كمبود آثار باكیفیت!

چرا كریستیز برنامه حراج هنری سال جاری خاورمیانه در دوبی را لغو كرد؟

چرا كریستیز برنامه حراج هنری سال جاری خاورمیانه در دوبی را لغو كرد؟

خانه حراج كریستیز اعلام نمود برنامه حراج هنری خاورمیانه در دوبی را به علت كمبود آثار باكیفیت، لغو كرده است.



به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از آرت نت، خانه حراج كریستیز در بین اضطراب حاكم بر فضای خاورمیانه، اعلام نمود برنامه حراج هنری خاورمیانه در دوبی را كه قرار بود ماه مارس (اسفند) برگزار شود، لغو می كند، ولی حراج سالانه خاورمیانه در لندن كه قرار بود ماه اكتبر (مهر) برگزار شود، به قوت خود باقی خواهد بود.
مایكل جها رئیس كریستیز خاورمیانه اظهار داشت: به دنبال موفقیت فروش ما در دوبی و لندن كه به نمایش بهترین های هنر مدرن و معاصر خاورمیانه اختصاص داشت و مخاطبان جهانی یافت، ما بر فروش بزرگی در سال ۲۰۲۰ تمركز می نماییم كه در لندن انجام می شود.
كارولین لوكا مدیر جدید كریستیز در خاورمیانه، در حالیكه بر موفقیت كلی این بازار تاكید دارد، می گوید این تصمیم را به علت كمبود آثار با كیفیت بالا در خاورمیانه برای فروش گرفته است.
لوكا اظهار داشت: برزاری یك حراج در سال، تصمیمی است كه مدتی است داریم درباره اش مذاكره می نماییم. لازم است به نیازهای جدید مجموعه داران خاورمیانه كه تشنه آثار باكیفیت هستند، پاسخ بدهیم و مطابق راهبردهایی كه آنها در مجموعه های خود دنبال می كنند، عمل نماییم. مجموعه داران در انتخاب ها و خریدشان به بلوغ رسیده اند.
وی اضافه كرد: بیشتر آثار مدرن خاورمیانه در ۱۰ سال گذشته به فروش رسیده و دیگر به بازار برنگشته اند و بیشتر موسسه ها تمایلی به فروش باردیگر آثارشان ندارند. این به این مفهوم است كه ما حالا به دنبال كمك به صحنه و بازار معاصر هستیم.
در ۱۵ سال گذشته، بیشتر آثار در حراج كریستیز توسط موسسه های خصوصی مانند بنیاد هنری بارجیل در شارجه و لوور ابوظبی خریداری شده اند.
با این حال بعضی از فروشندگان می گویند مسئله كمتر مربوط به دسترسی به آثار هنری و بیشتر ناشی از ابهام در بازار است.
چارلز پوكاك بنیانگذار گالری میم و مشاور بنیاد هنری بارجیل در شارجه هم می گوید: بیشتر از همه، ما به كیفیت، تحقیق بیشتر، ارزش افزوده بیشتر و شفافیت بیشتر نیاز داریم. كارهای هنری در بیرون هست. اگر ما بتوانیم به آنها دسترسی داشته باشیم، خب خریداران هم می توانند. مهم تر از همه این است كه آنها نیاز دارند شفافیت و امنیت بیشتری برای خریدار در مقابل آثار تقلبی وجود داشته باشد.
به سهم خود، كریستیز یك برنامه نمایش گسترده با ابتكارهای آموزشی را در دو بازار سنتی و سرزمین های جدید در ماه های آینده در نظر گرفته است. این رویدادها شامل یك فروش خیریه در ابوظبی و عربستان سعودی در اواخر ماه ژانویه خواهد بود. این خانه حراجی همینطور در نظر دارد پیش نمایش فروش آینده را در امارات با هماهنگی «آرت دوبی» انجام دهد.
لوكا تصریح كرد: ما در حال تغییر دادن حضور خود به روشی معنادار هستیم.
در عین حال نباید نادیده گرفت كه آشفتگی های سیاسی اخیر در خاورمیانه، همچون تنش بین ایران و عربستان سعودی، محاصره بین المللی قطر و اعتراض های شدید در لبنان، بازار منطقه را تهدید می كند. مشكلات ایرانیان در انتقال پول به خارج از كشور، در حالیكه گرفتن پول از بانكهای لبنان هم تقریباً غیر ممكن است، از دیگر مشكلات این بازار است.
لوكا در عین حال تاكید دارد: اگر بخواهید دو كشور ایران و لبنان را از برنامه بیرون بگذارید، حداقل ۶۰ درصد قدرت خرید حراجی را از آن گرفته اید.
وی اضافه كرد: اگر یك مجموعه دار تنها حساب در بانك لبنانی داشته باشد، دیگر قادر نخواهد بود تا بیرون از لبنان معامله ای انجام دهد كه ربطی هم به علاقه آنها به خرید ندارد.
در همین حال نمایندگان دیگر خانه های حراجی می گویند نگرانی ای درباره بی ثباتی كلی منطقه ندارند.
مای ادلیب، از مدیران فروش ساتبیز در خاورمیانه می گوید: مجموعه داران جدی، سلیقه های كاملاً مشخصی دارند و وقتی آثار باكیفیت ارائه شود، خریدشان را انجام می دهند. وی می افزاید: فكر می كنم این تجارتی معمول و همیشگی است. مشتریان خاورمیانه در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ خرید كردند و ما شاهد افزایش ۸۲ درصدی خریداران امارتی در فروش جهانی در مقایسه با سال ۲۰۱۵ هستیم.
در همین حال دلالان این بازار می گویند انعطاف پذیری در این بازار در هر منطقه مختص خودش است. به قول ویل بوری از مالكان گالری لوری شبیبی در دوبی هر سال وضعیت متفاوت می باشد و باید با آن هماهنگ شد.
به گفته وی در سال ۲۰۱۸ بخش عمده ای از فروش خاورمیانه توسط خریدارانی از آمریكا به نقاط مختلف جهان برده شد، اما سال پیش بخش اعظم آن به موسسه های خصوصی و كلكسیون های فردی امارات رفت.
البته مسؤلان كریستیز می گویند برنامه حراجی ماه مارس سال آینده(۲۰۲۱) هنوز به قوت خود باقی است و برنامه سالانه «ساعت های با ارزش» خویش را در همین شهر در ۱۱ آوریل ۲۰۲۰ برگزار می نماید.
 


منبع:

1398/11/06
14:43:44
5.0 / 5
2047
تگهای خبر: آموزش , نمایش , هنر , هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳