خرید آثار برتر هنرمندان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر

خرید آثار برتر هنرمندان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر

سایت رسمی سیامك یزدانجو: مدیركل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از خرید آثار برتر هنرمندان در جشنواره هنرهای تجسمی فجر آگاهی داد.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از واحد ارتباطات و رسانه دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، هادی مظفری درباره ی آخرین وضعیت جشنواره تجسمی فجر اشاره كرد: همانطور كه در آخرین اطلاعیه ستاد جشنواره اعلام شد، جشنواره با درخواست دبیران محترم بخش های ده گانه و تصویب شورای سیاستگذاری بعنوان عالی ترین ركن جشنواره پس از مراسم چهلم شهادت سردارسلیمانی و جانباختگان هواپیمای اكراین از تاریخ ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند برگزار می شود.
او درباره مكان برگزاری جشنواره نیز توضیح داد: قبلا اعلام شده بود كه این دوره در نمایشگاه بین المللی برگزار می گردد اما باتوجه به تغییر پنج روزه ی زمان جشنواره، برنامه ریزی زمان های نمایشگاه بین المللی با جشنواره فجر تطابق نیافت. با این توضیح كه جشنواره گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از ۲۴ تا۲۸ بهمن برگزار می گردد و نمایشگاه بعدی، صنعت نفت و گاز در تاریخ ششم اسفند ماه. جشنواره تجسمی فجر در بین دو نمایشگاه قرار می گرفت كه زمان تغییر دكوراسیون و جمع آوری سایر نمایشگاه ها بود و لطمه جدی به این جشنواره می زد. بدین جهت مكان جشنواره را همچون سال قبل، به فرهنگستان هنر ـ موسسه صبا منتقل كردیم.
مظفری درباره استعفای دبیر جشنواره و سایر دبیران در فضای مجازی و نپذیرفتن استعفای دبیر از طرف وی، توضیح داد: اتفاقاتی كه حد فاصل ۱۳ دی و با شهادت تكان دهنده ی سردار سلیمانی آغاز شد و سپس با درگذشت غم انگیز هموطنانمان در مراسم خاكسپاری جنازه ایشان در كرمان و سقوط دلخراش هواپیما انتشار یافت، همه ی كشور را متاثر كرده بود و واكنش هریك از دبیران و داوران این جشنواره و سایرجشنواره ها نیز در همین شرایط و فضا صورت گرفت.
سطح تالمات روحی جامعه و هنرمندان به حدی بالا رفت كه خیلی از ایشان، بدون توافق جمعی و به صورت شخصی تصور كرده بودند این تصمیم، مناسب ترین روش برای سوگواری و همدردی با جامعه و خانواده های داغدار است كه این اتفاق به شكل گسترده در فضای مجازی منتشر گردید و چنان برداشت شد كه تصمیم جمعی است در صورتیكه به هیچ عنوان اینگونه نبود.
در آن شرایط درخواست من و سایر مدیران برگزاری از جامعه هنری كه قبول مسئولیت كرده بودند این بود كه چند روزی صبور باشید تا در شرایط آرام تر بنشینیم و بهترین تصمیم را بگیریم اما باید قبول كرد كه جو و فضای عمومی جامعه تاثیر گذارتر از خواهش و درخواست های ما بود.
وی در پاسخ به اینكه با این شرایط، وضعیت شركت كنندگان جشنواره به كجا می رسید؟ اظهار داشت: اتفاقا نكته بسیار مهمی بود. بیشتر از ۳ هزار هنرمند و با ۶ هزار اثر در بخش های مختلف جشنواره شركت كرده بودند و ما بعنوان برگزاركنندگان یك جشنواره ملی و رسمی امانتدار تك تك این آثار بودیم. همین مورد موجب شد كه استاد حقیقی درخواست مجدد ما را پذیرفتند كه كار را به سرانجام برسانند. ایشان جلسه ای با دبیران بخش های دهگانه جشنواره برگزار و اعلام نمودند من به كمك شما قادرم این دفعه را به مقصد برسانم و دبیران محترم نیز با اطلاعیه ای كه در آن درخواست تعویق جشنواره به پس از مراسم چهلم و نیز حذف بخش های غیرضروری جشنواره در برای كمك به سیل زدگان سیستان و بلوچستان كردند، دعوت مجدد دبیرمحترم را پذیرفتند تا در چارچوب جدید و ایجاد شوراهای هنری در رشته های مختلف، جشنواره را تا اختتام همراهی كنند و من می خواهم همین جا از رفتار مسولانه دبیر محترم و تمامی دبیران و داوران كه چنین نقش و مسولیتی را پذیرفتند، تشكر و قدردانی كنم.
رئیس جشنواره تجسمی فجر در پاسخ به اینكه وضعیت داوری ها و انتخاب نفرات برتر به چه شكل خواهد بود؟ نیز اظهار داشت: جشنواره تجسمی فجر یكی از بهترین فرصت ها برای معرفی هنرمندان و استعدادهای جوان و ظرفیت های استانی درسطح ملی است كه اساتید، پیشكسوتان و مدیران گالری ها دركنار هم، ظرفیت های تجسمی را به جامعه معرفی كنند. از آنجائیكه طبق بخشنامه جشنواره در هر رشته ی دهگانه فقط امكان معرفی یك نفر و اهدای یك جایزه وجود دارد، در این دوره، شورای سیاستگذاری این اجازه را صادر نموده است كه بجای انتخاب یك نفر و یك اثر، امكان خرید آثار بیشتری، هم برای عموم مردم و هم برای ستاد برگزاری فراهم گردد و جشنواره در سقف اعتبارات نسبت به خرید آثار برتر اقدام نماید.
بعنوان مثال در بخش خوشنویسی بجای انتخاب یك اثر از بین تمام رشته های نستعلیق، شكسته، نسخ و ثلث و نقاشی خط، ستاد جشنواره اجازه دارد تعداد بیشتری از آثار برتر را خریداری نموده و شورای هنری با هماهنگی هنرمندان، آثار را قیمت گذاری و در معرض نمایش و فروش سایر افراد قرار دهد.
به عبارت دیگر امسال، جشنواره هنرهای تجسمی رویكرود اكسپو و فروش آثار شركت كنندگان را ـ منوط به تایید خود هنرمندان ـ دنبال خواهدنمود.
او درباره اینكه در این دوره نحوه ی حضور گالری ها چگونه خواهد بود؟ هم چنین توضیح داد: نشست هایی با حضور مدیران محترم گالری های تهران و برخی استانها برگزار كردیم و درحال جمع بندی پیشنهادات مختلف هستیم كه به زودی جمع بندی و جزئیات آن اعلام خواهد شد.
به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، كار بررسی و انتخاب آثار از تاریخ ۲ بهمن آغاز و تا ۶ بهمن ادامه خواهد داشت و نتایج آثار راه یافته به زودی منتشر خواهد شد.
دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر از تاریخ ۲۹ بهمن تا ۵ اسفند در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار می شود.




منبع:

1398/11/06
21:55:28
5.0 / 5
2003
تگهای خبر: جشنواره , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱