در نشست خبری مطرح شد:

نمایش آثار دیده نشده میرزاغلامرضا

نمایش آثار دیده نشده میرزاغلامرضا

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو محمدرضا اصلانی اعتقاد دارد كتاب آثار خوشنویسی میرزاغلامرضا اصفهانی، شك و تردیدهای موجود درباره آثار این هنرمند بزرگ را از بین می برد.



به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر، نشست خبری نمایشگاه آثار خوشنویسی میرزا غلامرضا اصفهانی و رونمایی از كتاب مجموعه آثار با حضور محمدرضا اصلانی، محمدعلی صحرانورد مدیر انتشارات كتابسرای نیك، زروان بختیار فرزند مرحوم میرزاغلامرضا اصفهانی و امیرحسین عبداللهی مدیر گالری آریانا عصر امروز سه شنبه ۱۲ آذرماه در خانه همایش برگزار گردید.
محمدرضا اصلانی كه در این جلسه به نمایندگی از انتشارات كتابسرای نیك و دوست قدیمی مرحوم مظفر بختیار سخن می گفت، در ابتدای نشست با اشاره به دوستی با مرحوم بختیار از سال ۶۴، بیان كرد: آثار میرزاغلامرضا اصفهانی كه در این نمایشگاه به معرض نمایش گذاشته خواهد شد و كتابی كه از مجموعه این آثار انتشار یافته است، حاصل زحمات چندین ساله مرحوم بختیار و فرزندانش است. این آثار از گوشه و كنار جمع آوری شده است، چون میرزا غلامرضا آثار بسیاری دارد كه جمع كردن آنها خیلی سخت بود. مرحوم بختیار بسیار جستجو كرد تا آثار حتی دست چندم هم مورد بررسی قرار دهد و نظارت دقیقی روی آنها داشت.
وی بیان كرد: این كار تا آخرین لحظات حیات مظفر بختیار یعنی بالغ بر ۴۰ سال ادامه داشت و پس از او هم این كار برعهده دو فرزندش اورمزد و زروان قرار گرفت و اگر این دو نبودند این كار به سرانجام نمی رسید.
اصلانی همینطور با تقدیر از صبوری مدیر انتشاراتی كه این كتاب را چاپ كرده، توضیح داد: كمتر نشری وجود دارد كه با وسواس و صبوری دكتر بختیار كنار بیاید و نشر كتابسرای نیك یا جیحون سابق این كار را به سرانجام رساند. دسترسی طولانی مدت مرحوم مظفر بختیار به كتابخانه دانشگاه تهران و دانشگاه های خارج كشور و وسواس علمی این محقق، بگونه ای بود كه كار او را بسیار حرفه ای و دقیق می نمایاند. مرحوم بختیار، محققی ریزبافت بود نه محققی كه سطحی كار كند.
وی تصریح كرد: این كتاب، شك و تردیدهای موجود درباره آثار میرزاغلامرضا اصفهانی را از بین می برد.
این مستندساز پیشكسوت در پاسخ به اینكه چرا فیلم مستندی با همراهی مرحوم بختیار درباره میرزا غلامرضا اصفهانی ساخته نشد، اظهار داشت: اتفاقا در زمان حیات مظفر بختیار، قرار گذاشته بودیم فیلم زندگینامه جزیی از میرزاغلامرضا اصفهانی بسازیم، چونكه زندگی دراماتیكی داشته است.
وی بیان كرد: باید حیثیت فرهنگیِ هنر را به كشور برگردانیم و برای این منظور باید آثار و زندگینامه بزرگانی چون میرزاغلامرضا اصفهانی را جدی تر گرفت چونكه اینها گنجینه های ما هستند.
امیرحسین عبداللهی مدیر گالری آریانا هم درباره نمایشگاه اظهار داشت: نمایشگاه آثار خوشنویسی میرزاغلامرضا اصفهانی به بهانه رونمایی از كتاب نفیس این مجموعه جمعه ۱۵ آذرماه در گالری آریانا برپا خواهد شد. در این نمایشگاه ۸ اثر از میرزاغلامرضا اصفهانی و سه كتیبه از این هنرمند خوشنویس به معرض نمایش گذاشته می شود. همینطور محمد احصایی، محمدرضا اصلانی و حسام الدین عتیقی كیوریتور نمایشگاه در مراسم افتتاح و رونمایی كناب سخنرانی خواهد داست.
وی تصریح كرد: از آنجایی كه آثار از مجموعه های شخصی به معرض نمایش گذاشته خواهند شد، برای فروش نیستند. البته كتاب برای فروش است و ارزشگذاری كه برای این كتاب نفیس انجام شده، مبلغ یك میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است در ۵۰۰ نسخه چاپ شده و مقرر است ۱۰۰ نسخه از آن با جلد سوخته ارائه شود.
محمدعلی صحرانورد مدیر انتشارات كتابسرای نیك هم درباره تدوین این كتاب توضیح داد: از آنجایی مرحوم بختیار تمام وقت لازم را روی این كتاب گذاشت و تیمی كه طی ۱۶ سال وقت گذاشتیم همه تلاش مان را كردیم كه بهترین كار را عرضه دهیم. متاسفم امكانات چاپی در ایران به قدری نبود كه این كتاب بهتر چاپ شود اما بهترین امكاناتی كه در اختیار داشتیم، استفاده كردیم. طبیعتا این امكانات هم هزینه دارد و امیدوارم این كار آغازی باشد تا در آینده كارهای بیشتری برای دیگر هنرمندان صورت گیرد.
زروان بختیار فرزند مرحوم بختیار درباره زمان تدوین این كتاب اظهار داشت: این كتاب حاصل عمر پدرم است و اینكه از كجا آغاز كرده است، واقعا به خاطر ندارم. البته پدرم قصد كار روی آثار دیگر هنرمندان هم داشت اما متاسفانه اجل مهلتش نداد. محتوای كتاب در زمانی كه پدر در قید حیات بودند نهایی شد و من و برادرم تنها به مسایل فنی كتاب پرداختیم.
وی با اشاره به اینكه بالغ بر ۲۷۰ اثر از آثار میرزاغلامرضا اصفهانی در كتاب چاپ شده است، تصریح كرد: به جرات می توانم بگویم كتاب آثار میرزا غلامرضا اصفهانی می تواند بعنوان مرجعی جهت بررسی آثارشان در اختیار قرار گیرد.
امیرحسین زندی هم درباره نمایش این آثار در گالری آریانا كه بیشتر هنر مدرن به نمایش می گذارد، اظهار داشت: از آنجایی كه بزرگترین كار میرزاغلامرضا اصفهانی از نظر ابعاد در مجموعه شخصی خانواده عبداللهی مدیر گالری آریانا قرار دارد، بنابراین قرار شد آثار دیگر هم در این گالری به نمایش درآیند.
مدیر گالری آریانا در پایان، در اینباره اظهار داشت: درست است گالری ها بر مبنای آثار و سبك هنری كه نمایش می دهند كار می كنند اما فرصت هایی مثل این فرصت را بطور قطع از دست نمی دهیم.

1398/09/13
15:37:53
5.0 / 5
1926
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴