سیروس الوند: آقای صالحی خبر داری در سینما چه خبر است؟

سیروس الوند: آقای صالحی خبر داری در سینما چه خبر است؟

سایت رسمی سیامك یزدانجو: «آقای صالحی (وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی) عزیز كه به خانه ما آمدی، قدم روی چشم من گذاشتی و مرگ خشایار را تسلیت گفتی. خبر داری در سینما چه خبر است؟ كه بعنوان وزیر آن بالا نشستی می دانی بچه ها چطور زندگی می كنند؟ سینماگران هنرمند هستند. آنها چیزی دارند كه حتما شما غبطه می خورید و بدون شك تمام دولت به آن غبطه می خورد، چونكه آنها مردم را دارند.»


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از روابط عمومی انجمن عكاسان سینمای ایران، شب گذشته ۲۴ مرداد، پنجمین جشن عكاسان سینما با حضور تعدادی از سینماگران و عكاسان سینما در مركز همایش های بین المللی رایزن اجرا شد. در این مراسم از سیروس الوند و حسین ملكی تقدیر گردید. همین طور تندیس بهترین عكاس سال سینمای ایران به امید صالحی برای مجموعه تصاویر «شبی كه ماه كامل شد» اهدا شد.
علی نیك رفتار عكاس سینما، در این مراسم بیان كرد كه نگاهشان در جشن عكسان سینما و سیاست های كلان انجمن صنفی عكاسان سینما، حفظ شان و جایگاه عكاسی سینما و ایجاد وفاق و همدلی و همراهی در ایجاد شرایط مطلوب برای تمامی عكاسان سینمای ایران است.
او افزود: اهتمام انجمن صنفی عكاسان سینما بر این است كه همه ساله در این جشن از هنرمندان وسینماگرانی كه نگاه ویژه به عكاسی سینما دارند و انجمن عكاسان و اعضای آنرا حمایت می كنند تقدیر و تشكر كند. نقش عكس در تبلیغات فیلم های سینمایی و راه و روش های جدید در ارائه آن از مسائل مهم و قابل تامل در عكاسی فیلم است. همین طور ایجاد زمینه های جدید و متنوع، برگزاری كارگاه ها و نشست های تخصصی با حضور اساتید فن در زمینه تبلیغات و راه های هرچه بهتر ارائه دادن خدمات در جهت تبلیغات فیلم های سینمایی از دیگر اهداف انجمن بوده است. برنامه ریزی در جهت برگزاری سمینارها و كارگاه های آموزشی فراتر از یك حركت صنفی و در برگیرنده تمامی عكاسان فعال در این عرصه خواهد بود؛ چونكه ساماندهی به مقوله تبلیغات فیلم، آموزش و شناخت جایگاه عكاسان از مواردی است كه می تواند در هرچه پویا شدن عكس فیلم موثر واقع شود. بین المللی نمودن مسابقه عكس فیلم از دیگر برنامه های پیش بینی شده در جهت رشد و پویایی و اعتلای عكاسی فیلم در انجمن صنفی عكاسان سینمای ایران خواهد بود. همین طور فراموش نكنیم، بخش عظیمی از تاریخ سینمای ایران مدیون تصاویر فیلم های سینمایی است. یكی از مهمترین اهداف برگزاری جشن، این بود كه زمانی را در كناریكدیگر باشیم و از انرژی جاری در این فضا نهایت استفاده را ببریم.
در بخش دیگری از مراسم، از سیروس الوند به سبب نگاه ویژه به عكاسی سینما طی سال ها فعالیت تقدیر گردید.
سیروس الوند اظهار داشت: عكاسان سینمای ایران، صنف محترم، معتبر و مهجوری هستند. عكس، كارت ملی فیلم است. هر وقت به فیلم «خانه دوست كجاست»، اثر جاودانه زنده یاد كیارستمی فكر می كنید یك عكس در ذهنتان تداعی می شود كه بچه ای مسیری را از تپه بالا می رود. در مورد همه فیلم ها همچنین است. هر وقت به فیلم «گنج قارون» فكر می كنید، فردین و ظهوری یادتان می آید كه كنار سفره نشستند و آبگوشت می خورند و فردین ترانه می خواند.»
او در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار داشت: «متاسفانه جایگاه واقعی عكاسان را نمی شناسیم، در حال حاضرفیلمبردار، عكاس و كارگردان بیكار داریم. در سینما یك نفر با یك تلفن بیست میلیارد به حسابش واریز می شود و فیلم می سازد. سینما حال خوبی ندارد. همه می دانیم هیچ وقت به این میزان خودی و ناخودی وجود نداشته است.
كارگردان فیلم «دست های آلوده» افزود: مرگ خشایاربه من تعریف تازه ای از زندگی داد. مرگ بسیار واقعی تر از زندگی است. وقتی مرگ آنقدر نزدیك و واقعی است، چرا نباید حرفمان را بزنیم؟ ما اصلا آمدیم حرف بزنیم. به سینما نیامدیم كه پولدارشویم. ما آمدیم صدای مردم و جامعه باشیم و این غرورآمیز است. اساسا چیزی از ما به یادگار می ماند، حتما یادگاری كه از شجریان می ماند خیلی باارزش است. استاد شجریان آدم ثروتمندی است، چونكه مردم را دارد و یكی از كسانی كه من همیشه به او غبطه می خورم او است.
در ادامه از حسین ملكی به پاس سال ها فعالیت و عكاسی سینما تقدیر گردید.
محمدعلی سجادی درباره ملكی اظهار داشت: خوشحالم امشب دو سینماگری كه عاشقانه دوستشان دارم مورد تقدیر قرار گرفتند. حسین ملكی ازآن دسته آدم هایی است كه همه جوركاری در سینما انجام داده است و بیخود نیست او را حسین آرتیست صدا می كنند. جدا از كارش انسان خوبی است. من هفت فیلم با او كار كردم. نخستین همكاری من با حسین در فیلم «جدال» بود كه بعنوان عكاس حضور داشت و آنجا با روحیه شاد و پر نشاطش آشنا شدم. به نظرم در سینما خیلی قدر او را ندانسته اند. خوشحالم كه امشب به بهانه تقدیر از او اینجا هستم. او همیشه خودش است و من عاشق این روحیه اش هستم. ملكی از انجام سخت ترین كارها هم خم به ابرو نمی آورد.
حسین ملكی نیز بیان كرد: من از چهارده سالگی وارد سینما شدم، قبل از آن در تئاتر عكاسی می كردم و از آنجا تصاویر من به شكلی عنوان شد كه در سینما فعالیتم را ادامه دادم. نزدیك به ۶۲ سال است كه در سینما هستم و یك میلیون و چهارصد هزار تومان هم پول می گیرم. راضی نیستم ولی چاره ای نیست. از انجمن عكاسان سینما تشكر می كنم كه من را لایق این تشویق دانستند.»
در این مراسم همین طور از انجمن های بازیگران، كارگردانان و مدیران تولید به سبب امضای تفاهم نامه با انجمن عكاسان سینما به منظور ایجاد امنیت شغلی تقدیر گردید. از فاطمه معتمد آریا، وحید موسائیان و محمد رضا منصوری تقدیر گردید.
معتمد آریا اظهار داشت: « از انجمن عكاسان سینما تشكر می كنم؛ چونكه بدعتی گذاشتند و با انجمن و صنوف دیگر در مورد امنیت شغلی تفاهم نامه امضا كردند. فكر می كنم یك عضو مهجور خانه سینما وقتی موجب می شود انجمن كارگردانان، بازیگران، فیلمبرداران و انجمن های دیگر كنار هم جمع شوند و همه به این تفاهم برسند كه با هر سلیقه ای كه در سینما داریم همدیگر را پشت به پشت نگه داریم تا سینما را نگه داریم، اتفاق ویژه ای است. ما مخلص همدیگر هستیم، چونكه ما یك هدف داریم و آن سینما است. بهتر است كه این سخن و حركت دلنشینی كه عكاسان سینما شروع كردند را با جان و دل بپذیریم و حامی آنها باشیم.»
در نهایت امید صالحی برای مجموعه تصاویر «شبی كه ماه كامل شد» بعنوان عكاس سال سینمای ایران ارائه شد و تندیس جشن به او اهدا شد.
همچنین در این مراسم از كتاب عكس این دوره ازمسابقه عكس رونمایی گردید.




منبع:

1398/05/26
15:34:34
5.0 / 5
2124
تگهای خبر: آموزش , ترانه , ساز , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲