با اعلام برگزیدگان؛

اختتام ششمین سرو نقره ای با ناخرسندی داوران

اختتام ششمین سرو نقره ای با ناخرسندی داوران

سایت رسمی سیامك یزدانجو: ششمین دوره دوسالانه سرو نقره ای با بیان ناخرسندی داوران از آثار ارائه شده به این رویداد و دعوت عضو شورای شهر از هنرمندان برای كمك به حال خوب شهروندان تهرانی، به انتها راه رسید.



به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر، مراسم اختتامیه ششمین دوسالانه سرو نقره ای شامگاه جمعه ۲۹ آذرماه با حضور محمدجواد حق شناس رئیس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، فاطمه كركه آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیك، محسن سلیمانی دبیر دوسالانه سرو نقره ای، اعضای شورای سیاستگذاری و اعضای هیأت داوران دوسالانه و جمع كثیری از هنرمندان و اعضای انجمن در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار گردید.
اجرای این مراسم برعهده بهزاد صدیقی نویسنده و كارگردان بود و بعنوان سخنران اول از فاطمه كركه آبادی دعوت به حضور روی صحنه كرد.
فاطمه كركه آبادی رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیك با اشاره به اینكه ششمین دوسالانه سرو نقره ای امسال مستقل از هر ارگان و نهادی برگزار شد، اظهار داشت: «سرو» آینه و انعكاس فعالیت اعضای انجمن است؛ خوب یا بد، تلاشی است كه توسط اعضا در دو سال قبل با وجود تمام محدودیت ها، موانع و مشكلات انجام شده است. در بهترین حالت و كیفیت خود نیست اما یقیناً تأثیرگذار و فرهنگ ساز و چراغ راه آینده خواهد بود. البته می دانیم راه زیادی مانده تا طراحان گرافیك بتوانند بهترین و با كیفیت ترین آثار خودرا عرضه كنند.

وی اضافه كرد: امیدواریم تولیدكنندگان و سفارش دهندگان و متولیان فرهنگ و هنر نیز به جایی برسند كه انجام كار خودرا بدون حضور و تفكر طراحان متصور نشوند و طراحی گرافیك را قسمتی از سرمایه گذاری مادی و معنوی و ارزش افزوده كار خود بدانند.
كركه آبادی: امیدواریم تولیدكنندگان و سفارش دهندگان و متولیان فرهنگ و هنر نیز به جایی برسند كه انجام كار خودرا بدون حضور و تفكر طراحان متصور نشوند و طراحی گرافیك را قسمتی از سرمایه گذاری مادی و معنوی و ارزش افزوده كار خود بدانندكركه آبادی تصریح كرد: برگزاری دوسالانه سرو نقره ای، تلاشی برای بهبود كیفیت و نقد كارهای خودمان است و روز به روز به این هدف نزدیك تر خواهیم شد.
وی به برگزاری نمایشگاه دوسالانه سرو نقره ای اشاره نمود و اظهار داشت: تعداد زیادی كار از اعضای قدیمی تا اعضای جدید به دبیرخانه سرو نقره ای رسید. برگزاری نمایشگاهی در این ابعاد اصلاً آسان نیست، این روزها، روزهایی است كه تمام جامعه شرایطی سخت را تجربه می كند كه انجمن هم از آن مستثنی نیست. كمبود منابع مالی و انسانی برای انجام كارهای گوناگون از چالش های همیشگی انجمن است و اگر همدلی، همیاری و كمك همه دوستان، حامیان و اعضا نبود، این كار هم انجام نمی شد.
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیك ایران درانتها بیان كرد: مطمئنم كه در روش اجرای نمایشگاه خطای انسانی، كاستی و اشتباه داشته ایم كه قسمتی از آن غیرقابل اجتناب بود و البته امیدوارم كه با تجربه به دست آمده برنامه های بعدی را در شرایطی آرمانی و بهتری برگزار نماییم.
در ادامه محسن سلیمانی دبیر ششمین دوسالانه سرو نقره ای، از استقبال بی نظیر هنرمندان طراح گرافیك و علاقمندان به هنر گرافیك از افتتتاحیه و بازدید از نمایشگاه گفت و از همكاران و هیأت داوران این رویداد تشكر كرد.

محمدجواد حق شناس سخنران بعدی مراسم بود كه هنر گرافیك را به مثابه یك رسانه دانست و اظهار داشت: این هنر ابزاری تأثیرگذار در انتقال مفاهیم به شمار می آید، رسانه ای جهانی كه به كمك عناصر آن می توان از محدودیت مرزها رهایی یافت و به جهانی نو و تازه دسترسی پیدا كرد. فارغ از هنر انتزاعی كه می تواند گرایش هایی از گرافیك را نیز شامل شود، هنر اجتماعی در ساحت های عمومی خود می تواند به پیشبرد فرهنگ عمومی جامعه كمك نماید.
وی اضافه كرد: گرافیك جدا از جنبه زیباشناختی و هنری خود، در ساختار جامعه با پرداختن به چنین مقولاتی می تواند به هنری پیشرو تبدیل گردد و كاربردی فرابخشی پیدا كند. در نظام اجتماعی شهر دامنه این كنش و واكنش مشخص تر به نظر می آید و برداشت شهروندان از رویدادها و عناصر زیباشناختی شهر به صورت خودآگاه و ناخودآگاه بر ضمیر آنها تأثیر گذاشته و متقابلاً آنها نیز تمایلات و خواسته های خودرا به هنرمند منتقل می كنند.
حق شناس: اولین نتیجه مدیریت كاربردی و زیباشناسانه گرافیك در شهر، ایجاد آرامش، حذف زوائد بصری و دوری از آلودگی های تصویری است كه در ناخودآگاه شهروندان اثرات مطلوبی بر جای می گذاردحق شناس به گرافیك محیطی اشاره نمود و اظهار داشت: در این میان، گرافیك محیطی كاركردی فراتر از یك هنر پیدا كرده و به یك رسانه اجتماعی تبدیل می شود. ما در مدیریت شهری معتقدیم كه هنر گرافیك شهری می تواند به ایجاد آرامش بصری در جامعه كمك نماید. اولین نتیجه مدیریت كاربردی و زیباشناسانه گرافیك در شهر، ایجاد آرامش، حذف زوائد بصری و دوری از آلودگی های تصویری است كه در ناخودآگاه شهروندان اثرات مطلوبی بر جای می گذارد. توجه به این نكته مهمست كه در بین آثار هنری انتشار یافته از هنرمندان در سراسر جهان، بیشترین تعهد اجتماعی را در گرافیك می توان سراغ گرفت.
وی اظهار نمود: این هنر جدا از خاستگاه تبلیغاتی خود، به مرور و خصوصاً در دهه های اخیر شأن اجتماعی و كاركرد فرابخشی خودرا ارتقا داده و با حفظ شاخصه های هنری و حرفه ای خود، به هنری در خدمت جامعه تبدیل گشته و نقش اجتماعی طراحان پررنگ تر شده است. ما در شهر در نوع ابتدایی كاربرد گرافیك در چارچوب استفاده از علایم راهنمای شهری تا نوع پیشرفته آن در استفاده از گرافیت های دیواری و تبلیغات شهری، با هنر گرافیك آشنایی داشته و ارتباط برقرار می نماییم. بدین سبب می توانیم گرافیك را كاربردی ترین زیرمجموعه های هنرهای تجسمی بشماریم و از زبان مشتركی كه توسط آن ایجاد می شود برای درك جامعه و جهان پیرامون استفاده نماییم.
رئیس كمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران درانتها اظهار داشت: امروزه گرافیك محیطی به یكی از اركان اصلی زندگی اجتماعی و شهری تبدیل گشته است و مؤثرترین ابزار برای تأثیر بر الگوهای رفتاری زندگی انسان شهرنشین به شمار می آید. این گونه از هنرهای تجسمی یك پدیده اجتماعی است كه می تواند خصایص ملی، شاخصه های قومی، ظرفیت های فرهنگی، قراردادهای اجتماعی، آداب و سنن و در نهایت گرایش های سیاسی و اقتصادی جامعه را بررسی و تحلیل كند. امیدوارم هنرمندان گرافیست كه بعضی از آثار آنها در این دوسالانه به نمایش درآمده، با تكیه و توجه به مقوله اقتصاد فرهنگ به نقش مهم اجتماعی خود واقف بوده و بیشتر از پیش ما را در ایجاد حال خوب برای شهر تهران و شهروندان تهرانی كمك كنند. تعاملی كه مدیریت شهری همواره خواهان ایجاد آن است و به تأثیر آن در بهبود اوضاع روحی و روانی جامعه اعتقاد دارد.
برنامه بعدی مراسم، تقدیر از قباد شیوا هنرمند پیشكسوت بود كه البته در سالن حضور نداشت و همین سوژه سبب شد تا فرزاد ادیبی، اونیش امین الهی و كوروش پارسانژاد، تندیس سرو نقره ای به همراه لوح تقدیر را به نماینده ای كه از جانب قباد شیوا در سالن حاضر بود، تقدیم كنند.

فرزاد ادیبی در ادامه پشت تریبون حاضر شد و به نمایندگی از قباد شیوا كه مسئولیت ریاست هیأت داوران دوسالانه سرو نقره ای را برعهده داشت، متن بیانیه داوران را قرائت كند. وی پیش از قرائت بیانیه اظهار داشت: عادت ندارم از مسئولی كه در رأس است تقدیر كنم اما اینجا نمی توانم از حضور آقای حق شناس تشكر نكنم چون از جنس هنرمندان است و با وجود بیماری كه داشت، اینجا آمد و از اینكه در جمع ما هستید، تشكر می كنم.
ادیبی در ادامه بیان كرد: هیأت داوران مراتب ناخرسندی خودرا از كیفیت آثار دوسالانه ششم سرو نقره ای اعلام می كند؛ گرچه این آثار حاصل كار دوساله هنرمندان است اما باور داریم ظرفیت های گرافیك حرفه ای امروز ایران بسیار بیشتر از آن چیزی است كه در این دوسالانه دیده شد.

بر این اساس، در ادامه برگزیدگان بخش های مختلف دوسالانه سرو نقره ای با حضور هیأت های داوری هر بخش و قرائت بیانیه آنها اعلام گردید. محمدجواد حق شناس، سیدحسین سیدزاده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، فاطمه كركه آبادی و محسن سلیمانی برای اهدای جوایز روی صحنه آمدند.
بخش «نشان و هویت بصری»
دیپلم افتخار بخش نشان به سیروس سلیمی و امیرمهدی مصلحی اهدا شد.
جواد زری نیا و سام كشمیری دیپلم افتخار بخش هویت بصری را دریافت نمودند.
سرو نقره ای در بخش نشان و هویت بصری به میردامون میرباقری و حامد حكیمی رسید.
بخش «نشر»
كیانوش تنها و مجید زارع دیپلم افتخار این بخش را گرفتند و تندیس سرو نقره ای به سیاوش تصاعدیان اهدا شد.
بخش «پوستر»
دیپلم افتخار بخش پوستر به علیرضا عسگری فر رسید و احمد كریمی توانست تندیس سرو نقره ای این بخش را از آن خود كند.
بخش «تبلیغات و گرافیك محیطی»
دیپلم افتخار این بخش به رشید رهنما و سینا سنكار اهدا شد.
همچنین تندیس سرو نقره ای به الهام غلامی تعلق گرفت.
بخش «بسته بندی»
در این بخش هیچ اثری شایسته سرو نقره ای دانسته نشد و سه دیپلم افتخار به رضا عباسی، جمشید دژاگاه و احسان اكبری رسید.
بخش «دیجیتال»
امین منتظری و جواد زری نیا در این بخش دیپلم افتخار گرفتند و تندیس سرو نقره ای این بخش به سیاوش یعقوبی اهدا شد.
بخش «تایپ فیس»
دیپلم افتخار این بخش به حمیدرضا قدسی و محمدمنصور قنایی و تندیس سرو نقره ای نیز به هیربد لطفیان رسید.
بخش «تولیدات استودیوها»
دو دیپلم افتخار به استودیو «خلاقه است» به مدیریت مهرداد مه آبادی و استودیو «تابستان» به مدیریت نواب قزلباش و فرشید منفرد اهدا شد.
در اختتام مراسم نیز از برگزیدگان و اعضای هیأت داوران درخواست شد برای ثبت عكس یادگاری روی صحنه بیایند.


منبع:

1398/09/30
12:47:14
5.0 / 5
1808
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۲