گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو از كنسرت وداع :
زمین هم اما خون گریه می كرد
به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو بزرگ و كوچك، پیر و جوان، زن و مرد؛ افراد مختلفی را می بینیم كه در سالن اجرای كنسرت «وداع» با پوشش های تیره منتظر آغاز كنسرت هستند. حال و هوای این اجرا به دیگر كنسرت ها شباهت زیادی ندارد؛ چونكه این دفعه مردمی را می بینیم كه برای تماشای یك اجرای هنری در سوگ امام حسین (ع) آمده اند و منتظر هستند كه هر چه زودتر به تماشای روایت رشادت های امام خود در چارچوب یك اثر هنری بنشینند...
به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، دومین سوگواره موسیقایی عاشورا از ۵ مهر شروع شد و تا امشب (۷ مهر) ادامه خواهد داشت. این سوگواره كه كنسرت «وداع» نام دارد، همچون ویژه برنامه های برج میلاد برای محرم و صفر است و به صورت مجانی اجرا می شود. این برنامه امسال با اجرای «حسام الدین سراج»، رهبری اركستر سید محمد میرزمانی و اجرای قطعاتی به صورت دكلمه در بیان حماسه عاشورا توسط وحید جلیلوند (كارگردان و صداپیشه) در سالن مركز همایش های برج میلاد تهران همراه می باشد.
در ادامه گزارش خبرنگار ایسنا را از اجرای ۶ مهر این سوگواره می خوانید:
با ورود به محوطه برج میلاد، افرادی را می بینیم كه شتابان همراه خانواده های خود به سمت سالن اجرای كنسرت «وداع» می روند. اغلب افراد به احترام محتوای كنسرت كه سوگواره ای برای امام حسین (ع) است، لباس های سیاه یا تیره بر تن دارند.
به ساعت هشت كه نزدیك می شویم، رفته رفته شاهد پر شدن صندلی های سالن هستیم. كودكانی را می بینیم كه همراه والدین خود روی صندلی ها قرار گرفته و سوال هایی درباره اینكه این اجرا چیست و چگونه است؟ می پرسند. حدود نیم ساعت طول می كشد تا سالن پر شود. مسؤلان حفاظت سالن به تماشاچیان اجازه می دهند در هر جا كه دوست دارند بنشینند و علیرغم این امر كسانی كه زودتر آمده اند، خوش شانس تر هستند.
برای لحظاتی چراغ های سالن خاموش شده، باردیگر روشن می شوند. اعضای اركستر را می بینیم كه در جایگاه خود قرار گرفته و بعد از لحظاتی حسام الدین سراج و وحید جلیلوند به روی صحنه می آیند كه این امر با تشویق زیاد تماشاچیان همراه می باشد.
با آغاز كنسرت، سالن در سكوت فرو رفته ولی چراغ ها همانند سایر كنسرت ها به صورت كامل خاموش نشده اند. جلیلوند دكلمه ای را می خواند كه در پس زمینه آن صدای نواخته شدن دف ها واضح تر از سایر سازها به گوش می رسد. در ادامه نغمه هایی از سراج شنیده می شود.
همانگونه كه پیش تر اشاره شد، كودكان زیادی در سالن حضور دارند كه همزمان با آغاز دكلمه خوانی جلیلوند، صدای آنها به وضوح به گوش می رسد. گاه یكی از آنها گریه سر می دهد و گاه صدای خوراكی خوردنشان از اطراف شنیده می شود.
مقرر است كه این سوگواره شامل اجرای هشت قطعه در چارچوب روایتی داستانی از حماسه عاشورا و رشادت های حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفای ایشان با اشعاری از عمان سامانی باشد.
قطعه اول تمام می شود. در این بخش صدای دف بیشتر از سایر سازها و هر از گاهی همراه با گروه كُر شنیده می شد.
رفته رفته ریتم اجرای موسیقی تا مقداری تغییر می كند و این دفعه صدای ویولون با خواننده و گروه كُر آمیخته می شود و آوایی معنوی را در سالن بوجود می آورد. این بخش كه تمام می شود، باری دیگر با قطع شدن صدای اركستر، صدای خنده و صحبت كودكان را از نقاط مختلف سالن می شنویم.
جلیلوند باری دیگر مقابل میكروفون قرار گرفته و همراه با نواخته شدن عود، دكلمه ها را می خواند. بعد از لحظاتی اركستر و گروه كر هم او را همراهی می كنند. بعد از آن سراج آغاز به خواندن كرده، با صدای خود فضای غم را منتهی در چارچوب هنری تداعی می كند. صدای وی در حالت اكو است و همراه آن نوای حزن انگیز كمانچه هم به گوش می رسد كه هر دو فضایی محزون را با یاد و خاطره اباعبدالله (ع)، ایجاد می كنند.
قطعه بعدی سراج بعد از آخر اجرای جلیلوند همراه با ساز قانون، بگونه ای شروع می شود كه نوای دف و خواننده، هر دو به صورت موج دارد با همراهی گروه كُر شنیده می شود.
همچنان حین اجرای جلیلوند صداهای اضافی كودكان به گوش می رسد، حتی بعضی از حضار با تلفن خود حرف می زنند كه این امر مانع به خوب به گوش رسیدن صدای موسیقی می شود.
بعد از لحظاتی اركستر ریتمی سریع تر و حماسی تر را در پیش گرفت. با زیاد شدن صدای سازهای اركستر، سر و صداهای سالن دیگر به گوش نمی رسد. صدای جلیلوند را می شنویم كه متنی را درباره حضرت زینب (س) و رشادت های وی می خواند. در همین راستا سراج هم آوازی را درباره حضرت زینب (س) سر می دهد.
كمی كه جلوتر می رویم، جلیلوند همچنان با ریتمی آرام كه در كنار آن صدای نواخته شدن ویولون ها و آواز كُر به گوش می رسد، درباره حضرت زینب (س) و عزاداری او برای برادرش امام حسین (ع)، می خواند. با اوج گرفتن روایت، صدای بغض آلود این هنرمند به گوش می رسد كه از ناراحتی و سختی حضرت زینب (س) می گوید. بعضی از تماشاچیان هم گریه می كنند و سراج باری دیگر آوازی كوتاه سر می دهد.
در ادامه، فضا محزون تر شده، جلیلوند لحظات فرا رسیدن اسب بی سوار امام حسین (ع) را تعریف می كند.
سراج همراه با نواخته شدن، دف، سنج و تنبك فضای عزاداری را بوجود می آورد. آواز او را می شنویم كه می گوید: «زمین هم اما خون گریه می كرد، تمام آسمان هم خون گریه می كرد»...
در پایان، یك كودك دسته گلی به خواننده و اعضای اركستر تقدیم كرد و بعضی از اعضای اركستر معرفی گشتند. این كنسرت با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران برگزار گردید.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب