حسین غیاثی عنوان كرد

راز توفیق یك ترانه

راز توفیق یك ترانه

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو حسین غیاثی می گوید: تلفیق سادگی و قابل فهم بودن ادبیات در كنار شاعرانگی، راز توفیق یك ترانه است و افشین یداللهی چنین خاصیت ای را دارا بود.


این ترانه سرا در گفت و گو با ایسنا، درباره راز ماندگاری و توفیق ترانه های افشین یداللهی اظهار نمود: افشین یداللهی جدا از آن كه یك ترانه سرا باشد، یك غزلسرا بود و كار كلاسیك می نوشت و پس هم شاعر و هم ترانه سرا بود و خصلت شاعرانه او بسیار حساب شده وارد ترانه شد. ضمن این كه خیلی از دوستان غزلسرای قدرتمند زمانی كه وارد عرصه ترانه می شوند، موفق نیستند؛ به این خاطر كه باید از جای درستی از شعر و ترانه استفاده كنند؛ به عبارتی سادگی و قابل فهم بودن ادبیات در كنار شاعرانگی و تلفیق این دو از عهده هر شاعری برنمی آید و افشین یداللهی به این خاطر موفق بود كه توانست این دو عامل را در جای درست خود تلفیق كند و آن چه را می خواهد رقم بزند.

او همین طور درباره وضعیت ترانه هایی كه توسط خوانندگان اجرا می شود، بیان كرد: ترانه هایی كه هم اكنون توسط خوانندگان به اجرا درمی آید، بسیار متنوع است. ضمن این كه ما كارهایی داریم كه كیفیت نداشته و به سرعت می آید و به سرعت هم می رود و یا از طرفی ترانه هایی ماندگار است، همچون كارهای دكتر افشین یداللهی كه در ذهن مانده است.

غیاثی اضافه كرد: بطور كلی هم اكنون دو دسته كار ترانه در كشور داریم كه هریك لازمه كار موسیقی بوده و در تمام دنیا نیز همین گونه است و من بازار بدی را در ترانه نمی بینم و فكر می كنم حالا ترانه ما جایگاه خوبی داشته و ضمنا ترانه سراهای درجه یكی داریم مانند روزبه بمانی كه شعرهای درخشانی دارد و می خواند. همین طور به عقیده من این كه ترانه سراهای ما به شكل سانگ رایتر، خود خواننده باشند، می تواند اتفاق بزرگی باشد.

این ترانه سرا درباره عرضه و تقاضای ترانه بین ترانه سرا و خواننده بیان كرد: معمولا خوانندگان فضایی را كه كار می كنند با آهنگسازان رصد كرده و آنان هستند كه با ترانه سرا وارد گفت و گو می شوند و معمولا زمانی كه به یك ترانه سرا اعتماد می كنند، تقاضای زیادی نسبت به شخص ترانه سرا دارند؛ به این خاطر كه احساس كرده اند با فضای كارشان هماهنگ است. این موجب می شود كارهای زیادی بین خواننده و ترانه سرا رد و بدل و هماهنگ شود.

غیاثی درباره ترانه سرایان موفق، با بیان این كه افشین یداللهی تنوع كلامی بسیاری داشت، اظهار نمود: دكتر یداللهی از «خوش ركاب» و با ادبیات «هیچ كی ندیدم تو نخت نباشه» تا «وقتی گریبان عدم» دارای تنوع كلامی بسیار بود و فكر می كنم معیار مقایسه ای وجود ندارد. جدا از آثاری كه از ایشان انتشار یافته و حدودا همه جزء آثار درخشان و ماندگار بوده است، در همان راستا ترانه سرایان موفقی را وارد این عرصه كرده و به آنان فرصت دادند. به همین خاطر تاثیرگذاری او با دیگر ترانه سرایان قابل قیاس نیست.

این ترانه سرا در تكمیل سخنان خود اظهار داشت: مشهد دارای ترانه سرایان خوبی است و امیدوارم در این شهر تلفیق شعر و ترانه به درستی و به خوبی شكل بگیرد و شاهد اتفاقات خوشایندی در این حوزه باشیم.





منبع:

1398/06/12
14:50:56
5.0 / 5
1320
تگهای خبر: آهنگ , ترانه , خواننده , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳