور «سن ماركو» غرفه ایران دایر می شود كه با عنایت به موقعیت مناسب پاویون كشورمان در این دوره بخش بزرگ تری از هنرمندان و مخاطبان این بینال از غرفه ایران دیدار و با هنر ایران آشنا خواهند شد.
وی اضافه كرد: «از بودن و سرودن» آثاری از رضا لواسانی، سمیرا علیخانزاده و علی میرعظیمی را به نمایش خواهد گذاشت و رضا عابدینی طراح گرافیك این رویداد است.
«رضا لواسانی» متولد ۱۳۴۱ تهران است. او هنرمندی است كه در مدیوم های گوناگونی فعالیت دارد و چیدمان «زندگی» را به ونیز پنجاه و هشتم می آورد. لواسانی ساخت چیدمان «زندگی» را در سال ۱۳۹۱ آغاز و بیشتر از سه سال روی اجزای مختلف آن كار كرد. او تعمداً خمیر كاغذ را برگزیده كه هم آثار ارزشمندی از بزرگان هنر ایران با استفاده از مدیوم پاپیه ماشه آفریده شده و هم به صورت عینی و نمادین بر مفهوم بازیافت تاكید دارد. این اثر هنری روایتی شعرگونه است درباره ی شكوه و جلال زندگی و همینطور تصویری از گذشت زمان. روش اعجاب انگیز وی در عرضه این اثر هنری، توصیف گر باور هنرمند به ارزشمندی زندگی ست كه با امضای خاص وی در زیباشنایی به نمایش درآمده است. «زندگی» بر نمایش وارگی مجسمه و چیدمان تاكید دارد.
«سمیرا علیخانزاده» متولد ۱۳۴۶ تهران و فارغ التحصیل رشته نقاشی است. علیخانزاده با نگاهی به آینده خاطرات گذشته را یادآور می شود پس از نخستین نمایشگاه آثار نقاشی خود، دیگر هیچ گاه نقاشی نكرد و توجهش را در تولیدات هنری به سمت «مدیوم جدید» برد، مدیومی كه از زمانه ی خود بود. تصاویر خانوادگی را بعنوان ماده ی خام كارهایش برگزید و با دست بردن در این تصاویر، ایده هایی درباره ی هویت و خاطرات را واكاوی كرد. با جدا كردن پرتره هایش از زمینه در تصاویر قدیمی و قرار دادن آنها روی توری فلزی، بیننده را به جستجوی روایتی تصویری به جای تنها نگاه كردن به عكس سوق می دهد.
«علی میرعظیمی» هنرمند جوان، متولد ۱۳۶۳ در اصفهان زندگی و كار می كند. میرعظیمی با گذار و تجربه در مدیوم های مختلف مثل سینما، نوشتار، هنرهای تجسمی و … آثار هنری روایت گونه، خویش را می سازد. او با نگاهی به نارسایی های زبان و رؤیا، چیدمانی كنشگر آفریده كه ایده ی اصلی كار او مفهوم خواب و رؤیا، آموزش و مقایسه استعداد یادگیری زبان بین كودك انسان و «فنچ» نابالغ است.
كمیسیونر ایران تصریح كرد: بینال هنر ونیز مهم ترین رخداد هنرهای تجسمی در جهان تلقی شده و برخی به آن لقب المپیك هنر داده اند. این سازمان كه قدیمی ترین دوسالانه جهان است، امسال در آستانه ۱۱۶ سالگی، پنجاه و هشتمین دوره خویش را برگزار می نماید در هر دوره ی این دوسالانه، كشورهای جهان، مشاركت فعال داشته و غرفه خویش را بر اساس هنر معاصرشان به نمایش می گذارند. در كنار مشاركت ملی كشورها، رویدادهایی موازی هم توسط هنرمندان و بنیادها و گالری ها در سطح شهر ونیز برگزار می گردد.
مظفری در انتها اظهار داشت: تا كنون پنجاه و شش دوره بینال ونیز برگزار شده كه كشور ایران در هشت دوره آن شركت داشته است. حضور ایران در این بینال دو دوره قبل از انقلاب اسلامی و شش دوره آن بعد از انقلاب اسلامی بوده است. پنجاه و هشتمین بینال ونیز از ۲۱ اردیبهشت ماه مصادف با ۱۱ می ۲۰۱۹ طور رسمی در Fondaco Marcello شهر ونیز ایتالیا گشایش می یابد و تا سوم آذر (۲۴ نوامبر) در ونیز برپاست.



1398/02/08
22:29:15
5.0 / 5
1449
تگهای خبر: آموزش , پاپ , ساز , شعر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵