سیف اله صمدیان:

امیدواریم خواهرخوانده ها میزبان چهل سال، تهران باشند

امیدواریم خواهرخوانده ها میزبان چهل سال، تهران باشند

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو سیف اله صمدیان، بنیان گذار و دبیر جشن تصویر سال اظهار داشت: «تهران» بعنوان پایتخت كشور، یك شهر معمولی نبوده و در واقع می شود از این شهر بعنوان «ایران كوچك» یاد كرد.



این عكاس پیشكسوت و برنده جایزه ورلدپرس فوتو درباره ی بخش ویژه «چهل سال، تهران» در هفدهمین دوره ی تصویر سال به ایسنا اظهار داشت: استمرار شانزده سال همراهی و همدلی هنرمندان با این رویداد مستقل هنری كه بدون بودجه ی دولتی شكل گرفته و به كار خود ادامه داده است، ما را بر آن داشت كه در انتها چهار دهه ی، آثار هنرمندان عكاس، فیلم ساز، طراحان گرافیك و كاریكاتوریست را كه درباره ی شهر تهران تولید شده اند، با حمایت و همراهی سازمان زیباسازی شهرداری تهران، در بخش ویژه نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر با عنوان مسابقه و نمایشگاه «چهل سال، تهران» به نمایش بگذارد بدین منظور از راه فراخوان خاص سراسری هنرمندان را دعوت به حضور در این بخش كردیم.

دبیر جشن تصویرسال تاكید كرد، در بخش عكاسی، كاریكاتور و پوستر آثار مربوط به رویدادهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری در شهر تهران در فاصله ی زمانی ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۸ مورد نظر بوده و در بخش فیلم هم تنها فیلم های مستند پذیرفته خواهد شد.

سیف اله صمدیان خاطرنشان كرد كه گردآوری و برگزاری مسابقه و نمایشگاه بخش ویژه «چهل سال، تهران» فرصت مغتنم و ارزشمندی است كه علاوه بر نمایش این آثار مهم هنری و تاریخی در پایتخت ایران، آثار هنرمندان خلاق ایرانی، در دیگر پایتخت های دنیا و یا حداقل در خواهرخوانده های تهران هم به معرض نمایش گذاشته شود و ما در حال پیگیری اجرای این پیشنهاد از راه شهرداری تهران هستیم، چونكه فرهنگ و هنر ایران و ایرانی بزرگترین گمشده دنیای سیاست زده چهار دهه گذشته بوده است.

این عكاس و مستندساز در پاسخ به احتمال حذف بخشی از رویدادها و روندهای تاریخی چهل سال قبل در این نمایشگاه پاسخ داد: تجربه نشان داده كه ظرفیت جامعه ی امروز ایران در اغلب موارد بالاتر از ظرفیت مسئولان سیاسی و رسانه های رسمی بوده است و ناگفته پیداست كه با گسترش انقلاب دیجیتال و حضور چشمگیر و انكارناپذیر دوربین های موبایل این پیش تازی به شكل چشم گیری نمود پیدا كرده است كه متاسفانه هنوز نتوانسته ایم واقعیت به این روشنی را در جامعه هضم نماییم. ازاین رو ما تا جایی كه توانستیم تلاش كردیم در فضای محدود خودمان و به دور از سیاست زدگی های رایج، فضای امن فرهنگی برای همه طیف های فكری جامعه هنری ایران ایجاد نماییم كه طبیعتا ارائه آثار این بخش نیز، در دوره ی هفدهم به همان روش و منشی خواهد بود كه در شانزده دوره گذشته به دست آورده ایم.

صمدیان با اشاره به این نكته كه تهران تنها شهری در ایران است كه تعداد زیادی فیلم مستند درباه ی آن ساخته شده است، افزود: مرور چهل سال فیلم های مستند منتخب درباره ی شهر تهران اهمیت ویژه ای در این رویداد دارد.

دبیر هفدهمین جشنواره فیلم تصویر آثار دریافت شده توسط دبیرخانه این رویداد مهم هنری را بیشتر از سال های قبل برشمرده و درباره ی نمایش آثار بخش «چهل سال، تهران» توضیح داد: برگزیده ای از بخش عكس، گرافیك و كاریكاتور به صورت چند رسانه ای در طول برگزاری نمایشگاه در خانه ی هنرمندان ایران ارائه می شود؛ همینطور بخش ویژه ای از آثار منتخب هم طی فروردین سال ۱۳۹۹ در عمارت اتحادیه تهران بعنوان هدیه نوروزی شهرداری تهران نمایش داده خواهد شد.

صمدیان اعلام كرد، فیلم های مستند منتخب بخش ویژه ی «چهل سال، تهران» در طول برگزاری جشنواره فیلم تصویر از دوم تا ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۸ در سالن ناصری خانه هنرمندان ایران همزمان با نمایشگاه تصویر سال اكران خواهند شد.

دبیر هفده دوره نمایشگاه تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر، با تاكید بر اینكه فرصت شركت در بخش «چهل سال، تهران» تنها تا پانزدهم بهمن باقی است، اضافه كرد: هنرمندان می توانند در بخش فیلم مستند، كاریكاتور و پوستر حداكثر پنج اثر و در بخش عكس حداكثر ۱۰ اثر به دبیرخانه این رویداد ارسال نمایند.




1398/11/08
20:03:48
5.0 / 5
2509
تگهای خبر: جشنواره , ساز , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲