در نشست خبری مطرح شد:

وضعیت مالی صنوف هنری فاجعه است

وضعیت مالی صنوف هنری فاجعه است

سایت رسمی سیامك یزدانجو: سیف الله صمدیان معتقد می باشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری بینال ها و برنامه های هنری فقط ناظر و حامی است نه مداخله گر و امیدوارم كمك های دولتی ارشاد در همین حد باشد.



به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر، نشست خبری هشتمین دوره «۱۰ روز با عكاسان ایران» بامداد دوشنبه ۴ آذرماه با حضور سیف الله صمدیان، اسماعیل عباسی، مسعود زنده روح كرمانی و مجید فروغی در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران اجرا شد.
سیف الله صمدیان رئیس هیات مدیره انجمن عكاسان ایران در ابتدای نشست درباره فعالیت این انجمن و دیگر انجمن های عكاسی در كشور و چرایی جدایی این انجمن از دیگر انجمن های عكاسی توضیح داد: به جز انجمن عكاسان ایران، شش انجمن دیگر در رشته عكاسی داریم كه متشكل از انجمن میراث فرهنگی، عكاسان تئاتر، سینما، مطبوعاتی، صنعتی و انقلاب و دفاع مقدس است. این در حالیست كه انجمن های هنری مختلف دارای چندین انجمن نیستند و این موقعیت خاصی است كه انجمن عكاسان ایران دارد.
ابتكاری برای متحد كردن صنوف عكاسی
صمدیان افزود: جمع كردن انجمن ها به شكل خانواده ای متحد دورهم در برنامه ۱۰ روز با عكاسان، ابتكاری مهمی برای انجمن عكاسان ایران بود كه خوشبختانه تا دوره قبل شاهد آن بودیم. در این دوره با اعلامی كه در اختتامیه دوره هفتم داشتیم، به انجمن های دیگر امكان و فرصت خودباوری دادیم و شاهد بودیم كه انجمن صنفی عكاسان مطبوعاتی ایران بررسی سالانه رویدادهای فتوژورنالیستی ایران را انجام داد و از این بابت خرسندیم و امیدواریم دیگر انجمن ها نیز مستقل شوند و برنامه های خودشان را برگزار كنند.
صمدیان: متاسفانه گاهی بودجه مركز هنرهای تجسمی برای برگزاری كل بینال های هنری به اندازه بودجه یك فیلم سینمایی هم نیست!وی در ادامه به انتخاب اسماعیل عباسی بعنوان دبیر هشتمین ۱۰ روز با عكاسان اشاره نمود و توضیحی كوتاه درباره تغییر نگاه هیات مدیره به برگزاری رویداد ۱۰ روز با عكاسان ارائه نمود.
صمدیان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره اسپانسر ۱۰ روز با عكاسان اظهار داشت: وضعیت مالی انجمن های صنفی واقعاً فاجعه است و هنوز جایی وجود ندارد كه برای انجمن ها بودجه ای را تخصیص دهند. سال قبل مركز هنرهای تجسمی كمك حال مان بود و امسال نیز ریاست كمیته شورای فرهنگی شهر قول كمك داده است. به سبب شرایط اقتصادی سخت، دل مان به حمایت های بخش دولتی خوش است.
وی اشاره كرد: متاسفانه گاهی بودجه مركز هنرهای تجسمی برای برگزاری كل بینال های هنری به اندازه بودجه یك فیلم سینمایی هم نیست!
صمدیان همین طور به عملكرد وزارت ارشاد در مورد بینال ها بیان كرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری بینال ها و برنامه های هنری ناظر و حامی است نه مداخله كننده و امیدوارم كمك های دولتی و ارشاد در همین حد باشد و كار بجای باریك نكشد.
به دور باطل در برگزاری مسابقه و جشنواره رسیده ایم
اسماعیل عباسی دبیر هشتمین ۱۰ روز با عكاسان درباره این دوره رویداد اظهار داشت: رسیدن به نوع تغییری كه سیف الله صمدیان به آن اشاره نمود از طرف هیات مدیره انجام شد و وقتی با من عنوان شد از آن استقبال كردم. این تغییر به معنای رد سوابق گذشته نیست بلكه احساس نیاز، این مساله را ایجاب می كرد. این خلآ در تمامی نمایشگاه ها و برنامه های عكاسی احساس می شد كه چرا به تحولات عكاسی ایران پرداخته نمی گردد و به دوری باطل در برگزاری مسابقه و جشنواره رسیدیم و لازم است از این گرداب بیرون بیاییم.
عباسی تاكید كرد: این مهم به سبب ناتوانی ها و كمبودها مورد غفلت واقع شده است و همین سوژه سبب شد كه نمایشگاه های ایده محوری نداشتیم و به یكپارچگی نرسیم بدین سبب با عنایت به آنچه كه هیات مدیره چنین تصمیمی را اعلام نمود استقبال كردم.
وی اشاره كرد: مقرر است دوره هشتم ۱۰ روز با عكاسان، به صورتی دوره گذار تلقی شود و در سال های آینده پروژه ها برمبنای تفكر، اندیمشندی و نظارت هنری یا كیوریتوری زیر نظر چند تن از اساتید، پیش برود و نتیجه اینها روی دیوار خواهد رفت.
عباسی اظهار داشت: بر این اساس، شورای هنری متشكل از رامیار منوچهرزاده، مهدی مقیم نژاد و بهنام صدیقی و زانیار بلوری تشكیل شد و این شورا تمامی آثار عكاسان زیر ۳۵ سال را با رویكرد جوان گرایی بررسی كردند و از بین ۲۸۰ پروژه عكاسی، ۴۰ پروژه را كه تعداد تصاویر آنها به ۶۰۰ فریم می رسد، انتخاب كردند. تلاش شد كه كسی از قلم نیفتد حتی با تمامی افرادی كه در این چارچوب می گنجیدند، تماس گرفته شد و مورد بررسی قرار گرفتند.
وی در مورد چینش پروژه ها بیان كرد: در چینش و ارائه پروژه ها به صورت یكپارچه عمل كردیم و در نمایشگاه با چندین نوع ارائه مواجه خواهیم بود.
دبیر هشتمین ۱۰ روز با عكاسان همین طور اظهار داشت: در این ۱۰ روز نشست هایی با حضور عكاسانی كه كار دارند، خواهیم داشت و از هادی آذری، صیاد نبوی، فواد نجم الدینی، رهام شیراز، حمیدرضا سوری و نجف شكری از ۱۰ تا ۱۵ آذرماه برای حضور در این جلسه ها دعوت به حضور كردیم. همین طور كتاب نمایشگاه نیز چاپ خواهد شد.
وی اضافه كرد: مستندسازی نشست ها و پخش اینترنتی آنها از دیگر برنامه هایی است كه در طول برنامه ۱۰ روز با عكاسان انجام خواهد شد. پخش اینترنتی برنامه ها نیز از سایت begoush.com قابل دسترس خواهد بود.
صمدیان در ادامه در مورد تاخیر یك هفته ای كه در برگزاری نمایشگاه اتفاق افتاد، اظهار داشت: می خواستیم به صورت الكترال از شهرستان ها رای گیری برای هیات مدیره صورت گیرد تا هزینه رفت و آمدی وجود نداشته باشد. همین طور اهتمام داریم نیروهای جدیدی كه اساسا كمك حال ایده های جدید در آینده خواهد بود، پرورش داده شوند چونكه نیاز است جایگزین ما قدیمی ها شوند.
تأخیر در رأی گیری به سبب قطعی اینترنت
مسعود زنده روح كرمانی مدیر اجرایی ۱۰ روز با عكاسان نیز به تغییرات اشاره نمود و اظهار داشت: آن چیزی كه دو دوره اول با پنج دوره بعدی برگزار شد، متفاوت بود. تغییر ماهوی كه سال ۹۸ اتفاق افتاده است به محتوای آن برمی گردد اما اساسا شكل بهتر آن در دوره نهم اتفاق خواهد افتاد چونكه نیازسنجی خواهد شد و به سمت ایده محوری و كیوریتوری می رویم كه هنرمندان، دانشجویان و گالری داران را بعنوان جامعه هدف در نظر بگیریم.
وی اشاره كرد: برای این منظور نیاز داریم زمانی چندین ماهه را در اختیار داشته باشیم كه امیدواریم برای نخستین دوره، اختتام دوره هشتم دبیر دوره نهم معرفی شود تا كارها از بعد اختتامیه آغاز شود تا پیشرفت داشته باشیم و امیدوارم مسیر گذار به خوبی طی شود.
زنده روح كرمانی عنوان كرد: بعضی از برنامه های رویداد ۱۰ روز با عكاسان را در این دوره برگزار نمی نماییم و برخی از نشست ها را به دوشنبه های عكاسی انتقال دادیم تا بحث های تخصصی در آنجا مطرح شود. در هشتمین ۱۰ روز با عكاسان، پكیجی ۴۰ نفره عكاسانی حضور دارند كه فضای مكالمه رو در روی آنها را با عكاسان و هنرمندان دیگر ایجاد كردیم.
وی درانتها اظهار داشت: برای نخستین بار وزارت كشور را متقاعد كردیم برای برگزاری انتخابات هیات مدیره انجمن عكاسان ایران، رای گیری اینترنتی داشته باشیم اما قطع اینترنت چند روز گذشته این اتفاق را به تاخیر انداخت.
به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر، هشتمین دوره ۱۰ روز با عكاسان ایران از ۸ تا ۱۸ آذرماه در خانه هنرمندان ایران انجام خواهد شد.


منبع:

1398/09/04
22:58:21
5.0 / 5
1260
تگهای خبر: جشنواره , ساز , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱