گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو؛

كنسرت حاشیه ها در تالار وحدت

كنسرت حاشیه ها در تالار وحدت

سایت رسمی سیامك یزدانجو: تازه ترین كنسرت اركستر سمفونیك تهران در حالی به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران انجام شد كه این مجموعه دولتی یكی از شب های پرحاشیه خود طی سال های اخیر را برای مخاطبان رقم زد.



به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر، تازه ترین كنسرت اركستر سمفونیك تهران در حالی شب گذشته به رهبری منوچهر صهبایی در تالار وحدت تهران انجام شد كه این اجرا شبی تلخ و پرحاشیه برای مخاطبان رقم زد.
طبق اعلام قبلی در این برنامه آثاری منتخب از راخمانینف و آثاری از بتهوون برای تماشاگران اجرا شد كه البته حواشی این برنامه بر متن آن سایه انداخت.
بنیاد رودكی طی روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه ای اعلام نموده بود: «با توجه به مشكلات پزشكی و به درخواست شهرداد روحانی، رهبر دائم اركستر سمفونیك تهران، تازه ترین كنسرت این اركستر به رهبری منوچهر صهبایی اجرا می شود.» اطلاعیه ای كه شنیده ها حكایت از دلخوری و واكنش تند صهبایی به آن داشت و همین دلخوری هم احتمالاً جرقه اصلی حواشی دیشب بود.
صحبت ها و انتقادات تند صهبایی در واكنش به این اطلاعیه در حاشیه اجرا، موجب شد تازه ترین كنسرت اركستر سمفونیك تهران تبدیل به پرحاشیه ترین كنسرت این اركستر در سال های اخیر شود. كما اینكه غیبت ناگهانی و طولانی مدت شهرداد روحانی در هفته های اخیر نیز در بعضی محافل غیررسمی و رسانه ای موجب طرح برخی شایعات و حرف و حدیث ها درباره پشت پرده این جدایی شده بود.
اظهارات منوچهر صهبایی مقابل شهرداد روحانی
منوچهر صهبایی رهبر میهمان اركستر سمفونیك تهران، پیش از شروع كنسرت ضمن انتقاد از عملیات عمرانی «پهنه رودكی» كه بگفته وی در رفت و آمد مخاطبان تاثیر منفی گذاشته توضیح داد: من به هیچ عنوان قرار نبود كه در این كنسرت اركستر سمفونیك تهران، بعنوان رهبر حضور داشته باشم اما گویا رهبر اركستر سمفونیك تهران به سبب مشكلاتی كه به وجود آمده بود، دو هفته پیش بدون اینكه با مسئولان بنیاد رودكی صحبتی كرده باشد، از ایران فرار كرده است! بدین سبب اگر چیز دیگری همچون دلیلهای پزشكی و از این دست مسائل نوشته اند من قبول ندارم.
وی اضافه كرد: من در كنسرت امشب به این علت حضور پیدا كردم كه آقای سهرابی (معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودكی) از من خواهش كرد تا رهبری اركستر را به عهده بگیرم. من هم چون دوست داشتم كمك كنم این حضور را پذیرفتم. در صورتیكه فشار سنگین ناشی از رهبری اركستر كنسرت نمایش «مری پاپینز» بارها من را راهی اورژانس كرد و حتی روزهای گذشته مجبور شدم آپاندیسم را عمل كنم. با توجه به این شرایط قبول كردم تا در این كنسرت حضور داشته باشم.
صهبایی با ابراز تاسف و ناراحتی از اتفاقات ناگوار هفته های گذشته در كشور همچون جان باختن برخی از هموطنان در حادثه سقوط هواپیمای اوكراینی، مراسم خاكسپاری پیكر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در كرمان و سیل استان سیستان و بلوچستان افزود: اجرای این كنسرت حداقل ۱۰ جلسه تمرین نیاز داشت، ولی خوشبختانه نوازنده ها خیلی خوب بودند و ما با دو جلسه تمرین توانستیم برنامه خوبی را ارائه دهیم. به هر حال وقایع اخیر كشور موجب تاسف است و ما هم نمی توانیم به این اتفاقات بی تفاوت باشیم. ما دلمان می خواهد كار نماییم تا اینكه اعتصاب نماییم. ما كارمان را انجام می دهیم. شعار ما سكوت است اما سكوتی كه پیام آور صلح و دوستی است.
بعد از این جملات صهبایی بود كه یكی از تماشاگران سالن كه با صدایی بلند اعلام نمود: «درست نیست شما پشت سر همكار خود چنین حرفی بزنید كه فرار كرده است!» و صهبایی نیز در واكنش به این صحبت ها در اظهارنظری عجیب اظهار داشت: «مطرب باید بره دنبال جایی كه مطربی اش رو بكنه!». این دیالوگ سبب شد بعضی از مخاطبان دیگر در سالن نیز نسبت به اظهارات این تماشاگر واكنش نشان دهند.
استراحت نیم ساعته ای كه حاشیه ها را دوچندان كرد
پس از صحبت های صهبایی كه در بعضی از مقاطع با واكنش انتقادی برخی از نوازندگان حاضر بر روی صحنه نیز همراه بود، اركستر سمفونیك تهران به اجرای قطعاتی از راخمانینف و بتهوون پرداخت. اما با به انتها رسیدن این بخش بود كه آنتراكت معمول ۱۰ دقیقه ای بین بخش اول و دوم كنسرت، حاشیه جدید دیگری را رقم زد.
پس از گذشت زمانی حدود بیست دقیقه ای بود كه به سبب حضور نیافتن بموقع گروه نوازندگان روی صحنه، تماشاگران نیز متوجه حواشی رخ داده در پشت صحنه كنسرت شدند. كما اینكه بعضی از آنها در نقاط مختلف جایگاه تماشاگران با دست زدن هایی كه نشانه اعتراض بود، خواستار حضور یكی از مدیران برگزاری كنسرت یا نوازندگان برای توضیح درباره دلیلهای تاخیر شروع قسمت دوم برنامه بودند.
این شرایط نیز در حالی رقم خورد كه شنیده شد منوچهر صهبایی به سبب این شرایط پیش آمده به لحاظ جسمانی گرفتار عارضه قلبی شده به حدی كه برخی از افراد به دنبال تماس با اورژانس برای حضور در تالار وحدت برای مراقبت های پزشكی و رسیدگی به حال جسمی وی بودند.
هم زمان شنیده شد پس از اختتام بخش اول كنسرت، برخی از نوازندگان اركستر تصمیم گرفتند به سبب اظهارات ابتدایی صهبایی درباره شهرداد روحانی، روی صحنه حاضر نشوند. فضایی كه هم فضای پشت صحنه اركستر را تحت تاثیر قرار داده بود و هم خیلی از تماشاگران متوجه این امر شده بودند.
صحبت های كنسرت مایستر و اعتراضی كه حاشیه را به تماشاگران كشاند
بعد از حدود نیم ساعت شنیده ها حكایت از آن داشت به سبب اوضاع نامساعد جسمی منوچهر صهبایی و تصمیم برخی از نوازندگان اركستر در خصوص حضور نیافتن روی صحنه، بالاخره تصمیم بر این شده است كه نوازندگان روی صحنه حاضر شده و به احترام تماشاگرانی كه بلیت این كنسرت را خریداری نموده اند با در نظر گرفتن این نكته كه منوچهر صهبایی روی صحنه حضور نداشته باشد، قطعاتی را بدون رهبر اجرا كنند.
محمدرضا كریمی كنسرت مایستر اركستر سمفونیك تهران پس از استقرار نوازندگان در محل اجرای خود خطاب به تماشاگران اظهار داشت: متاسفانه در بخش اول كنسرت بی احترامی به آقای شهرداد روحانی شد كه ما تصمیم گرفتیم برنامه را در قسمت دوم اجرا نكنیم.
همین توضیح كوتاه كه موید شنیده ها بود موجب شد این دفعه تعداد بیشتری از تماشاگران نسبت به این اقدام نوازندگان اعتراض كرده و در محل استقرار خود با صدای بلند نسبت به این تصمیم نوازندگان موضع گیری كنند. شرایطی كه حتی موجب شد برخی از تماشاگرانی كه در ردیف های مختلف سالن نشسته بودند، در واكنش به غیبت منوچهر صهبایی و این اقدام نوازندگان صندلی خودرا ترك كنند.
جالب اینكه به نظر می رسید نوازندگان اركستر نیز اجماع كلی روی این تصمیم نداشته اند و همین موضوع نیز به خودی خود موجب شد عده ای از تماشاگران در پشتیبانی از صهبایی و تعدادی دیگر نیز در پشتیبانی از اقدام نوازندگان به موضع گیری بپردازند. در این بین حسن سهرابی معاون تولید هنر و آموزش بنیاد رودكی، محمدرضا صفی مدیر داخلی اركستر، امید صدیق مدیر روابط عمومی بنیاد رودكی، منیژه صهبایی، مسعود اله یاری و تعدادی دیگر از كاركنان تالار وحدت نیز تلاش زیادی می كردند تا اوضاع به سمت آرام شدن پیش رود.
سرانجام پس از دقایقی بگومگوی پرحاشیه، نوازندگان اركستر دو قطعه را بدون رهبر اركستر اجرا كردند تا تماشاگران شاهد یكی از پرحاشیه ترین كنسرتهای تالار وحدت در ماه های اخیر باشند. اما آنچه كه در این شرایط می تواند برای مدیران بنیاد فرهنگی هنری رودكی حائز اهمیت باشد، ضرورت اطلاع رسانی شفاف و صادقانه درباره این تغییر بود كه اگر طی هفته های اخیر نسبت به دلیلهای كناره گیری، خروج، انصراف و یا غیبت موجه شهرداد روحانی صورت می گرفت، می توانست شرایط آرام تری را برای این كنسرت فراهم سازد.
این در حالی است كه عودت بلیت های خریداری شده به تماشاگرانی كه خواستار حضور در یك كنسرت اركستر سمفونیك تهران بودند نیز می توانست یكی از راه های دلجویی از مخاطبان این كنسرت پرحاشیه باشد.
محمدرضا كریمی (كنسرت مایستر)، امیر مینو سپهر، فرزاد صیدی، عاطفه سادات حسینی، دانیال جورابچی، احسان شامی، عرفان شریف زاده، هومان جلالت، بهار فلسفی، محمد حسن ده لاری، فرشاد شیرانی، سارا نادری، سنا معزز، فرناز دارویی نوازندگان ویولن یك، عماد رضا نكویی، مونیكالران، مهوش عسگری، علیرضا چهره قانی، پیمان شامی، عرفان وكیلی، محمد امین واحدی، سارا بیرامزادگان، موژان میرزایی، محمد علی غریبی، نگین حاتمی، علیرضا گلستانه نوازندگان ویولن دو، ماكان خویی نژاد، هستی حامدسپاسی، پارسا هادی، كیانمهر كشاورز، شهرزاد مجد، میرنوید حمیدی، نرگس فلاح پسند، ویدا ملاحسنی نوازندگان ویولنسل، كاوه تسعیری، امین زمان خان، پژمان اختیاری، زهرا عبدالله زاده، آتنا زنگنه، الهام عادلی زاده، سیده صبا صفوی، مسعود پور بخت، مهدی منادی، علیرضا یزدی نوازندگان آلتو، پورنگ پور شیرازی، مهدی كلانتری، پروانه اناركی، رضا دست فال، علی فریوسفی، محمدرضا جبار نوازنده كنترباس، نازنین احمدزاده، كیمیا شعربافیان نوازندگان ابوا، شهرام ركوعی، مه سیما فلاحی، غزاله میرزازاده نوازندگان فلوت، مینلی دانلیان، یلدا احسانی نوازنده كلارینت، علیرضا متوسلی داراب، فرشاد محمدی نوازنده فاگوت، علی ضرابی، كامیار ماندگاریان نوازندگان ترومپت، سیامك كریم پور، سپهر عباسی، رامین براتی نوازندگان ترومبون، فرشاد شیخی، سیامك میردادیان، فاطمه یوسفی نژاد، نرگس تقی پور نوازندگان هورن، بابك میردادیان نوازنده توبا، محمدرضا پناهی نژاد نوازنده تیمپانی، كاوه میرحسینی، آرمین خیردان و فروف فضلی نوازندگان سازهای ضربی و كلاوسن گروه نوازندگان اركستر سمفونیك تهران در كنسرت پنجشنبه شب سوم بهمن ماه حضور داشتند.
برگزاری كنسرت با اجرای آثاری از آنتونیوسالیری، فرانتس شوبرت، لبرون و تعدادی دیگر از آهنگسازان مطرح موسیقی كلاسیك دنیا در فروردین ماه به رهبری میهمان منوچهر صهبایی در تالار وحدت، برگزاری كنسرت با اجرای اورتور «اجراگر» از موتزارت، كنسرتو ساكسیفون از اریك لارسون، سمفونی شماره سه در لامینور اثر مندلسون به رهبری میهمان نصیر حیدریان، برگزاری كنسرت با اجرای سمفونی ۹ بتهوون به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، اجرای سوئیت سمفونی «شهرزاد» در تیر ماه به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، اجرای برترین موسیقی متن های دنیای سینما در مرداد ماه به رهبری شهرداد روحانی در تالار وحدت، برگزاری كنسرت سمفونی «قدرت سرنوشت» جوزپه وردی، «شاگرد جادوگر» پل دوكا، «بولرو» موریس راول و سمفونی «شماره ۴» بتهون در مرداد به رهبری میهمان نیكلاس كراوتز در تالار وحدت، اجرای قطعاتی از موسیقی كلاسیك كشورهای فرانسه و ایتالیا به رهبری نیما كشاورزی در آبان ماه، اجرای آثاری از لوریس چكناواریان در چارچوب پروژه «صلح و دوستی طی آذر ماه در تالار وحدت، اجرای كنسرت ویژه «بزرگداشت موسیقی جنگ» در آبان ماه به میزبانی تالار وحدت، اجرای قطعاتی از كلود دبوسی آهنگساز فقید فرانسوی از مبتكران و طراحان سبك امپرسیونیسم در موسیقی با تك نوازی هارپ طناز بیگی، ژوزف موریس راول آهنگساز فقید فرانسوی و آثاری سرگئی سرگئیه ویچ پروكفیِف آهنگساز و پیانیست روس و ایگور استراوینسكی آهنگساز روس و از هنرمندان موثر موسیقی در قرن بیستم در دی ماه همچون برنامه های اركستر سمفونیك تهران در ماه های گذشته بوده است.


منبع:

1398/11/04
15:55:15
5.0 / 5
2567
تگهای خبر: آموزش , آهنگ , پاپ , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳