یك كارشناس آثار هنری داوینچی :

صحت اصالت تابلو سالواتور موندی را تایید نكردم

صحت اصالت تابلو سالواتور موندی را تایید نكردم

سایت رسمی سیامك یزدانجو: دكتر «كارمن بامباك» یكی از سرشناس ترین كارشناسان آثار هنری «لئوناردو داوینچی» است كه حراجی كریستیز را برای ذكر نامش در كاتالوگ تابلو نقاشی «سالواتور موندی» بعنوان یكی از كسانی كه این اثر را به «داوینچی» نسبت داده اند، مورد انتقاد قرار داد.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا و به نقل از گاردین، در سال ۲۰۱۷، تابلو نقاشی «سالواتور موندی» (منجی جهان) بعنوان یكی از آثار «لئوناردو داوینچی» در حراجی ساتبیز به فروش رسید، اما مدتی است كه صحت اصالت آن توسط كارشناسان مختلف زیر سوال رفته و آنرا به یكی از غایبان بزرگ نمایش موزه لورر بدل كرده است.
دكتر «كارمن بامباك» مدیر موزه هنر متروپولیتن نیویورك، یكی از كارشناسانی است كه گفته می شود در تأیید صحت این تابلو نقاشی نقش داشته است. وی در گفت وگویی با گاردین بیان كرد: «اطلاعات مندرج در كاتالوگ تابلو نقاشی « سالواتور موندی»، نظرات من نیست.»
در سال ۲۰۰۸، دكتر «بامباك» همچون كارشناسانی بود كه برای بازدید از تابلو نقاشی « سالواتور موندی» (منجی جهان) به گالری ملی لندن دعوت شد. در سال ۲۰۱۷، حراجی «كریستیز» واقع در نیویورك این تابلو نقاشی را به قیمت نجومی ۴۵۰ میلیون دلار فروخت و نام دكتر «كارمن بامباك» را نیز در میان اسامی كارشناسانی قرار داد كه بعد از بررسی و مطالعه تابلو نقاشی «سالواتور موندی»، صحت آنرا بعنوان یكی از آثار «داوینچی» تأیید كردند.
اما این كارشناس معتقد می باشد، بخش اعظمی از تابلو نقاشی « سالواتور موندی» توسط «برناردینو لوئینی» یكی از دستیاران « داونیچی» خلق شده و «لئوناردو داوینچی» نقش بسیار كمرنگی در خلق آن داشته است.
این كارشناس با اشاره به این مساله كه از دریافت پیامی از طرف گالری ملی لندن غافلگیرشده است، بیان كرد: «درخواستی در خصوص موافقت درج نام من بعنوان یكی از كارشناسانی كه در سال ۲۰۰۸ از تابلو نقاشی «سالواتور موندی» بازدید به عمل آوردند، دریافت كردم. قصد نداشتم این ایمیل را پاسخ دهم چونكه نمی خواستم نام من در میان كارشناسانی دیده شود كه صحت این تابلو را تأیید كردند. چونكه در آن زمان بطور مشخص از من پرسیده نشد كه نظر من در مورد این تابلو نقاشی چیست.»
با این وجود بعضی از متخصصان سرشناس آثار «لئوناردو داوینچی» چون «مارتین كمپ» (پرفسور تاریخ هنر دانشگاه آكسفورد) معتقدند نقاشی «سالواتور موندی»، اثر این هنرمند نامدار ایتالیایی است. برخی دیگر از متخصصان هنری نسبت به اصالت این اثر اظهار تردید كرده اند و بنا بر این موزه لوور اعلام نموده در نمایشگاه بزرگی كه امسال به مناسبت پانصدمین سالروز درگذشت «داوینچی» ترتیب داده است، میزبان این نقاشی گران بها نخواهد بود.
قدمت نقاشی «سالواتور موندی» (منجی جهان) كه یكی از حدود ۲۰ نقاشی به جا مانده از «داوینچی» - نقاش نامدار رنسانس - است، به سال ۱۵۰۰ میلادی بازمی گردد. در این نقاشی حضرت مسیح (ع) با لباسی آبی با نوارهای قرمز و در صورتیكه گوی بلورینی در دست دارد به تصویر كشیده شده است.
گفته می شود نقاشی «سالواتور موندی» الان تحت تدابیر امنیتی در یكی از بنادر آزاد كشور سوئیس نگهداری می شود.




منبع:

1398/03/13
15:19:58
5.0 / 5
1463
تگهای خبر: نمایش , نمایشگاه , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴