در راستای پانصدمین سالروز درگذشت داوینچی :

محققان DNA لئوناردو داوینچی را كشف می كنند

محققان DNA لئوناردو داوینچی را كشف می كنند

سایت رسمی سیامك یزدانجو: دانشمندان ایتالیایی قصد دارند به مناسبت پانصدمین سالروز درگذشت داوینچی تحقیقاتی را بر روی DNA دسته ای از مو كه گفته می شود متعلق به این هنرمند است، انجام دهند.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، دو محقق ایتالیایی قصد دارند DNA تارهای مویی كه اخیراً كشف شده را با بقایای این دانشمند در آرامگاه فرانسوی مطابقت دهند.
این دسته مو كه در مجموعه ای خصوصی واقع در ایالات متحده كشف شده است مقرر است برای نخستین بار در موزه «لئوناردو داوینچی» واقع در فلورانس از تاریخ دوم ماه «می» و به مناسبت پانصدمین سالگرد درگذشت این هنرمند به معرض نمایش گذاشته شود.
«آلساندرو وِزوسی» مدیر مؤسسه میراث داوینچی در بیانیه اظهار نمود: « ما دسته ی مویی كشف كرده ایم كه از لحاظ تاریخی به «لئوناردو داوینچی» باز می گردد و این اثر می تواند ما را راستای تحقیقات كشف DNA داوینچی یاری دهد.»
از این دسته مو در یك كنفرانس خبری كتابخانه « لئوناردیانا» كه روز پنجشنبه برگذار خواهد شد، رونمایی می شود.
« ساباتو» كه یكی از مدیران موزه «Ideale» است با اشاره به تحقیقات انجام شده در مورد شجره نامه داوینچی در سال های پیشین، بیان كرد: «این اثر آن چیزی بود كه ما برای ادمه دادن تحقیقاتمان از دیدگاه علمی تر به آن نیاز داشتیم. ما می خواهیم تحقیقات خودرا بر روی تارهای موی كشف شده ادامه دهیم و نتایج آنرا با DNA نسل كنونی وی و همین طور بقایای استخوان های داوینچی كه سال های گذشته هویت آنها را كشف كردیم، مطابقت دهیم.»
وی افزود « این تحقیقات می تواند در امتداد سوژه بحث برانگیز بقایایی كه گمان می رود متعلق به «لئوناردو داوینچی» باشد اما در مقبره ای در «امبواز» فرانسه كشف شده باز مفید واقع شود»
مقبره اصلی این هنرمند در ابتدا در كلیسای « سنت فلورنتین» واقع در «لوار» فرانسه قرار داشت اما در جریان انقلاب كبیر فرانسه تخریب شد و استخوان ها از این مكان به كلیسای كوچك تری در همان مكان متتقل شدند. ابا این حال این تنها یك فرضیه است كه این استخوان ها متعلق به « داوینچی» هستند.
دوم «می» روز بزرگداشت پانصدمین سالگرد درگذشت «لئوناردو داوینچی» هنرمند چیره دست فلورانسی است. لئوناردو داوینچی متولد فلورانس ایتالیا در مدت ۶۷ سال از عمر خود، صدها اثر هنری را كه مشهورترین آنها تابلوی «مونالیزا» یا «لبخند ژكوند» است، خلق كرد. هر چند بیشتر شهرت «داوینچی» به علت خلق دو شاهكار نقاشی جهان، یعنی «شام آخر» و «مونالیزا» است اما او علاوه بر تبحر در نقاشی در مجسمه سازی، طراحی و مهندسی بناهای تاریخی باز یك استاد بود. داوینچی در سن ۶۴ سالگی ایتالیا را به مقصد فرانسه ترك كرد.




منبع:

1398/02/11
13:34:35
5.0 / 5
1472
تگهای خبر: ساز , نمایش , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲