حبیب خزاعی فر با مهر مطرح كرد؛

رنگ آمیزی موسیقی رد خون چگونه تغییر كرد؟، روایت یك همراهی 15ساله

رنگ آمیزی موسیقی رد خون چگونه تغییر كرد؟، روایت یك همراهی 15ساله

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو آهنگساز فیلم سینمایی ردخون با اشاره به بُن مایه مشترك موسیقی این اثر سینمایی با فیلم ماجرای نیمروز درباره تغییر رنگ آمیزی موسیقی این اثر با كار قبلی توضیحاتی ارائه نمود.



حبیب خزاعی فر آهنگساز فیلم سینمایی «رد خون» كه این روزها در بین استقبال مخاطبان روی پرده سینماهاست در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به انگیزه های خود برای ساخت موسیقی این فیلم اظهار داشت: بن مایه موسیقی فیلم رد خون با آنچه مخاطبان از موسیقی فیلم ماجرای نیمروز به یاد داشتند، دارای نشانه های مشتركی است، چون كه فیلم رد خون در ادامه تفكراتی است كه در فیلم قبلی محمدحسین مهدویان موردتوجه قرار گرفته بود ازاین رو نمی شد كه فضای موسیقایی فیلم تغییر پیدا كند.
وی افزود: شنونده موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» با چارچوبی همراه بود كه عموما روی سازهای زهی و پیانو متمركز بود اما در موسیقی فیلم «رد خون» كه از فضای اكشن تر و حادثه ای تری برخوردار است، تلاش كردم تا با استفاده از سازهای بادی برنجی و همینطور سازهای كوبه ای، فضایی را ایجاد كنم كه در عین وفاداری به بن مایه اصلی موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» وارد فضای جدید شنیداری هم بشود كه برای مخاطب می تواند دربرگیرنده تجربه های متفاوتی باشد.
این آهنگساز سینما كه بیشتر از ۱۵ سال است با محمدحسین مهدویان در آثارش همكاری می كند، در بخش دیگری از صحبت های خود بیان كرد: اساسا فضای موسیقایی فیلم هایی كه به شكلی در رابطه با تاریخ معاصر هستند، چارچوبی دارد كه طبق آن آهنگساز باید با استفاده از یك قالب اركسترال با مفهوم و معنای داستان همراه شود و این یك نكته اجتناب ناپذیر و ناگزیریم از آن پیروی نماییم. بدین منظور در چارچوب كلی كارهایم، تلاش می كنم كه نگاه سطحی به ماجرا نداشته باشم و چارچوب اصلی موسیقی كار را به سازهایی اختصاص دهم كه در یك موقعیت اركسترال قرار می گیرند. البته این تفكر در بسیاری از فیلم ها می تواند وجود نداشته باشد، همان گونه كه من در فیلم «لاتاری» این گونه عمل نكردم و آهنگسازی را در چارچوب دیگری طراحی كردم.
خزاعی فر درباره اجرای زنده یا تهیه و تولید آلبوم موسیقی از آثار سینمایی اش هم بیان كرد: مدت های زیادی است كه به فكر تهیه یك آلبوم مستقل از موسیقی فیلم «ماجرای نیمروز» و «ردخون» هستم و این جزو یكی از دغدغه های من است كه بتوانم روزی این پروژه را نهایی كنم. اما در این چارچوب گاها موانعی به وجود می آید كه به هیچ عنوان ربطی به تهیه كننده و موارد این چنینی ندارد و كاملا به شرایط نامطلوب بازار موسیقی باز می گردد. امیدوارم فضا بگونه ای هدایت شود كه بتوانم علاوه بر انتشار آلبوم موسیقی این دو فیلم، نسبت به انتشار سایر آثارم هم اقدام كنم. اتفاقا در این شرایط است كه بعنوان آهنگساز این انگیزه در من ایجاد می شود تا درباره اجرای زنده چنین آثاری در چارچوب اركسترهای حرفه ای هم به فكر برنامه ریزی باشم.
آهنگساز فیلم سینمایی «رد خون» خاطرنشان كرد: بیشتر از ۱۵ سال است كه با محمدحسین مهدویان همكاری می كنم و باید بگویم كار با این كارگردان یكی از بهترین تجربه هایی كاری من در عرصه موسیقی است كه ما را به شرایطی رسانده كه دیگر به صورت كامل همدیگر را می فهمیم و هریك می دانیم از كاری به عهده گرفته ایم چه می خواهیم. فضایی كه از فیلم های كوتاه او شروع شده و تا به امروز هم خوشبختانه ادامه پیدا كرده است.
«ماجرای نیمروز: رد خون» از سوم مهر با پخش «سیمای مهر» روی پرده سینماها رفته است. این فیلم به مبحث پرحاشیه ای در تاریخ معاصر كشور می پردازد. در این فیلم جواد عزتی، هادی حجازی فر، محسن كیایی، بهنوش طباطبایی، هستی مهدوی، حسین مهری، مهدی زمین پرداز، محمد عسگری، امیراحمد قزوینی، امیرحسین هاشمی و حسین فلاح بعنوان بازیگر حضور دارند.

1398/07/22
18:26:23
5.0 / 5
1792
تگهای خبر: آلبوم , آهنگ , پیانو , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(2)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵