وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر؛

توجه به سیستان و بلوچستان مبحث ملی در جشنواره های فجر

توجه به سیستان و بلوچستان مبحث ملی در جشنواره های فجر

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به استان سیل زده سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان باید بعنوان یك مبحث ملی در فضای جشنواره ها مورد توجه قرار گیرد، فضای سیستان و بلوچستان به باعث جشنواره های فجر باید عوض شود و بر روی این مورد باید كار كرد.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی عصر پنج شنبه در بازدید از دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر از نزدیك در جریان روند فعالیتهای این جشنواره قرار گرفت.
وی در جمع اعضای دبیرخانه جشنواره موسیقی فجر با اشاره به اینكه جشنواره های فجر هم برای كشور و هم برای جامعه ایرانی اهمیت خاصی پیدا كرده است، اظهار داشت: جشنواره های فجر به شكلی به یك رسم سالانه تبدیل گشته و برای مردم اهمیت دارد. برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم جشنواره های فجر بعنوان یك موضوعی كه سال ها به وجود آمده است به شكلی یك كارنامه كاری به حساب می آید.
وی افزود: جشنواره موسیقی خصوصیت هایی به صورت عام و خاص دارد، به صورت عام فراز و نشیب هایی در این هنر وجود داشته اما باید كوشش كرد تا كیفیت و نوع برگزاری این جشنواه سال به سال ارتقا پیدا كند و روند نزولی نداشته باشد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: باتوجه به شرایطی كه طی این چندسال برای كشور به وجود آمده است این جشنواره ها می تواند بعضی از مسائل اجتماعی را كم كند.
صالحی در مورد نحوه برگزاری جشنواره موسیقی فجر تصریح كرد: جدول بندی دقیق و به هنگام در جشنواره به شكلی احترام و ادب به مهمانان جشنواره است، چونكه جشنواره نوعی دعوت از مردم است و زمان بندی درست در برگزاری جشنواره قدرت انتخاب را برای مخاطب فراهم می آورد، سال جاری تیم جشنواره موسیقی نظم خویش را دارند و این جشنواره می تواند میزبانی خوبی را همچون گذشته داشته باشد.
وی ادامه داد: اینكه یك ماه پیش از شروع جشنواره جدول نهایی تنظیم شده خیلی خوب است و با وجود اتفاقات هفته های اخیر جشنواره به خوبی شرایط را برای تكمیل جدول نهایی فراهم نموده و این نشان داده است كه نظم در دبیرخانه جشنواره حاكم است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان كرد: در حوزه جشنواره ها نیاز داریم خط های ارتباطی را برقرار و بین موضوعات مختلف اتصال هایی را داشته باشیم، جشنواره ها باید برای حوزه خود فرصت سازی كنند، در واقع جشنواره ها باید كمك كنند در مورد مسائل حوزه خود گفت وگوهای علمی را انجام و سپس نتیجه گیری های بدست آمده را به سیاست گذاری تبدیل كنند.
صالحی اظهار داشت: اینكه موضوعات این جشنواره را تكثیر و در طول این جشنواره تا جشنواره بعدی ادامه دهیم امر مفیدی است، سند موسیقی در شورایعالی انقلاب فرهنگی مورد بحث است كه با استفاده از مباحث علمی در جشنواره موسیقی فجر می توان موضوعات كاربردی را هم در شورایعالی انقلاب فرهنگی ذیل سند موسیقی بیان كرد.
وی با اشاره به برگزاری جشنواره در استان های دیگر هم بیان نمود: حوزه استان ها بسیار مهم و اقداماتی كه تا به امروز انجام شده خوب بوده است، فراموش نكنیم خلاقیت قابل توجهی در فضای استان ها داریم و هر قدر خویش را به فضای استان ها نزدیك نماییم به سرعت حركت خود در این عرصه افزوده ایم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان كرد: جشنواره موسیقی فجر یك جشنواره ملی است و باید كوشش كرد همه استان ها در آن حضور داشته باشند، استان ها یكی از بخش هایی هستند كه در سرعت تلاش ها و پویشها می توانند به این رویكرد كمك كنند.
صالحی در مورد توجه به استان سیل زده سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان باید بعنوان یك مبحث ملی در فضای جشنواره مورد توجه قرار گیرد، فضای سیستان و بلوچستان به باعث جشنواره های فجر باید عوض شود و بر روی این مورد باید كار كرد.
وی افزود: در بخش بین الملل هم گروه های خوبی به كشور دعوت شده اند، به هر میزان بتوانیم فضای كشور را با مهمانان خارجی همراه نماییم كاركرد ملی دارد و نشان داده است ایران همچنان امن است، در اصل حضور این گروه ها هم جشنواره را پررونق تر می كند و هم كاركرد ملی دارد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: در بخش سایت جشنواره موسیقی فجر سال جاری اتفاقات خوبی رخ داده چونكه این فرصت پدید می آید مهمانان جشنواره به راحتی بلیط تهیه كنند، باید از راه تبلیغات فرصت بیشتری برای شور و نشاطی كه به آن نیاز داریم استفاده و سرعت این مورد را هم بیشتر نماییم، تبلیغات باید فضایی را فراهم آورد كه افراد بیشتری به جشنواره بیایند و این حضور پررنگ تر شود.


جشنواره موسیقی فجر باید احساس یك زندگی عادی را به جامعه بازگرداند
صالحی خاطرنشان كرد: ایران در دیماه غم های زیادی داشته و در فضای جشنواره موسیقی باید احساس یك زندگی عادی را به فضای جامعه بازگردانیم، فضای جشنواره ها همچون موسیقی می تواند این كار را انجام دهد، تبلیغات، تیزرها و فضای مجازی این شرایط را فراهم نموده تا جشنواره ها با این ابزارها در بستر بهتری حركت كنند.
وی بیان داشت: بعضی نوآوری ها همانند جایزه موسیقی و رسانه، جایزه ترانه و دیگر جوایز كمك می نماید ایده هایی نو مطرح شود، حوزه رسانه و روابط عمومی پیش از این از یك بعد بیشتر دیده نمی شد و آن هم امر اطلاع رسانی جشنواره بود، سال جاری در روابط عمومی باید با دیدگاه پدافندی عمل كرد و به مبارزه با نگاه های براندازانه و دیگر نگاه ها رفت.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: روابط عمومی جشنواره علاوه بر ارتباط خوب با رسانه امكان دارد در یك فضای تعارض رسانه ای قرار گیرد. ازاین رو پیوست رسانه ای بسیار مهم می باشد و نباید از این مورد غافل شد.
صالحی اضافه كرد: بزرگداشت ها و انتخاب چهار شخصیت پیشكسوت برای جشنواره سال جاری خیلی خوب است ولی در عین حال باید برخوردی در شان این هنرمندان داشت، ضمنا باید مسیری معنادار برای نگرش این هنرمندان شكل بگیرد و نوعی مستندسازی تاریخی برای این هنرمندان صورت گیرد تا از این طریق این مورد را به هنرمندان دیگر وصل نماییم و این سبب می شود از حالت بزرگداشت صرف خارج شویم.
وی خاطرنشان كرد: در بخش ارزیابی جشنواره هرچقدر بیشتر خویش را نقد نماییم در جشنواره بعدی كامل تر خواهیم بود، نقد بی رحمانه از خود كارهای بعدی را كامل تر می كند، همینطور در ارزیابی از دفتر جشنواره هم نباید تسلیم فضاسازی ها شد.
در این بازدید حمید قبادی، مشاور اجرایی معاونت امورهنری و محمد اله یاری، مدیركل دفتر موسیقی و رئیس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و اعضای ستاد جشنواره حضور داشتند.
محمد اله یاری، مدیركل دفتر موسیقی و رئیس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر گزارشی از روند جشنواره بیان كرد و اظهار داشت: كار سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با اتشار فراخوان جشنواره در شهریور ماه شروع شد. گروههای جشنواره از بین گروههایی كه در فراخوان ثبت نام كردند و مدعوین انتخاب گردید. جدول اجراهای جشنواره در هفته آینده منتشر می شود و در این دوره گروههایی در بخش های موسیقی دستگاهی، نواحی، كلاسیك، تلفیقی، بین المللی، بانوان و كودك و نوجوان در جشنواره حضور دارند. همینطور جایزه موسیقی و رسانه، جایزه ترانه، بزرگداشت چهار هنرمند موسیقی و نشست های تخصصی از برنامه های این دوره جشنواره است. سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در استان سیستان و بلوچستان و چند استان دیگر هم برگزار می گردد.
مدیران كمیته های اجرایی سی و پنجمین جسنواره موسیقی فجر هم گزارشی از فعالیتهای جشنواره در هر بخش بیان نمودند.



1398/11/04
21:54:54
5.0 / 5
2051
تگهای خبر: ترانه , جشنواره , ساز , موسیقی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱