گالری گردی در پایتخت؛

گالری ها تحت تأثیر عاشورا، هرمز با جزیره نروژی مقایسه شد

گالری ها تحت تأثیر عاشورا، هرمز با جزیره نروژی مقایسه شد

سایت رسمی سیامك یزدانجو: گالری ها همزمان با آغاز ماه محرم اغلب برنامه هایی متناسب با ایام سوگواری سیدالشهدا (ع) دارند و یا تعطیل هستند اما 2 نمایشگاه عاشورایی در خانه هنرمندان و باغ موزه هنر ایرانی افتتاح می شود.



به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر، همزمان با روز ششم ماه محرم، برخی از گالری های پایتخت برنامه افتتاحیه نمایشگاه هنری و همین طور برنامه ویژه مناسبتی با این ایام خواهند داشت. یكی از این برنامه های مناسبتی برگزاری پنجمین نمایشگاه «به روایت نسخه خوانان» است كه مجموعه ای از هفتاد تصویر شبیه نامه دست نویس و گزیده شده از مجموعه های مهم شبیه نامه دوره قاجار است كه با پژوهش و جست وجوی چندین ساله رضا كوچك زاده انتخاب و برای نمایش به شكل پوستر درآمده است. همین طور نمایشگاهی از نقاشی خط های ۹ هنرمند با عنوان «نقش و نقل عاشورا» و چهار پرده نقاشی قهوه خانه ای در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی به معرض نمایش گذاشته می شود. علاوه بر اینها، فراخوان سوگواره پوسترهای عاشورایی نیز در چهار بخش نقاشی، تصویرسازی، پوستر و عكس انتشار یافته است و علاقمندان تا ۶ مهرماه فرصت دارند تا آثار خودرا به این جشنواره ارسال نمایند. در ادامه برنامه افتتاحیه برخی نمایشگاه های هنری جمعه ۱۵ شهریورماه را بر می شمریم.
خانه هنرمندان ایران
گالری ممیز و زمستان: پنجمین نمایشگاه شبیه نامه های دست نوشت دوره قاجار با عنوان «به روایت نسخه خوانان» از ۱۵ تا ۲۶ شهریورماه از طرف خانه تئاتر برگزار می گردد. این نمایشگاه مجموعه ای از هفتاد تصویر شبیه نامه دست نویس و گزیده شده از مجموعه های مهم شبیه نامه دوره قاجار است كه با پژوهش و جستجوی چندین ساله رضا كوچك زاده كارگردان و پژوهشگر هنرهای نمایشی انتخاب و برای نمایش به شكل پوستر درآمده است. علاقه مندان به شبیه خوانی، هنرهای نمایشی و مردمی می توانند روزهای ۱۵ تا ۲۶ شهریورماه از ساعت ۱۴ تا ۲۱ در گالری های ممیز و زمستان خانه هنرمندان ایران واقع در خیابان ایرانشهر، پارك هنرمندان تماشاگر این آثار باشند.
گالری تابستان: نمایشگاه گروهی حجم مینا صدری و حسین عصمتی با عنوان «مجسمه نگاری» از جمعه ۱۵ شهریورماه در گالری تابستان خانه هنرمندان ایران گشایش می یابد. در این نمایشگاه آثار مجسمه نگاری شامل ۱۴ مجسمه برنز و ۳۵ تابلو طراحی روی مقوا و كاغذ، كه از پیش طرح های مجسمه های برنز است، به معرض نمایش گذاشته خواهد شد. تابلوها و مجسمه هایی كه حاصل سال ها مطالعه و تحقیق از آثار نگارگری و تجربه در عرصه مجسمه سازی است و در چارچوب مجسمه های نگارین به نمایش در خواهد آمد. خانه هنرمندان ایران در خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی (فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر واقع است.
گالری پردیس باغ موزه هنر ایرانی
نمایشگاه گروهی نقاشی خط با عنوان «نقش و نقل عاشورا» و چهار پرده نقاشی قهوه خانه ای در نگارخانه پردیس باغ موزه هنر ایرانی به معرض نمایش گذاشته می شود. در این نمایشگاه چهار پرده عاشورایی به هنرمندی محمدرضا حسینی و آثار هنرمندان نقاشی خط همچون روح الله حسین زاده، محمد اردلانی، هانی شرار، حسن صالح ریاحی، عظیم فلاح، سمیرا گلزاد، مرضیه بهرامی، زهرا بهرامی، روز جمعه پانزدهم شهریورماه در گالری پردیس باغ موزه هنر ایرانی به نشانی خیابان ولی عصر، بالاتر از پل پارك وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی و هرزگوین، خیابان دكتر حسابی، باغ موزه هنرایرانی افتتاح می گردد.
در این چهار پرده كه بزرگترین تابلو واقعه عاشورایی در ابعاد ۵۰۰*۲۰۰ سانتی متر و تكنیك رنگ و روغن بر روی بوم است، جلوه هایی از عاشورا را به تصویر كشیده شده است. در نمایشگاه گروهی نقاشی خط از چهار شیوه و گرایش و تكنیك های اكرولیك، تركیب مواد، مركب، ورق طلا و غیره استفاده شده است.
گالری راه ابریشم
نمایشگاه انفرادی عكس تهمینه منزوی با عنوان «خاك سرد، خاك سرخ» از جمعه ۱۵ شهریور تا سه شنبه ۲ مهرماه در گالری راه ابریشم واقع در بلوار كشاورز، بین وصال شیرازی و قدس، ساختمان تكنو آجر، پلاك ۲۱۰ برپا خواهد شد.
در بیانیه این نمایشگاه به قلم تهمینه منزوی آمده است: ««جزیره»؛ خاكی جدا مانده از سرزمین اصلی؛ تك افتاده! باری از تنهایی بر دوش! تنهایی غریبی كه از او هویتی ساخته متفاوت و نه از جنس موطن اصلی!
همان اندك فاصله مكانی، به غریب ترین شكل ممكن او را اسیر كرده. او را تغییر داده. احوالاتش را شبیه همه جداماندگان كرده! ایمانش، اعتقادش، غم و شادی اش همه از جنس دیگری است. به شكل دیگری است متفاوت با به هم پیوستگان. از جنس تنهایی...
اجرای پروژه «خاك سرد، خاك سرخ» را در جزیره ای در جنوب ایران آغاز كردم؛ جزیره هرمز با وسعت ۴۲ كیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۶ هزار نفر. در هرمز كوه ها پوشیده از سنگ های رسوبی اند و لایه های گدازه های آتشفشانی خاك را سرخ می نمایانند. خاك سرخ هرمز نه فقط زیبا و افسونگر است، بلكه قابل خوردن و زمانی نه چندان دور منبع ثروت این جزیره بوده است.
پیش از انقلاب ۱۳۵۷، صادرات خاك ثروت هنگفتی را برای ساكنان این جزیره به ارمغان می آورد. هرمز، نه فقط بومیان خودرا ثروتمند می كرد، بلكه سهم بسزایی در چرخه اقتصاد كشور داشت؛ اما حالا به یكی از محروم ترین مناطق ایران تبدیل گشته. هم اكنون، عمده درآمد جزیره از صنعت توریسم است كه اغلب توسط زنان اداره می شود. بانوانی كه دست سازه های خودرا در نزدیكی ساحل به توریستهایی از پایتخت می فروشند. خاصیت های این جزیره مرا بر آن داشت تا پروژه ام را در مقیاسی بزرگ تر دنبال كنم و درصدد یافتن مكانی برآمدم كه در تقابل با هرمز باشد.
جزیره سوالبرد در شمال نروژ كه حدود دو هزار نفر سكنه دارد، مشخصاتی كه به دنبالش بودم را دارا بود. دو جزیره هرمز و سوالبرد در گذشته مناطق استراتژیكی محسوب می شدند. هرمز قبل از انقلاب منطقه ای پررفت و آمد و البته دوره ای هم مستعمره پرتقال بود؛ بخش بزرگی از سوالبرد نیز تبعیدگاه و منطقه مانور روسیه بوده است. از سال ۱۹۰۷ میلادی، استخراج ذغال سنگ منبع اصلی درآمد این جزیره بوده، بعدها و از سال ۱۹۳۵ صنعت توریسم نیز در آن رونق یافته. اما آنچه مرا مجذوب منطقه لانگیِربیِن در این جزیره كرد، طبیعت آن بود.
در واقع تفاوت میان این شهر كوچك، در یكی از شمالی ترین نقاط كره زمین و جزیره ای در جنوب ایران اساس این پروژه است؛ تفاوتی كه نه تنها در خاصیت های طبیعی پررنگ جلوه می كند، بلكه سبب می شود این مجموعه عكس روزمرگی های ساكنان، فرهنگ و بافت اجتماعی این دو شهر را نیز دربرگیرد.
پیشتر در مجموعه عكس هایم همواره زنان سوژه اصلی بودند. در این مجموعه نیز بیشتر از هر چیز بر فعالیت های زنان در هرمز متمركز بودم تا تاثیرشان را بر زندگی دیگر ساكنان نشان دهم. در سوالبارد نیز روشی مشابه در پیش گرفتم. بیشتر پیرامون وضعیت زنان، فعالیت هایشان و مهمتر از همه نقشی كه در صنعت و اقتصاد شهر ایفا می كنند تحقیق كردم. فعال ترین زنان این شهر راهنمای تورهای گردشگری اند.
بافت طبیعی سوالبرد این فرصت را فراهم نمود تا عكسهایی از مناظر و طبیعت نادر منطقه، كه با طبیعت هرمز در تضاد كامل اند، به این مجموعه اضافه كنم. هرمز با رنگ هایی گرم و خشك تأثیری جدی بر شیوه زندگی ساكنانش گذاشته و مردم سوالبارد هم به شدت تحت تأثیر طبیعت آبی فام و روح سرد آن هستند.
«پیرامیدن» روح شوروی در مدار قطبی است. این شهر در سال ۱۹۲۱ توسط سوئدی ها شناخته شد و شوروی به سرعت آنرا خرید. به علت وجود معادن زغال سنگ فعال، شوروی هزار نفر را به این منطقه تبعید كرد و پس از ۷۰ سال با شوك فروپاشی شوروی، معادن فعال تعطیل شدند. هم راستا با فروپاشی شوروی، وقوع یك تراژدی یك تراژدی در سال ۱۹۹۱ سبب شد تا این شهر متروكه شهر ارواح نام گرفت؛ ۲۰۰ نفر از كارگران تبعیدی معدن به همراه خانواده هایشان در سقوط هواپیما جان خودرا بر روی تكه های یخ از دست دادند و نروژ با كشف یك ساختمان جاسوسی دستور تخلیه فوری پیرامیدن را داد.»
گالری اعتماد نگارستان
«شبانه ها» عنوان نمایشگاه انفرادی نقاشی سمانه وفایی است كه از روز جمعه ۱۵ شهریورماه در گالری اعتماد نگارستان به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان گشایش می یابد.
گالری گلستان
نمایشگاه انفرادی نقاشی های رضا نیكو سمیعی از همین جمعه در گالری گلستان واقع در خیابان دروس، خیابان كماسایی، پلاك ۳۴ شروع به كار می كند.
گالری چهارده
نمایشگاه انفرادی نقاشی رئوف فلاح با عنوان «تمایل» از ۱۵ شهریور در گالری چهارده به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارك، پلاك ۱۴، خانه نگار ۱۴ افتتاح می شود و تا ۲۵ شهریورماه ادامه خواهد داشت.


منبع:

1398/06/15
23:27:11
5.0 / 5
1497
تگهای خبر: جشنواره , ساز , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳