وزیر فرهنگ:

در حوزه نگارگری به دنبال خلق تجربه های جدید هستیم

در حوزه نگارگری به دنبال خلق تجربه های جدید هستیم

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهمیت تبلیغات بیشتر درباره هنر نگارگری، به ویژه در خارج از كشور، اظهار داشت: هم اكنون ما به دنبال خلق تجربه های جدید هستیم، تجربه هایی كه به نقطه های بلوغ می رسد، خود این نقطه های بلوغ سبب می شود كه با برنامه ریزی های دقیق امكان حضور در داخل و خارج پدید بیاید.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی _ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی _ قبل از ظهر روز پنجشنبه، اول اسفندماه در جریان بازدید از نمایشگاه آسمان نگاره ها «مجموعه آثار نگارگری با مضامین انقلاب اسلامی» درباره آثار این نمایشگاه اظهار داشت: نگارگری ایرانی یكی از هنرهای كهن و دیرینه در تاریخ ایران زمین است، وقتی به این هنر بخصوص در دوران اسلامی نگاه می نماییم با خصوصیت های مختلفی شناخته می شود.
او افزود: نگارگری از یك سو یك هنر قدسی است كه ریشه در آسمان ها دارد و نقش هایی كه نگارگر می زند به نحوی خط اتصال با ملكوت است، از جانب دیگر این هنر از لحاط مفاهیم و مضامین تلاش می كند با مفاهیم قدسی ارتباط برقرار كند، از لحاظ فرم شاید كانون حاشیه در تابلوهای هنری این رشته هم وجود داشته باشد اما میزانی كه نگارگر در فضای یك تابلو كار می كند برای او كانون حاشیه وجود ندارد، به این معنا كه هر اندازه تصویر كانونی برای هنرمند مهم می باشد، خصوصیت های حاشیه ای هم برای او مدنظر است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح كرد: یك هنرمند نگارگری تلاش می كند در یك فضای پیگیر و پیوسته یك كار متراكم با ظرافت های ویژه را عرضه كند، این خصوصیت ها و خصوصیت های مشابه سبب شده است كه نگارگری ایرانی را جزء هنرهای اصیل، برجسته و باسابقه ببینیم.
صالحی خاطرنشان كرد: نگارگری با بخش های مختلف هنر ایرانی اتصال پیدا كرده است، به عبارتی دیگر نگارگری ایرانی با خوش نویسی، ادبیات و بسیاری از حوزه های فرهنگ و هنر نسبت مفهومی و فرمی پیدا كرده است، بدین منظور وقتی با نگارگری ایرانی ارتباط برقرار می نماییم صرفا با یك شاخه هنر ارتباط نداشته، بلكه با یك حجم وسیعی از فرهنگ و هنر ایرانی ارتباط داریم.
او اضافه كرد: در نمایشگاه امروز هم شاهد بودیم كه نگارگری ایران پس از چهار دهه از انقلاب اسلامی همانند بسیاری از حوزه های انقلاب اسلامی دارای پیشرفت های قابل ملاحظه ای است، در این دوران توانسته ایم بین مفاهیم قدسی و اسطوره ای با مضامین روز پیوند ایجاد نماییم، شاید نگارگری ایرانی بیشتر درگیر مفاهیم آسمانی بود كه نسبت های زمینی آن خیلی به تصریح بیان نمی شد اما اینكه نگارگری ایرانی بتواند بین مفاهیم و مضامین قدسی و ملكوتی و مفاهیم زمینی ارتباط برقرار كند یك تجربه جدید در نگارگری ایرانی است كه بعد از انقلاب شكل گرفته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اینكه مسائلی چون بیت المقدس و فلسطین، داعش، جنگ تحمیلی و... را به نحوی در فضای نگارگری ایرانی راه بدهیم بدون اینكه از تاریخ اسطوره ای و قدسی فاصله بگیریم یك تجربه جدید است، اینكه در یك تركیب سازی جدید مفاهیم و مضامین قدسی و ملكوتی را با مفاهیم زمینی پیوند دهیم یك اتفاقی است كه بعنوان یك تجربه در هنر نگارگری انقلاب اسلامی در حال رخ دادن است.
صالحی بیان نمود: قدر این تلاش و مسیر جدید را باید دانست، طبیعی است كه هنوز تجربه های اولین را طی می نماییم، نگارگری سنتی كه بیشتر با فضای قدسی و اسطوره ای كار داشته در طول قرن های متمادی قوام پیدا كرده و به یك سنت هنری تبدیل گشته است، اینكه ما بتوانیم بین این سنت هنری و مضمون های جدید نسبت برقرار نماییم طبیعتا زمان بر است اما این تجربه ها را شروع كرده و خود این شروع می تواند دارای اهمیت باشد.
وی افزود: از بعد دیگر در هنر نگارگری از لحاظ حضور استعدادهای متنوع و قابل توجه در گذشته و چهار دهه پس از انقلاب از لحاظ جنسیت و جغرافیایی شاهد تنوع زیادی هستیم، زنان و جوانانی كه در این فضا حضور دارند نشان داده است كه حضور همین استعدادهای متراكم امید زیادی به آینده را به وجود می آورد.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار نمود: در فضای نگارگری چهار دهه انقلاب اسلامی شاهد تركیب سازی های فرمی هستیم، برای نمونه ارتباط بین حوزه نگارگری و هنر كارتونی پاره ای از ارتباط ها برقرار شده است، گاهی پاره ای از مبالغه ها و اغراق ها سمبلیك بود به این معنا كه در چارچوب نگارگری های سنتی شاهد بودیم سمبل هایی یك اغراق را ترسیم می كردند اما امروز اغراق هایی را داریم كه می تواند با سنت جدید تعریف شود.
صالحی افزود: در حقیقت امروز تركیب سازی نگارگری را با حفظ همان بخش قدسی و ملكوتی و در عین حال نزدیك كردن آن به فرم های جدید داریم و این می تواند انرژی جدیدی را در غناسازی نگارگری تازه به وجود بیاورد.
وی در مورد تبلیغات بیشتر در مورد هنر نگارگری بخصوص در خارج از كشور گ، اظهار داشت: هم اكنون ما به دنبال خلق تجربه های جدید هستیم، تجربه هایی كه به نقطه های بلوغ می رسد، خود این نقطه های بلوغ سبب می شود كه با برنامه ریزی های دقیق امكان حضور در داخل و خارج پدید بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انتها اضافه كرد: در گذشته در نگارگری سنتی در یك حوزه بیشتر حركت نمی كردیم كه برای جهان هم شناخته شده بود اما در نگارگری پس از انقلاب طبیعتا نیاز به فرصت بیشتری داشتیم تا این هنر با خصوصیت های جدید خویش را تعریف كند و این بلوغ به برنامه ریزی بهتر برای حضور در فضای داخلی و خارجی كمك خواهد نمود.




منبع:

1398/12/02
13:35:36
5.0 / 5
2073
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳