نشست جشنواره سی و پنجم هم برگزار شد

همه آنچه می خواهید درباره جشنواره موسیقی فجر بدانید

همه آنچه می خواهید درباره جشنواره موسیقی فجر بدانید

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در فاصله ۹ روز مانده به آغاز این رویداد فرهنگی هنری بامداد امروز در تالار وحدت برگزار گردید تا دبیر و رئیس جشنواره در مقابل خبرنگاران بنشینند و پاسخ گوی پرسش هایی باشند كه گاها با صراحت، خواستار توضیحات بیشتر درباره ی سیاست های اعمال شده در قبال جشنواره بودند.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، بامداد سه شنبه ـ ۱۵ بهمن ماه ـ نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اله یاری ـ مدیركل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره ـ و شاهین فرهت ـ دبیر جشنواره ـ در تالار وحدت برگزار گردید.
در ابتدای این نشست اله یاری یادآوری كرد كه دفتر موسیقی از مرداد ماه كار برنامه ریزی برای برگزاری این دوره از جشنواره را با همكاری اساتید مختلف شروع كرده است.
وی همینطور در این ارتباط به نشستی كه با دبیرهای دوره های گذشته داشته اند اشاره نمود و انتخاب آثار را از مهم ترین كارها هیات انتخاب دانست.
اله یاری درباره روندی كه جشنواره بعد از انتشار فراخوان جشنواره طی كرد هم به خبرنگاران توضیح داد: بعضی از گروه ها بر مبنای فراخوان و برخی بر مبنای دعوت حضور پیدا كردند.
مدیركل دفتر موسیقی ارشاد تصریح كرد: تلاشمان بر این است كه جشنواره به یك اتفاق جریان سازتر تبدیل گردد و هویت منسجم تری داشته باشد. یكی از جریان سازی ها این است كه هنرمندان در دوره های آینده آثار جدید خویش را اجرا كنند. هیات انتخاب كوشش كرد نفرات برگزیده جشنواره های دیگر را در اینجا داشته باشد. برای بخش بین الملل هم برنامه ریزی های مفصلی داشتیم.



انتخاب گروه ها به میل و سلیقه شخصی نبود
محمد اله یاری در این جلسه تصریح كرد كه گروه های راه یافته به جشنواره با میل و سلیقه شخصی نبوده است و در این حوزه توضیح داد: جشنواره دو بخش دارد؛ گروه هایی كه از راه فراخوان شركت كرده اند و توسط هیات انتخاب برگزیده شده اند و گروه هایی كه دعوت شده اند. تعداد گروه های فراخوان و دعوتی برابر است. باوجود تمام مشكلات، شاهد حضور بیشتر از ۱۰۰۰ هنرمند هستیم.
او خاطرنشان كرد: برای جشنواره موسیقی فجر مهم بود تا با حضور گروه های بین المللی هر طور شده علیرغم مشكلات سیاسی و ارتباطی این پیام را برسانیم كه راه ارتباطی هنر و فرهنگ همچنان باز است. هیات انتخاب سال جاری نگاه ویژه ای به كردستان داشت. شب سیستان و بلوچستان را داریم. جشنواره در بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، مازندران، فارس، سیستان و بلوچستان، زنجان و... برگزار می گردد. بالای ۹۰ اجرا در این استان ها اجرا خواهد شد كه ۱۲ گروه از آنها در تهران هم اجرا خواهند داشت.
به قول وی در این جشنواره از هنرمندانی چون نادر مشایخی، حسن اسكندری، هوشنگ ظریف و افلیا پرتو تقدیر می شود.
اله یاری با تاكید بر مبحث هویت بصری در جشنواره سال جاری، در این حوزه توضیح داد: بنابراین برای هر گروه، پوستر و تیزر یك دقیقه ای ساختیم. تیزر در فضای مجازی پخش می شود تا مردم آنرا ببینند و با عنایت به آن اجرای مورد نظر خویش را انتخاب كنند. پنج نشست پژوهشی از ۲۶ تا ۳۰ بهمن خواهیم داشت. سعی كردیم این نشست ها مسئله محور برگزار شوند، مبحث حرمت موسیقی در اسلام، روند ترانه سرایی در دنیا، تأثیر فضای مجازی در موسیقی، سیر تغییرات موسیقی پاپ در سه دهه اخیر و... در این جلسه ها بررسی می شود.





جوایز «رسانه» و «ترانه»
مدیر كل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره ی دو بخش جایزه «رسانه» و «ترانه» توضیح داد: می خواهیم جشنواره با جایزه موسیقی و رسانه خودش را از دیگر جشنواره ها متمایز كند. امیدوارم این امر ادامه پیدا كند و تشویقی هم برای اهالی رسانه باشد و پر و بالی به روزنامه نگاری این حوزه دهد. جایزه ترانه از بین آثاری كه مردم بیشتر دوست داشته اند، مورد پسند كارشناسان بوده است و از بین آثاری كه در یك سال قبل به دفتر موسیقی رسیده است، انتخاب می شود. در این جایزه آثاری كه از لحاظ كیفی بالا هستند انتخاب خواهند شد.

۲ قطعه برای سردار سلیمانی و هواپیمای اوكراینی
الهیاری سپس اظهار نمود كه در ارتباط با جان باختن هواپیما یك قطعه سمفونی توسط بهزاد عبدی تنظیم شده است كه اركستر سمفونیك آنرا اجرا خواهد نمود. همینطور یك قطعه هم برای اركستر ملی به یاد سردار سلیمانی توسط همان شخص ساخته شده است.
از او سوال شد كه چرا از بودجه ی جشنواره فجر برای ساخت این دو اثر هزینه شده است كه پاسخ داد: یكی از اهداف جشنواره این است كه نسبت به اتفاقات و مسائل جامعه واكنش دهد و به نظرم خواست مردم هم، همین بوده است. می شد كارهای شعاری و دم دستی تری تولید كرد ولی با هم فكری هایی كه شد دیدیم كه ساخت این دو اثر هنری تر است. سال جاری فرصت اصلاح آئین نامه را داشتیم ولی ترجیح دادیم كه بعدا این كار را انجام دهیم. آئین نامه چیزی از رقابتی بودن نگفته است و بر همان اساس سال جاری جشنواره رقابتی نبود. امیدوارم شورای ارزیابی برای بخش هایی رقابتی بودن را در نظر بگیرد.







سایت های بلیط فروشی بر چه مبنایی انتخاب شدند؟
از وی همینطور درباره نحوه انتخاب سایت های فروش بلیت سوال شد؟ كه اظهار داشت: در آبان، نامه ای به سایت های بلیط فروشی درباره ی پشتیبانی، خدمات مالی و پرداخت های مالی ارسال كردیم. در مجموع ۱۰ شركت پیشنهاد دادند كه دو گروه به جهت خدمات و شرایط فنی بهتری كه داشتند، انتخاب شدند.
اله یاری همینطور در پاسخ به پرسش ایسنا درباره رویكردهایی كه به تعامل بیشتر هنرمندان مطرح موسیقی و به شكلی آشتی آنها با جشنواره می انجامد؟ اظهار داشت: جشنواره باید به یك هویت درست برسد و بگونه ای جریان سازی كند تا جدی تلقی شود. یكسری مشكل هست كه باید حل شود ولی عمده هنرمندان قبلا در این جشنواره حضور داشته اند.
«چرا مدیر اجرایی معرفی نشد؟»
سوال بالا از مدیركل دفتر موسیقی پرسیده شد كه وی اظهار نمود: آقای علی ثابت نیا دوم آذر ماه انصراف داد. مدیر اجرایی سه بخش مالی، پشتیبانی و هماهنگی را انجام می دهد كه تصمیم گرفتیم دو بخش اول را انجمن موسیقی و بخش دیگر را آقای مردانی انجام دهد.
اله یاری در انتها اظهار داشت: سال جاری یك شیوه نامه دستمزد برای گروه ها نوشتیم. چون این پول برای مردم است و باید بدانند كه چگونه صرف می شود. سال جاری هم هزینه ها را اعلام می نماییم. دستمزد گروه های نواحی هم پایه ی گروه های دیگر است.





آماری كه شاهین فرهت از شركت كنندگان عرضه داد
در ادامه شاهین فرهت اظهار داشت: كوشش ما این بوده تا برنامه های موسیقی بهتر شود و احیانا سال جاری همین طور است. به دنبال فراخوان اعلام شده، این رویداد شاهد مشاركت ۲۵۳ گروه از ۲۵ استان بوده است. تهران با ۱۰۷، خراسان رضوی ۲۱، فارس ۱۳، البرز ۱۲، كردستان ۱۱، آذربایجان شرقی، گلستان و اصفهان با ۱۰ گروه بیشترین آمار را داشته اند. بیشتر از ۶۰ گروه شركت كننده با فراخوان و مابقی با دعوت حضور پیدا كردند.
بنا بر تصمیم هیات انتخاب، گروه های جدول شامل ۳۴ گروه با فراخوان، ۲۳ گروه دعوت شده و هشت گروه بین الملل و ۸ گروه پاپ خواهند بود. مجموعا ۸۳ گروه در هفت روز اجرا می كنند. ۱۶۰۴ هنرمند كه بانوان ۳۷ درصد و مردان ۶۳ درصد هستند. ۹۰ نوبت اجرای زنده در انواع موسیقی در تالارهای مختلف داریم و ۲۳ گروه برای نخستین بار شركت می كنند.



تم داشتیم ولی منصرف شدم
«تم غالب داریم یا خیر؛ چرا؟»
دبیر جشنواره موسیقی فجر به این پرسش چنین پاسخ داد: سال جاری در نظر داشتم تصانیف موسیقی ایرانی را تم قرار دهم و این كار را كردم و برای آن برنامه هم چیدیم. تیمی مامور این كار شد ولی انصراف داد؛ چون این كار آسان نبود. قرار بود تصانیفی از عارف شیدا، مرتضی محجوبی، كلنل وزیری، علی تجویدی، بزرگ لشگری، جواد لشگری، همایون خرم و... انتخاب گردد. البته بحث تم ادامه خواهد داشت و شروع آن با موسیقی محلی خواهد بود.
از او سوال شد كه چرا سال قبل اعلام نمود دستمزد نمی گیرد ولی بعدا ۵۰ میلیون به حسابش واریز شد؟ اظهار داشت: بعد از آخر جشنواره ۵۰ میلیون به من دادند و همه آنرا صرف امور خیریه و حیوانات كردم. در اسفند به حسابم پول واریز شد و من هم تعجب كردم. شماره كارتی نداده بودم.
«چرا این پول را صرف هنرمندان نواحی نكردید؟» فرهت پاسخ داد: این پول به من داده شده و تصمیم آن با من بود. برایم مهم بوده است كه چه بر سر حیوانات در خیابان می آید.
این آهنگساز همینطور درباره اینكه چرا ساخت دو اثر سفارشی را به یك هنرمند سپرده اند؟ اظهار داشت: آهنگسازی یك كار محدود است و نمی توان هر وقت اراده كرد اثر ساخت. ایشان فردی است كه می توانست در یك زمان محدود دو اثر برای آن موضوعات بسازد.


فرهت در انتها صحبت هایش در نشست جشنواره موسیقی اظهار داشت: سال جاری از من اثری اجرا نمی گردد. سال قبل كه تم اجرای آثار هنرمندان ایرانی بود، چون دیگر آهنگسازان كارهای كاملی برای هر بخش این موسیقی پیدا نكردند، من آثارم را در اختیار گروه ها قرار دادم و گمان می كردم كه با این كار به كشورم خدمت می كنم و خارج از ایران می فهمند كه ما هم هنرمندی داریم كه آثار كلاسیك گوناگونی دارد ولی این كار سبب اعتراض برخی شد.
به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، در بخشی از نشست جشنواره موسیقی فجر، برخی پرسش های خبرنگاران سبب دلخوری شاهین فرهت شد و در ادامه اعتراض كرد كه مگر نشست محل محاكمه است كه چند تن از خبرنگاران اعلام نمودند كه بله! محل محاكمه است.



توضیحات بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر
در نشست جشنواره موسیقی فجر، اردوان جعفریان، مسوول بخش بین الملل هم درباره این بخش اظهار داشت: در این بخش با عنایت به این كه در پوستر جشنواره قسمت بین الملل حذف شده، تلاش كردیم كیفیت كارها مهم باشد. آوردن بخش بین الملل مشكلات خاص خویش را از لحاظ مالی، سیاسی و ارتباطی دارد. تلاش این است كه دفتر موسیقی حركت نماید تا در آینده اعتبار بخش بین الملل زبان زد شود.
جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن ماه شروع می شود به مدت هفت روز ادامه دارد.



* این گزارش در طول برگزاری نشست به روزرسانی شده است.









1398/11/16
22:59:33
5.0 / 5
2201
تگهای خبر: آهنگ , پاپ , ترانه , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳