در گفت وگو با سایت رسمی سیامك یزدانجو عنوان شد

پری زنگنه در ۸۰ سالگی كلی برنامه دارد

پری زنگنه در ۸۰ سالگی كلی برنامه دارد

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو در ۱۱ آذر ماه سال ۱۳۱۸ پری زنگنه متولد شد. او اولین درس های آواز را نزد نصرالله زرین پنجه در ردیف های آواز ایرانی فرا گرفت و بعد از آن به هنرستان عالی موسیقی، یعنی كنسرواتوار عالی موسیقی تهران رفت و در رشته اپرا فارغ التحصیل شد.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، «پریرخ شاه یلانی» با نام هنری «پری زنگنه» موزیسین شهیر ایرانی در سبك اپراست كه او را در ایران بیشتر با اجرای آثار فولكلور در چارچوب آلبوم یا كنسرتهای مخصوص بانوان می شناسیم. او با طیف وسیعی از آهنگسازان و موسیقیدانان ایرانی از جمله، فرامرز پایور، فریدون شهبازیان، واروژان هاخباندیان، مجید انتظامی، علی رهبری، شیدا قره چه داغی و... همكاری كرده است.
همچون فعالیتهای این هنرمند ۸۰ ساله به كار روی موسیقی محلی و فولكوریك ایران می توان اشاره نمود.
دوشنبه، ۱۱ آذر ماه سالروز تولد این هنرمند موسیقی بود. به همین بهانه با او تماس می گیریم تا صحبتی درباره چشم انداز كاری و فعالیتهای سال های اخیرش داشته باشیم.
بار نخستی كه با پری زنگنه تماس می گیریم تا سالروز تولدش را تبریك می گوییم، حال چندان خوشایندی ندارد و بعد از تشكر به سرعت گوشی را قطع می كند.
ناامید نمی شویم و دو روز بعد درست در روز تولدش به بهانه جویا شدن حالش با او تماس می گیریم كه این دفعه درخواستمان برای مصاحبه را می پذیرد؛ ازاین رو از او می خواهیم كه در جهت سال های متمادی كار در حوزه موسیقی و آواز با ما صحبتی داشته باشد.
می پرسد كه «چه سؤالی دارید؟!» به او می گوییم كه فعالیتش را در این سال ها چگونه ارزیابی می نماید و می خواهد در آینده چه كارهایی را انجام دهد؟ كه پاسخ می دهد: در این سال ها در حوزه موسیقی، كارهای خوب و صحیحی ساخته ام كه هر كدام از آنها می تواند برای شاگردان آواز یك مدل و درس باشد. دوست دارم اگر نتوانستم در آینده آثار قدیمم را اجرا كنم، یك كار به یاد خوانندگان قدیم ایران بسازم.
این استاد آواز ادامه می دهد: دوست دارم آثاری را كه بصوص با شعرهای مدرن ایرانی از شعرایی مانند سهراب سپهری، اخوان ثالث، هوشنگ ابتهاج، فرهاد شیوانی، هرمز ریاحی، نیما یوشیج، فروغ فرخزاد و... كار كرده ام، بعنوان مدل و نمونه در اختیار شاگردان آواز قرار بگیرند؛ چونكه می خواهم این افراد بدانند وقتی كه اجرا می كنند، چگونه علاوه بر اینكه صدای خویش را با تكنیك درست به كار می برند، از ارزش كلمات و شعرها كاسته نشود. این امر كار سختی است كه خواننده باید برای آن مهارت داشته باشد و همه جوانب كار را در نظر بگیرد. او علاوه بر سواد باید صدای خوبی داشته باشد، با حس درست و خوب بخواند و بتواند شعرهای مدرن را با موسیقی تركیب كند.
زنگنه درباره یكی دیگر از كارهایی كه برنامه دارد به انجام برساند، می گوید و ادامه می دهد، «یكی از آثاری كه دوست دارم، سمفونی خیام اثری از شاهین فرهت است كه فكر می كنم بتوانم در بزرگداشت هزاره خیام اجرای آنرا روی صحنه ببرم.»
وی همینطور درباره آوازهای محلی و كارهایی كه در این حوزه كرده است، اظهار می كند: آوازهای محلی ایران را به شیوه جدیدی ضبط كردم كه برای جوانان انگیزه شد؛ البته می دانیم كه آوازهای محلی ثروت هر مملكتی است و هر هنرمندی می تواند بدون اجراهای مختلفی از آنها داشته باشد. درواقع اجرای این آثار كپی رایت لازم ندارد؛ چون همه می توانند از موسیقی محلی استفاده كنند. آوازهای محلی با تنظیم ها سازها، صداهای متفاوت و... همیشه قابل استفاده هستند. كسانی كه این آوازها را خیلی خوب اجرا می كنند، خود خوانندگان اصیل شهرها، آبادی ها و روستاها هستند؛ چونكه این آوازها متعلق به آنهاست.
در بخش دیگری از گفتگو، بحث حذف بخش بانوان را از جشنواره موسیقی فجر به علت بی كیفیت بودن آثار، پیش می كشیم. این خواننده تصریح می كند: بعضی وقت ها درست می گویند كه كار بعضی از خوانندگان كیفیت ندارد. دو نوع اجرا داریم؛ گاهی خواننده خودش دوست دارد روی صحنه بیاید. ما با این نوع شاگردان زیاد رو به رو می شویم؛ چون روی صحنه رفتن را دوست دارند، می خواهند شهرت پیدا كنند، یا انگیزه های دیگر. این افراد آوازهای بیشتر خوانندگان محبوب ایرانی را تقلید می كنند. گرچه كه می توانند برای اجرا كردن كنسرت نگذارند و در محفل های خانوادگی بخوانند. خیلی هم خوب است و اصلا بد نیست. اتفاقا این محافل خیلی هم عزیز هستند چون نزدیكان فرد و اقوامشان در آنجا حضور دارند. نباید این محافل را دست كم گرفت. بسیاری از خوانندگان از نوجوانی از این محافل خوانندگی را شروع كردند و در آینده مشهور شدند. هنر مانند یك گلزار و گلستان است و هر جا از آن بو و عطری متفاوت دارد.
او اضافه می كند: این افراد برای اجرای جدی باید آوازها و شعر حساب شده بخوانند و كارشان عمق و اصالت داشته باشد. من عده زیادی را می شناسم كه عاشق این هستند كه روی صحنه بروند و دیگران كار آنها را بشنوند. فردی كه دوست دارد بخواند با كسی كه می تواند الگو باشد فرق دارد. البته ناتوانی خواننده تا حدی هم به بحث آموزش بر می گردد.
زنگنه می گوید كه «ما همیشه به شاگردان می گوییم كه شما می توانید یا می خواهید؟ خواستن جدا از توانستن است. همیشه گفته اند كه خواستن توانستن است، بعضی وقت ها شما می خواهید ولی نمی توانید. كار در عرصه موسیقی و خوانندگی یك جوهر اصلی می خواهد.»
از او سوال می نماییم كه آیا هنوز تدریس می كند؟ پاسخ می دهد: الان بسیار كم تدریس می كنم و همیشه درصدد این هستم كه كلاس های سطح بالا برای مربیان آواز امروز بگذارم و به آنها یاد بدهیم كه چگونه با شاگردان خود كار كنند و با آنها صحبت كنند، وضعیت خانواده و همه چیز آنها را بسنجند و درواقع با شاگردان روبه رو شوند. امروزه آموزشگاه های آواز زیاد هستند و مربیان وقتی كه تا حدی دوره می بینند سریع مبادرت به تدریس می كنند. البته من به این كار هم مثبت نگاه می كنم و معتقدم كه این كار را دوست دارند و با آن سرگرم می شوند ولی اگر بخواهند تا یك سطح جدی آموزش دهند خودشان باید این توانایی را داشته باشند.
زنگنه در انتها می گوید كه اخیرا جهت شركت در یك كنسرت كه برای سازمان خیریه تپش است، دعوت شده. مقرر است با عنایت به نوع صدای خوانندگان، قطعات انتخاب شوند و به همین علت تصویب شعرها زمان بر است و گویا زمان اجرا كه قرار بوده در اوایل دی ماه باشد، به تعویق افتاده است.



1398/09/12
14:31:01
5.0 / 5
1865
تگهای خبر: آلبوم , آموزش , آهنگ , آواز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۱