سایت رسمی سیامك یزدانجو گزارش می كند:

سال ۹۸ بر موسیقی كشور چه گذشت؟

سال ۹۸ بر موسیقی كشور چه گذشت؟

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو سال ۹۸ با تاثر از حوادث طبیعی و انسانی در كشور، اتفاق های متفاوتی را برای تمامی حوزه های فرهنگی هنری و به تبع آن موسیقی رقم زد؛ سالی كه با لغو خودخواسته و الزامی كنسرتهای متعدد، جریان موسیقی را تا حدودی به فضای مجازی كشاند. سالی كه مصادف بود با سی وپنجمین جشنواره موسیقی فجری كه به تاثر از همین شرایط، چندان پررونق برگزار نشد. ۹۸ همینطور مصادف شد با درگذشت هنرمندانی كه بسیاری را در همین اسفند ماه از دست دادیم و البته اتفاقات خوشایندی چون بهبود نسبی وضعیت جسمی محمدرضا شجریان و جایزه های جهانی كه كیهان كلهر برای موسیقی كشور به ارمغان آورد.


بخش موسیقی ایسنا در این گزارش نگاهی اجمالی دارد به اتفاق هایی كه در سال ۹۸ در حوزه موسیقی گذشت.


** قانون ۱۰ درصدی كنسرت ها و آمد و رفت های دفتر موسیقی
اردیبهشت ماه ۹۸ بود كه اعلام گردید مجلس طرحی را به تصویب رسانده است كه بر مبنای آن، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ۱۰ درصد از بهای بلیت كنسرت ها را در تهران و كلان شهرها به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری كل كشور واریز كند؛ البته این مصوبه صدای اعتراض اهالی موسیقی را درآورد.
در همان زمان خانه موسیقی متنی را در اعتراض به این قانون منتشر نمود و آنرا غیركارشناسی خواند و از وزیر ارشاد خواست كه به هر شكل ممكن برای پیشگیری از اجحاف به حقوق هنرمندان و فعالان موسیقی اقدامات لازم صورت بگیرد.
بعد از آن علی ترابی، مدیر وقت دفتر موسیقی، هم به ایسنا اظهار داشت كه در این قانون ابعاد كارشناسی به خوبی در نظر گرفته نشده است و شاید بهتر بود كه این قانون به سراغ ژانرها و بخش های خاصی از موسیقی می رفت؛ البته ترابی در ۳۰ اردیبهشت ماه از سمت خود استعفا كرد و برخی هم این استعفا را در جهت همین قانون دانستند. بلافاصله محمد الله یاری فومنی كه پیشتر مدیر كل دفتر آموزش و توسعه فعالیتهای فرهنگی و هنری معاونت هنری بود، با حكم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سمت مدیركل دفتر موسیقی این وزارتخانه انتخاب شد.
با رفتن ترابی از دفتر موسیقی، شهرام صارمی، هنرمند موسیقی و نوازنده كمانچه كه پیشتر بعنوان مدیر اجرایی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر منصوب شده بود، طی نامه ای سرگشاده از سمت خود استعفا كرد.
در جهت تصویب قانون ۱۰ درصد موسیقی، بعضی از هنرمندان یا مسؤولان این گونه عنوان كردند كه اگر بنا بر تصویب چنین قانونی بود، باید آنرا تنها برای موسیقی پاپ در نظر می ‎گرفتند؛ چونكه آنها درآمد بیشتری از برگزاری كنسرت به دست می آورند ولی هنرمندان موسیقی نواحی یا ایرانی آن قدر جامعه آماری بالایی در تعداد تماشاچیان ندارند كه بخواهند ۱۰ درصد از درآمد خویش را هم به دولت بدهند.
عده دیگری هم معتقد بودند كه این قانون نباید برای هیچ ژانری از موسیقی در نظر گرفته شود؛ چونكه در نهایت به ضرر فرهنگ و هنر كشور خواهد بود و هنرمندان در چنین شرایطی تنها هزینه كنسرتهای خویش را بالا می برند و افراد كمتری می توانند برای تماشای اجرای هنرمند مورد علاقه خود به سالن های كنسرت بروند.
اما با وجود كلیه اعتراض ‍ های و نامه نگاری هایی كه اهالی موسیقی، خانه موسیقی و انجمن صنفی هنرمندان موسیقی در اعتراض به این قانون خواهان لغو آن شدند و قول های مختلفی كه درباره آن داده شد، هنوز تكلیف این قانون به صورت كامل مشخص نشده است.







استعفای شهبازیان و حضور رهبران میهمان در اركستر ملی
در اردیبهشت سال ۹۸ علی اكبر صفی پور، مدیرعامل بنیاد رودكی، از خداحافظی فریدون شهبازیان بعنوان مدیر هنری و رهبر دائم اركستر ملی ایران اطلاع داد. با این وجود در آن زمان صفی پور بر این نكته تاكید داشت كه شهبازیان همچنان بعنوان مشاور هنری با بنیاد رودكی همكاری می كند.
بعد از چند روز در ۳۱ اردیبهشت فریدون شهبازیان از سِمت مشاور هنری بنیاد رودكی هم استعفا داد. بدین سان شهبازیان همكاری اش با اركستر ملی و بنیاد رودكی را تمام كرد. البته در همان زمان مسؤلان بنیاد رودكی اعلام نمودند كه بزودی مدیرهنری و رهبر دائم اركستر ملی را معرفی می كنند ولی تا كنون رهبری برای این اركستر معرفی نشده و تا امروز كلیه اجراهای آن با رهبران میهمان به روی صحنه رفته است.
ایسنا در مصاحبه های مختلف كوشش كرد تا نظرات افراد مختلف فعال در حوزه موسیقی كلاسیك را درباره رهبر دائم نداشتن این اركستر جویا شود كه بسیاری از آنها با رهبر میهمان داشتن این اركستر مخالفتی نداشتند و اتفاقا روی این امر تاكید هم می كردند ولی با این وجود اظهار داشتند كه رهبر میهمان بهتر است در كنار داشتن یك رهبر ثابت حضور پیدا كند.

فریدون شهبازیان

1399/01/08
13:47:11
5.0 / 5
2640
تگهای خبر: آموزش , پاپ , جشنواره , كنسرت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴