آغداشلو:

كار هنرمند، سیاسی كاری نیست

كار هنرمند، سیاسی كاری نیست

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو آیدین آغداشلو می گوید:  اعتراض من بعنوان یك نقاش، نقاشی كشیدن و بعنوان یك نویسنده، نوشتن است؛ كه هر دو را انجام دادم و در حدود مختصر اعلام موضع كردم. فكر می كنم بیشتر از این، موضع گیری سیاسی است. من برای خودم موضع گیری سیاسی قایل نمی شوم، به این خاطر كه به تصحیح غیر مستقیم جهان دل بسته ام.


آیدین آغداشلو - هنرمند پیشكسوت - در گفت وگویی با ایسنا درباره نقش و واكنش هنرمندان نسبت به تلخی های جامعه می گوید: بطور كلی هنرِ بعضی از هنرمندان در جهت مسائل اجتماعی حركت می كند كه طبیعتاً آثار آنها در امتداد مسائل اجتماعی شكل می گیرد. در عین حال هنرمندانی هستند كه آثار و جهانِ هنری شان از جهانِ تعهدات اجتماعی جدا است. برای گروه دوم، وضعیت كمی مشكل تر است؛ چون ساختار آثار هنری آنها در راه متفاوتی حركت می كند و تغییر دادن این آثار به سمت انعكاس تعهدات اجتماعی دشوار است.
او یادآور می شود: به شخصه میان این دو گروه، هر كدام را كه خود هنرمند ترجیح بدهد تحسین می كنم، اما در مجموع باور دارم كه هنرمند با سیاست مدار یا متعهد اجتماعی متفاوت است. یك سیاست مدار یا متعهد اجتماعی می خواهد مستقیما جهان را تصحیح كند، اما یك هنرمند به صورت غیرمستقیم جهان را تصحیح می كند. در واقع تلاش هر دو به تصحیح جهان منجر می شود، منتهی یكی كاملاً مستقیم و یكی هم غیر مستقیم. من به تصحیح غیر مستقیم باور دارم و به همین خاطر هم بعد از واقعه تلخ سقوط هواپیمای مسافربری، یكی از نقاشی هایم را از مجموعه «خاطرات انهدام» در اینستاگرام منتشر كردم. این مساله نشان دهنده یك اثر كار شده در ۳۵ سال پیش و همچنان درباره فاجعه صحبت می كند. این اثر كه به هیچ قصد معینی خلق نشده بود، شاید در راه تصحیح جهان ماندگار باشد.
آغداشلو با اشاره به اینكه «من همیشه برای تصحیح غیرمستقیم جهان تلاش می كنم»، اظهار می كند: اما برای هر هنرمندی لحظاتی فرا می رسد كه دیگر آن هنرمند خودش را درگیر تصحیح مستقیم و غیرمستقیم نمی كند و بلافاصله آن چیزی را كه حس می كند، انجام می دهد. اینكه هنرمندی تصمیم بگیرد در جایی شركت نماید یا خیر، یا اینكه انصراف بدهد یا سكوت كند، تصمیم خود فرد است و درباره درستی یا غلطی آن تاریخ قضاوت خواهدنمود.




منبع:

1398/10/24
18:58:53
5.0 / 5
1750
تگهای خبر: هنر , هنرمند , هنرمندان , هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵