در گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو عنوان شد؛

گورستان سربازان آمریكایی در تهران

گورستان سربازان آمریكایی در تهران

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو محمدصابر شیخ رضایی چیدمان گورستان سربازان آمریكایی را واكنشی هنری به سرانجام حضور جنایتكارانه و تجاوزگری نظامیان آمریكا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا توصیف كرد.



محمدصابر شیخ رضایی هنرمند طراح گرافیك جوان كه طراحی و ایده پردازی چیدمان «گورستان سربازان آمریكایی» را در موزه استكبارشناسی ۱۳ آبان برعهده داشته است، درباره این چیدمان به خبرنگار مهر اظهار داشت: این چیدمان، سه روز بعد از شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی در محوطه ورودی بنیاد استكبارشناسی موزه لانه جاسوسی كه مجری طرح هم بود، اجرایی شد.
وی تاكید كرد: این چیدمان، واكنشی هنرمندانه به سرانجام حضور جنایتكارانه و تجاوزگری نظامیان آمریكا و اسرائیل در منطقه غرب آسیا است.

این هنرمند در مورد تنوع سوژه های به كار رفته در چیدمان «گورستان سربازان آمریكایی» بیان نمود: این مجموعه شامل سه بخش مكمل؛ همچون نصب واژگون و نیمه برافراشته پرچم ایالات متحده بر موضع قدیمی مركز حیاط سفارت بعد از چهل سال از آغاز انقلاب، ۵۲ صلیب در خاك به نشانه گورستان های مشهور سربازان جنگی آمریكایی، چینش دو هرم با ۲۰ تابوت پوشیده با پرچم كه سمبل سربازان كشته شده آمریكایی و اسرائیلی است.
شیخ رضایی در مورد فرایند شكل گیری ایده اثر توضیح داد: توییت دیوانه وارِ دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا بعد از دستور مستقیم شهادت شهید سلیمانی و این تهدید كه «در صورت اقدام تلافی جویانه [انتقامِ ترور سردار سلیمانی] از جانب ایران، ایالات متحده ضد ۵۲ هدف، اقدام خواهد نمود و شامل مراكز فرهنگی هم خواهد شد» كه عدد ۵۲ تمثیلی از ۵۲ گروگان آمریكایی در طول ۴۴۴ روز تحقیر دولت آمریكا به دنبال تسخیر سفارت آمریكا در آبان ۱۳۵۸ بود، اینجا به تلافی این نگاه غیرانسانی و غیرفرهنگی، مبنا بر این شد اثر هنری شكل بگیرد كه نتایج خباثت بار تهدیدهای نظامی آمریكا در قبال مردم ایران را به جهان گوشزد كند و با عنایت به توییت ترامپ بهترین محل برای نمایش این آثار، موزه لانه جاسوسی بود.

وی بیان نمود: در ایام نمایش این اثر در جهت پیام رهبر انقلاب در خصوص انتقام سخت از عاملان جنایتكار شهادت شهید سلیمانی، سیلی موشكی ایران به آمریكا و حمله به اهداف نظامی و تأسیساتی پایگاه نظامی آمریكایی عین الأسد عراق شكل گرفت كه ترامپ با ایجاد سانسور خبری شدید از تلفات و خسارات حمله موشكی ایران به این پایگاه نظامی بزرگ و مجهز تلاش كرد تا از هزینه این حمله و اذعان به قدرت دفاعی ایران در منطقه در سطح رسانه های جمعی و افكار عمومی جهان بكاهد.
شیخ رضایی تصریح كرد: لانه جاسوسی آمریكا در خیابان طالقانی تهران، به صورت نمادین گورستان سربازان متجاوز آمریكایی شده است تا یادآور صحنه ای بسیار مختصرتر از آنچه كه در واقعیت و حمله موشكی ایران به وقوع پیوسته باشد، سرانجامی شبیه آنچه در گورستان های سربازان آمریكایی كشته شده در تاریخ جنگ افروزی های آمریكا در جنگ های جهانی اول و دوم و بعد از آن ویتنام، كره، افغانستان، عراق، خلیج فارس، سوریه، لبنان، سومالی، كوزوو، السالوادور، فرانسه و… دیده ایم.
وی اضافه كرد: اخبار و تصاویر و ویدئوهای این چیدمان در فضای اینستاگرام در اكانت های انتشار دهنده همچون گزارش ویدئویی شبكه خبری المیادین هم محدود و حذف می شوند.

این هنرمند طراح همینطور از نصب تابلوی «جنتلمن های تروریست» اطلاع داد و اظهار داشت: با آغاز بهمن ماه ۱۳۹۸ و همزمان با نمایش چیدمان «گورستان سربازان آمریكایی»، تابلوی عریض «جنتلمن های تروریست» هم به نمایش درآمد كه بازنشر متفاوتی از اثر «صداقت آمریكایی» و همسو با گرافیكِ اجرایی دیوارنگاره های جدید لانه جاسوسی است كه نیمه آبان ماه سال جاری رونمایی شده بود.
وی در توضیح قالب تصویری و رنگ های به كار رفته در این تابلو و مضمون آن بیان نمود: استفاده از رنگ های پرچم دو كشور ایران و آمریكا در تنالیته های رنگی این طرح مشهور، از خصوصیت های عرضه جدید این اثر است. مضمون این اثر در همراهی با صحبت های اخیر رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران بعد از ترور فرماندهان ارشد ایران و عراق به دست جنایتكاران آمریكایی است كه فرمودند: «آن جنتلمن های پشت میز مذاكره، همان تروریست های فرودگاه بغداد هستند.»

1398/11/10
10:58:03
5.0 / 5
2577
تگهای خبر: نمایش , هنر , هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳