روزی ملودی نوحه های خوب جامعه را فرا می گیرد اگر

روزی ملودی نوحه های خوب جامعه را فرا می گیرد اگر

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو موسیقی مذهبی از دیرباز در مراسم عزاداری های ایرانی ها حضور داشته و طی سال ها دستخوش تغییرات زیادی شده است. در گذشته به این گونه بود كه نوحه خوانی در بخش مركزی موسیقی مذهبی مراسم های عزاداری قرار داشت و كمتر پیش می آمد كه از سازهای مختلف در این قبیل مراسم استفاده گردد. ولی حالا می بینیم كه گاهی استفاده از سازهای متنوع در مراسم عزای حسینی، در محوریت قرار دارد و گاه حتی دیده می شود كه روی ملودی های آهنگ های پاپ، نوحه می گذارند.


در دو مصاحبه پیشین پای صحبت های علی مغازه ای و هوشنگ جاوید نشستیم. این دفعه به گفتگو با متین رضوانی پور ـ كارشناس موسیقی ـ تصمیم گرفتیم تا نظر او را هم در این زمینه جویا شویم.
رضوانی پور به ایسنا می گوید: تغییرات در موسیقی مذهبی یك مساله كلی است. مردم با گذشت زمان در همه چیز گرفتار تغییر ذائقه شده اند. چند روز پیش مصاحبه ای از یكی از مجریان قدیمی برنامه های كودك می خواندم كه می گفت سلیقه مردم حتی در برنامه های كودك هم گرفتار تغییراتی شده است؛ چونكه امروزه كودكان، مجریان پرانرژی را كه جنب و جوش داشته باشند بیشتر دوست دارند، گرچه كه این خانم صدایی آرام داشت و با آرامش كار خویش را می كرد.
او ادامه می دهد: در بحث نوحه خوانی و موسیقی هم به همین گونه است. اگر به موسیقی پاپ هم نگاه نماییم، می بینیم كه كلیت جامعه به سمت سرگرمی و فان بودن می رود. درواقع بیشتر می خواهند لحظاتی را خوش باشند و سرگرم شوند؛ نه اینكه به دنبال فهمیدن عمق ماجرا باشند. به همین علت مردم به سمت موسیقی های پر سر و صدا و هیجان انگیز می روند.
این كارشناس موسیقی بیان می كند كه «كسانی كه از طریق نوحه خوانی و یا حتی ساخت موسیقی در ژانرهای دیگر كسب درآمد می كنند، به دنبال مخاطب هستند؛ به همین علت خویش را با سلیقه مردم تطبیق می دهند و به دنبال این نیستند كه سلیقه مخاطب را بالا ببرند.»
او تاكید می كند كه بحث ایجاد تغییرات در موسیقی مذهبی یك صدمه شناسی ملی است؛ چونكه كل جامعه در حال رفتن به این سمت است.
رضوانی پور با اشاره به اینكه شاید بتوان اظهار داشت كه مراسم عزاداری برای برخی جنبه سرگرمی دارد، اضافه می كند: این عده تنها به دنبال آن هستند كه طبل هایشان را بزرگ كنند و در جامعه خودنمایی كنند.

تاسوعای حسینی - بوشهر

1398/06/20
13:00:10
5.0 / 5
1491
تگهای خبر: آهنگ , پاپ , ساز , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱