یادداشت مهمان؛

كرونا ضد مافیای موسیقی

كرونا ضد مافیای موسیقی

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو یك آهنگساز و نوازنده در یادداشتی با اشاره به شیوع بیماری كرونا در جامعه، دیدگاه خود درباره تاثیرات این شرایط بحرانی بر فعالیتهای موسیقی كشور را شرح داد.



به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از مهر، صابر جعفری آهنگساز و نوازنده كه سابقه رهبری گروه كُر و اركسترهایی چون «روستا»، «فرهنگسرای بهمن»، «پارسی كُر» و «كُریان» را دارد، طی یادداشتی با اشاره به تأثیرات شیوع بیماری كرونا بر تعاملات مرسوم در جامعه، از زاویه ای متفاوت به تاثیرات مثبت این شرایط بحرانی بر فعالیتهای موسیقایی كشور پرداخته است.
در یادداشت صابر جعفری با عنوان «چرا كرونا سبب پیشرفت موسیقی ایران می شود؟» آمده است:
كرونا با همه ترسی كه در مردم، مسؤلان و جامعه ایجاد كرد، اما به نظر من در دراز مدت تأثیر مثبتی روی فرهنگ و هنر و موسیقی این مرز و بوم خواهد داشت.
اولین دلیل آن این است كه تمامی هنرجویان و معلمان موسیقی پی برده اند كه می توان به صورت آنلاین كلاس های موسیقی را برگزار كرد و در نتیجه موسیقی و آموختن آن هم مانند خیلی از فرآیندهای دیگر به موبایل های ما منتقل می شود كه این چندین حسن دارد. ماندن در خانه و تمرین و آموختن ساز از راه اینترنت، بار روانی و خستگی كمتری در هنرجو و مدرس ایجاد می كند؛ چونكه كمتر در ترافیك و نگرانی از جای پارك ماشین و رسیدن بموقع در كلاس و اینكه تمرین كرده است یا نه، به هنرجو آرامش بیشتری می دهد. همینطور مدرس موسیقی با ماندن در منزل و تدریس آنلاین، وقت بیشتری برای تمرین نوازندگی خود دارد و در نتیجه سبب پیشرفت مدرس و سواد و تكنیك بیشتر او و در نتیجه هنرجویانش می شود.
هر تغییری در گذار از سنت به مدرنیته؛ بسیار برای یك نسل دشوار می باشد اما متاسفانه فقط كرونا می توانست به مدرسین سنت گرا و وابسته تدریس حضوری موسیقی ایران، ثابت كند كه به راحتی می توان تغییر نمود و با تكنولوژی پیش رفت. ضمن اینكه تكنولوژی و استفاده از اپلیكیشن های تماس، برای مدرس سواد نرم افزاری و گشت و گذار مدرس در اینترنت را زیاد می كند و این سبب به روز شدن دانش مدرس موسیقی می شود.
در این برهه موسیقی بهتری توسط موسیقیدان های واقعی در موبایل ها تولید خواهد شد و مستقیم به دست مخاطبان خواهد رسید؛ مافیای موسیقی نمی تواند در آن نقشی داشته باشد و این نوازنده ها و خواننده های خوب هستند كه اثر خویش را بی واسطه و بدون اعمال سلیقه مافیای بی سواد موسیقی به گوش مخاطب خواهند رساندحسن دیگری كه كرونا برای موسیقی ایران به ارمغان آورده این است كه خیلی از گروه های كوچك و بزرگ موسیقی و نوازندگان و خوانندگان ایران با ماندن در خانه و دلتنگی و از سر كار تراشیدن برای خود، در حال تولید موسیقی آنلاین هستند. به این صورت كه یك آهنگساز قطعه ای را آهنگسازی می كند و یا قطعه ای مشهور را برای چند نوازنده و خواننده تنظیم می كند و برای آنها از راه اینترنت ارسال می نماید و آنها هم از راه اینترنت و در منزل خود آن قطعه را تمرین كرده و صدا و تصویر خویش را برای آهنگساز می فرستند و یك قطعه موسیقی آنلاین تولید می شود.
ممكن است در این برهه زمانی كیفیت این موسیقی ها به سبب نبود امكانات كافی و فقط وجود گوشیهای همراه پایین باشد اما حركتی نو در موسیقی اتفاق خواهد افتاد و به تدریج هر نوازنده در منزل خود امكانات پیشرفته ضبط موسیقی با ساز خویش را خواهد داشت و اتفاقات خوبی در این حوزه در حال رخ دادن است.
بدین گونه موسیقی بهتری توسط موسیقیدان های واقعی در موبایل ها تولید خواهد شد و مستقیم به دست مخاطبان خواهد رسید. مافیای موسیقی نمی تواند در آن نقشی داشته باشد و این نوازنده ها و خواننده های خوب هستند كه اثر خویش را بی واسطه و بدون اعمال سلیقه مافیای بی سواد موسیقی به گوش مخاطب خواهند رساند. جای بسی امید است كه موسیقی واقعی به مخاطب ایرانی برسد تا موسیقی كه مافیا دلش می خواهد.
همچنین تدریس مستقیم معلم به هنرجو به صورت آنلاین دست واسطه ها را مانند آموزشگاه های موسیقی كه درصد زیادی از شهریه هنرجوها را (حداقل ۵۰ درصد) برمی دارند قطع می كند و این گونه با درآمد بیشتر برای معلم موسیقی هنرجو معلم واقعی و خوب را با یك جستجوی ساده اینترنتی و از راه دیدن فیلم نوازندگی هنرجویان آن معلم انتخاب می كند و آن معلم هم انگیزه بیشتری برای تدریس خواهد داشت و دیگر نیازی به اجاره سنگین آموزشگاه های موسیقی نیست و مدرسین شهریه های معقول برای آموختن ساز پیشنهاد می دهند و هنرجویان بیشتری برای سازهای مختلف پدیدار می شوند.
هم حالا اغلب هنرجوهای موسیقی در ایران به سبب تبلیغات كاذب آموزشگاه هایی كه سرمایه بیشتری دارند یا مدرسینی كه بیشتر با نمایش ناز و عشوه های خود هنرجو جذب می كنند تا تدریس و دانش خوب، جذب یك آموزشگاه یا مدرس می شوند. در عین حال قشر متوسط رو به پایین هم این گونه می تواند به آموختن موسیقی علیرغم بحران اقتصادی كه وجود دارد بیاندیشد.
كما اینكه شهرستان های كوچكی كه فاقد معلم های خوب موسیقی است با جا افتادن تدریس آنلاین، موسیقی و هنرجویان موسیقی شهرستان ها هم پیشرفت خواهد نمود... و این گونه كرونا روی موسیقی ایران تأثیر خوب خواهد گذاشت چونكه هم موسیقی خوب بیشتر تولید خواهد شد و هم آموزش موسیقی در ایران پیشرفت خواهد نمود.

1398/12/15
23:52:26
5.0 / 5
1748
تگهای خبر: آموزش , آهنگ , خواننده , ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵