مدیر كل دفتر هنرهای تجسمی:

دیگر از شیر بینال ونیز نمی ترسیم!

دیگر از شیر بینال ونیز نمی ترسیم!

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو مدیر دفتر هنرهای تجسمی پس از حضور ایران در بینال ونیز ۲۰۱۹ باور دارد كه شیر ونیز آنچنان هم دور از دسترس نیست و اگر بتوانیم برنامه ریزی داشته باشیم، در دوره های بعدی به آن می توانیم برسیم.


حضور ایران در بینال ونیز در سال ۲۰۱۹ نسبت به دوره های گذشته با رویكرد متفاوتی همراه بود. آثاری كه از جانب سه هنرمند به معرض نمایش گذاشته شده بودند، تلاش كردند تا تصویری از گذشته، حال و آینده ایران را به نمایش بگذارند. حضوری كه توانست توجه هیات ژوریِ این رویداد بین المللی و بعضی از رسانه های خارجی را به خود جلب نماید.
حالا هادی مظفری، مدیر كل دفتر هنرهای تجسمی با كسب این تجربه رسیدن به شیر طلای ونیز را دور از دسترس نمی داند و می گوید: زمانی تصور می كردیم هیچگاه نمی توانیم به شیر ونیز نزدیك شویم، اما در این دوره واقعاً نزدیك شدیم و جزو ۱۰ كشور بودیم كه هیئت ژوری پیشنهاد می داد. در واقع ایران یكی از گزینه های دریافت شیر طلایی بود. بر همین مبنا هم فكر می كنم اگر با همین قوت برای دوره آینده تلاش نماییم، به دست آوردن شیر طلایی مبحث دور از دسترسی نخواهد بود.

*****
این گفته ها بخشی از گفت وگوی ایسنا با تجربه بازدید از بینال ونیز ۲۰۱۹ با مدیركل دفتر هنرهای تجسمی درباره حضور ایران در این بینال است كه مشروح آنرا می توانید در ادامه بخوانید:
_ با عنایت به سابقه حضور ایران در بینال ونیز این پرسش مطرح می شود كه چرا نحوه حضور ما در سال های مختلف اما نزدیك به هم، این قدر با هم متفاوت بوده است؛ آیا این تفاوت ناشی از تفاوت سلیقه ها بوده یا موضوعات دیگری هم در نحوه عرضه آثار دخیل بوده است؟ و این كه آیا مقرر است در سال ۲۰۲۱ هم شاهد این میزان از تفاوت های اساسی نسبت به سال ۲۰۱۹ باشیم؟
اگر حضور ایران را در بینال ونیز در سه دور اخیر یعنی سال های ۲۰۱۵، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ بررسی نماییم، شاهد سه رویكر كاملاً متفاوت خواهیم بود. در سال ۲۰۱۵ در یك امر غیرمعمول و بی سابقه بیشتر از ۴۰ هنرمند به این نمایشگاه دعوت شدند؛ این در شرایطی است كه هیچ كشوری با ۴۰ هنرمند در چنین رویدادی شركت نمی كند، چونكه بینال ونیز نمایشگاهی گروهی نیست كه بتوان آثار تعداد زیادی از هنرمندان را در آنجا به نمایش گذاشت. اما در سال ۲۰۱۷ با یك رویكرد كاملا متفاوت با یك هنرمند و آن هم هنرمندی از خارج از كشور در این رویداد هنری شركت كردیم. در سال ۲۰۱۹ هم با سه هنرمند و با نقشه دیگری در بینال ونیز شركت كردیم.
_ كدام یك از این سه رویكرد به استاندارد نزدیك تر است؟
با عنایت به اینكه دوره ۲۰۱۹ را خود ما برگزار كردیم و در جریان فرایند شكل گیری آن بودیم، می توانم بگویم كه بر مبنای صدمه شناسی دوره های گذشته و بخصوص سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ در بینال ونیز شركت كردیم و در واقع این دوره به شكلی تكمیل كننده دوره های گذشته بوده است.
به صورت كلی فكر می كنم در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ عاملی كه تأثیر بیشتری در شكل گرفتن و قوام پاویون ایران داشت، اسپانسر و مشاركت كننده خارجی بود. در سال ۲۰۱۵ بنیاد فیض نیا اعلام آمادگی كرد و در سال ۲۰۱۷ هم بیژن بصیری اعلام نمود كه آمادگی دارد هزینه های نمایشگاه را منوط به اینكه فقط آثار خودش به معرض نمایش گذاشته شود، پرداخت كند. به هر حال همانطور كه می دانید یكی از خصوصیت های اصلی بینال ونیز این است كه تك هنرمند هر مقدار هم كه نام بزرگی باشد، نمی تواند به تنهایی و مستقل در پاویون های رسمی حضور پیدا كند و ناگزیر است به نمایندگی از كشوری در این رویداد هنری حضور داشته باشد. درست همانگونه كه باشگاه های معتبر دنیا نمی توانند در جام جهانی تیم معرفی و باید حتما نماینده یك كشور باشند تا بتوانند در میدان جام جهانی بازی كنند.
در مجموع معتقدم كه در دوره های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ عامل های خارجی نقش بیشتری در تعیین چگونگی شكل گیری پاویون ایران داشت، اما در سال ۲۰۱۹ این اتفاق نیفتاد و فرایند انتخاب به شكلی بود كه شورایی هفت نفره تشكیل و از ۳۰ كیوریتور كه در صحنه های بین المللی حضور دارند و رقابت های هنری را رصد می كنند، دعوت شد تا در انتخاب هنرمندان شایسته سهیم باشند.
در این میان طبیعتا اگر به سراغ دانشگاه ها، گالری ها و انجمن های هنری می رفتیم هر كدام نگاه خاص خودشان را داشتند و در عین حال برخی هنرمندان هم ادعا داشتند كه شایستگی بیشتری نسبت به بسیاری دیگر از هنرمندان دارند. بر این اساس تصمیم گرفتیم كه انتخاب سه هنرمند شایسته برای حضور در بینال ونیز به خرد جمعی واگذار شود و این تصمیم را افرادی به عهده بگیرند كه مرتباً در نمایشگاه های بین المللی حضور دارند، نقش ایفا می كنند و استادان دانشگاه و هنرمندانی هستند كه در دوره های گذشته در بینال ونیز شركت كرده بودند. در نهایت مجموع پیشنهادهایی كه از جانب ۳۰ كیوریتور عنوان شده بود، منجر به انتخاب سه هنرمند اصلی برای حضور در این رویداد هنری شد.
سعید اسلام زاده و هادی مظفری - مدیر روابط عمومی و رئیس دفتر هنرهای تجسمی

1398/10/09
21:26:07
5.0 / 5
1816
تگهای خبر: نمایش , نمایشگاه , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳