نمایشگاه عكس خیابانی چرا جمع شد؟

نمایشگاه عكس خیابانی چرا جمع شد؟

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو یك نمایشگاه عكس خیابانی در ژانر مستند اجتماعی، هفته گذشته روی نرده های سبز دانشگاه تهران نصب گردید، ولی مسئولان برگزاری نمایشگاه روز دوشنبه از لغو شدن قبل از موعد این نمایشگاه از سوی دانشگاه تهران خبر دادند.


هفته گذشته در روز ۲۹ بهمن ماه نمایشگاه عكسی با عنوان «و این قهرمان واقعی است» همزمان با روز ملی اقتصاد مقاومتی و كارآفرینی، از سوی آژانس عكس «مستند سو» راه اندازی شد. آثار این نمایشگاه با مبحث كارآفرینان برتر مناطق روستایی و محروم سراسر كشور به صورت خیابانی روی نرده های دانشگاه تهران قرار گرفت.
قرار بود كه این آثار این نمایشگاه تا ۱۰ بهمن روی نرده های دانشگاه نصب باشد ولی دانشگاه تهران دوشنبه ( ۵ اسفند ماه) تصمیم به لغو این نمایشگاه گرفت و آثار را قبل از موعد از روی نرده ها برداشت.
به همین منظور خبرنگار ایسنا با مجتبی حیدری، مسوول برگزاركننده این نمایشگاه و همینطور محمدرضا تقی دخت، معاون اجرایی حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران تماس گرفت تا علت این امر را از زبان هر دو طرف بشنود.
در ابتدا با حیدری تماس گرفتیم و این اتفاق را از زبان او شنیدیم. او اظهار داشت: برای برگزاری این نمایشگاه نامه ای به روابط عمومی دانشگاه تهران ارسال كردیم كه با این امر موافقت كردند. بعد از آن با معاونت فرهنگی دانشگاه صحبت كردیم كه خیلی استقبال كردند و حتی پیشنهاد شد كه سال دیگر این كار را در چارچوب یك جشنواره با حضور بچه های دانشگاه برگزار نماییم.
او افزود: در نهایت كارهای نمایشگاه را انجام دادیم، افتتاحیه برگزار كردیم و از اهالی دانشگاه تهران، بنیاد مستضعفان و كمیته امداد و... برای بازدید از نمایشگاه آمدند. روز یكشنبه با عنایت به تعطیلی دانشگاه ها با معاونت فرهنگی دانشگاه تهران صحبت كردیم كه نمایشگاه را تا ۱۵ اسفند تمدید نماییم ولی به ما گفتند كه نمایشگاه جمع شود و اصلا از چه كسی برای این كار اجازه گرفته ایم؟ همینطور گفتند كه باید آثار نمایشگاه را روی پایه می زدیم. ولی كسی به ما نگفته بود كه باید آثار را روی پایه بزنیم و نباید روی نرده ها نصب كرد و اصلا با اینكه روی نرده باشد موافقت كرده بودند. یكشنبه هم دیگر نمی شد كارها را از روی نرده ها باز كرد؛ چون باران آمده بود و چوب و وسایلی كه آثار را با آن روی نرده ها وصل كرده بودیم صدمه دیده بود و با این كار كلا باید نمایشگاه را جمع می كردیم.




حیدری بیان كرد كه دوشنبه ساعت ۱۰ بامداد فردی در فضای مجازی به من پیام داد و اظهار داشت كه در حال جمع كردن آثار نمایشگاه ما هستند. من هم رفتم و دیدم كه آثار باز شده و روی زمین افتاده است.
او اظهار داشت: می خواهم بدانم مگر نمایشگاه ما چه بدی داشت كه اینگونه برخورد و به ما بی احترامی كردند؟ این اولین باری نبود كه نمایشگاه عكس خیابانی داشتم. ما این نمایشگاه را با دست خالی برگزار كردیم و از كسی هم انتظاری نداشتیم. ما حتی لوگوی دانشگاه تهران را روی تمامی عكس ها زده بودیم. تمام سطح شهر پر از تصاویر تبلیغاتی سلبریتی ها است و با برگزاری نمایشگاه عكس خیابانی می توان مردم را با هنر آشتی داد.
حیدری در انتها اظهار نمود: در این نمایشگاه با ۲۰ فریم عكس نتیجه بیشتر از پنج سال بررسی میدانی پنج عكاس بود. در ابتدا می ترسیدم كه مردم به آثار صدمه بزنند و شب ها وضعیت كارها را بررسی می كردم ولی می دیدم كه مردم ایستاده و كارها را نگاه می كنند. حتی یك مرتبه هم كه باران آمده كودكان كار، بنرها را تمیز كرده بودند تا خراب نشود.




در پی این اظهارات، روابط عمومی دانشگاه تهران هم در پیگیری ایسنا، متنی را در توضیح این ماجرا در اختیار قرار داد.
در این متن آمده است:
«در پی انتشار كلیپی از جمع آوری یك نمایشگاه عكس در ضلع جنوبی دانشگاه تهران در فضای مجازی، به اطلاع می رساند:
۱. بر مبنای مقررات دانشگاه تهران و برای حفظ منظر شهری و زیباسازی پهنه خیابان انقلاب، نصب هر گونه تابلو، عكس، بنر، تراكت، پوستر و... بر روی نرده های دانشگاه تهران ممنوع می باشد.
۲. درخواست برگزاری این نمایشگاه كه توسط یك آتلیه بخش خصوصی تهیه شده است، مدتی پیش از طرف یكی از تشكل های دانشگاه به روابط عمومی دانشگاه تهران ارسال شد و با وجود آنكه این نمایشگاه هیچ ارتباطی با فعالیتهای دانشجویی و فرهنگی دانشگاه نداشت، صرفا به احترام تشكل یاد شده با نظر مساعد مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد آثار نمایشگاه مزبور بر روی پایه یا با استفاده از اسپیس، در كنار نرده ها نصب شده و در پیاده راه ضلع جنوبی قرار داده شوند.
۳. بعد از اطلاع دانشگاه از چاپ تصاویر روی بنرهای پلاستیكی و نصب آنها روی نرده های دانشگاه، مبحث مجاز نبودن نصب هر تصویری روی نرده های سبز دانشگاه تهران، هفته گذشته به برگزاركنندگان اطلاع داده شد. روز یكشنبه هم در جلسه ای كه با حضور مسئول نمایشگاه در روابط عمومی دانشگاه تشكیل شد، مبحث تخلف در اجرای نمایشگاه به مجریان ابلاغ گردید كه به رغم پذیرش مبحث و قول مساعد در خصوص جمع آوری بنرها از روی نرده های دانشگاه و استقرار اسپیس های مناسب، این امر محقق نشد. بامداد روز دوشنبه هم باردیگر مبحث تلفنی به اطلاع برگزار كننده رسید و از وی خواسته شد به مقررات دانشگاه احترام گذاشته و در اسرع وقت تابلوها را گردآوری كند. اما متاسفانه هیچ اقدامی از جانب آنها صورت نگرفت. ازاین رو با عنایت به سپری شدن مهلت مقرر نمایشگاه مذكور بر مبنای مقررات جمع آوری شد.
۴. مجریان نمایشگاه در مقابل تذكراتی كه مكررا در مورد تخلف در اجرای نمایشگاه مذكور به آنها داده شده، سكوت كرده و اقدامی نكردند و علیرغم این دانشگاه را متهم كردند. ازاین رو دانشگاه تهران حق پیگیری حقوقی مبحث را برای خود محفوظ می داند.»



1398/12/06
23:17:48
5.0 / 5
1901
تگهای خبر: جشنواره , ساز , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو