گفت وگو با حسین محجوبی ـ طراح پارك های معروف تهران

اشتباه هایی كه تهران را به خفگی كشاند!

اشتباه هایی كه تهران را به خفگی كشاند!

سایت رسمی سیامك یزدانجو: گلچینی از 70 سال زندگی هنرمندانه حسین محجوبی این روزها به معرض نمایش گذاشته شده است. آثاری از دهه های 20 تا 90 كه هر كدام به صورتی یادآور زمینِ سرسبزی هستند كه زندگی شهری دیگر اثری از آن بجای نگذاشته است.


مناظر طبیعی، سبز و آرام مهمترین خصیصه نقاشی های محجوبی است. بااینكه خودش می گوید این نقاشی های آرام در واقع اعتراض به «انسان» است؛ انسانی كه بجای اسب ها ماشین كاشته است و اعمالش سبب شده تا از این طبیعت خدادی، چیزی جز درخت های لاغر و بی جان، باقی نماند.
البته بنظر می رسد سرآغاز توجه محجوبی به طبیعت و گسترش نمود آن در آثار نقاشی این هنرمند از زمانی شكل یا بهتر است بگوییم اوج گرفت كه طراحی پارك های معروف شهر تهران همچون «ساعی» (كه بانی ساخت آن كریم ساعی بود) و «ملت» را برعهده داشت. محجوبی می گوید طراحی این پارك ها اهمیت نقش درختان در زندگی انسان ها را برایش پررنگ تر كرد و به همین سبب هم در آثار هنری اش بیشتر به این مساله پرداخت.
محجوبی حالا در آستانه ۹۰ سالگی، مجموعه ای از آثارش را از دهه های ۲۰ تا ۹۰ به معرض نمایش گذاشته است. آثاری كه در آنها سبك های گوناگون هنری دیده می شود، اما اكثریت را همان آثاری می سازند كه بیشتر رنگ و بوی طبیعت و آرامش دارند. در این نمایشگاه همین طور نخستین اثر رنگ روغن این هنرمند پیشكسوت كه آنرا در سال ۱۳۲۸ و در سن ۱۹ سالگی نقاشی كرده، ارائه شده است.




این هنرمند پیشكسوت در گفت و گو با ایسنا می گوید: الان در آستانه ۹۰ سالگی هستم و ۷۰ سال است كه تهران را از نزدیك می بینم. ۲۰ ساله بودم كه از لاهیجان به تهران آمدم. زمانی كه در خیابان ها درشكه بود و حال و هوای شهر نسبت به امروز بسیار متفاوت بود.
او ادامه می دهد: بعد از آنكه از مدرسه البرز فارغ التحصیل شدم به دانشكده هنرهای زیبا رفتم. شش سال در شهرسازی و ۱۲ سال در دفتر فنی پارك های تهران كار كردم كه پارك «ساعی» نخستین و پارك «ملت» آخرین كارم بود. در این تمام این سال ها تهران را دیدم كه چه بود و چه شد.
محجوبی با اشاره به اینكه «متاسفانه تهران به صورت بی منطقی زشت شده است»، اظهار می كند: در دهه ۴۰ حساب كرده بودیم كه با عنایت به ذخیره آبی، تهران و حومه آن یعنی كرج و لواسانات می تواند حدود ۷ تا ۸ میلیون جمعیت داشته باشد. این جمعیت امروز تهران اشتباه است، اما باز هم متاسفانه همچنان به ساخت و ساز ادامه می دهند. ساخت چیتگر هم از دیگر اشتباهاتی بود كه در حق تهران رخ داد. این شهر همانند نعل اسب بود و غرب تنها جای باز تهران بود كه ساخت چیتگر در سمت غرب موجب شد این سمت نیز بسته شود. به همین خاطر هم تهران از همه طرف بسته شده و در حال خفه شدن است.




او می گوید: البته این شرایط فقط شامل حال تهران نمی گردد و بطور كلی زمین با این مشكل مواجه می باشد. حدود ۴۵ سال پیش نقاشی كشیدم و این مساله را بیان كردم كه زمین در حال خفه شدن است و نمی تواند این جمعیت را تحمل كند. در ظاهر این ها نقاشی است، اما در واقع اعتراض من به «انسان» است.
این هنرمند پیشكسوت همین طور درباره سبك هنری خود توضیح می دهد: من در همه سبك ها كار كرده بودم، اما به مرور اهتمام كردم ابتكار داشته باشم و در نهایت به این سبك رسیدم. زمانی كه پارك ها را می ساختم پی بردم كه چقدر نقش درخت در زندگی ما مهم است؛ در واقع ما خودمان خراب می نماییم و بزرگ ترین لطمه هم به خود ما می رسد.
محجوبی ادامه می دهد: در واقع آثارم اعتراض به انسان است. اهتمام كردم تفكراتم را به وسیله نقاشی بیان كنم. ما اسیر ماشینیسم شده ایم و كوچك ترین خبر دنیا می تواند زندگی انسان ها را تحت شعاع قرار دهد. دوره عجیب و غریبی است و نمی دانم انسان مقرر است به كجا برسد. انسان اشرف مخلوقات است و مقام او بسیار بالا است، اما در طول تاریخ انسان های حریصی بودند و هستند كه تمام گرفتاری تاریخ به صورتی ریشه در این افراد دارد. افرادی كه تلاش می كنند دنیا را زشت كنند.
به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، نمایشگاه «روزگار محجوب» تا تاریخ ۲۷ دی ماه در نگارخانه مهرسان واقع در خیابان كارگر شمالی، پس از خیبان فرصت امكان بازدید دارد.









منبع:

1398/10/04
01:16:50
5.0 / 5
1352
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵