نوای ساز لطف الله مجد ظریف را عاشق كرد بعلاوه ویدئو

نوای ساز لطف الله مجد ظریف را عاشق كرد بعلاوه ویدئو

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو نوازنده فقید و سرشناس تار - سال ها عمرش را صرف آموزش موسیقی كرد. او كه در جوانی در اركستر فرامرز پایور می نواخت، بعدها در هنرستان عالی موسیقی ملی به تدریس مشغول شد و در طول حیاتش با هنرمندان سرشناس بسیاری همكاری كرد.


به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو به نقل از ایسنا، هوشنگ ظریف ۱۷ اسفند ۹۸ در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت. فوت این هنرمند مصادف شد با دوران شیوع كرونا در كشور؛ ازاین رو متاسفانه آن طور كه شایسته ی جایگاهش در موسیقی بود، امكان برگزاری مراسم برایش وجود نداشت و بزرگداشتش هم به همین علت، به بعد موكول شد.
بیماری چند سالی بود كه گریبان گیر هوشنگ ظریف شده و امكان ادامه فعالیت هنری را از او سلب كرده بود؛ هرچند وی در سال های فعالیت هنری، با آثاری كه از خود به جا گذاشت و همینطور تربیت هنرمندانی چون حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی، حمید متبسم و... در حقیقت دینش را به موسیقی كشور ادا كرده بود.
هوشنگ ظریف بیشتر از ۵۰ سال از عمرش را به آموزش موسیقی پرداخت و رد پای پررنگی در تاریخ موسیقی ایران بر جای گذاشت. ظریف با بهره گیری از محضر استادانی چون علی اكبرخان شهنازی، روح الله خالقی، موسی و جواد معروفی، چنان مهارتی در نواختن «تار» به دست آورد كه نه تنها در ایران كه در خارج از كشور هم به نامی شناخته شده بدل شد.
حالا در یك ویدیو سخنانی از این هنرمند در نشست پژوهشی ساز تار كه به همت مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شده بود، نمایش داده می شود.
ظریف در این ویدیو با صمیمیتی خاص درباره اینك ه چگونه تار را فراگرفته است، عنوان می كند: «هفت یا هشت سال داشتم كه از رادیو صدای ساز لطف الله مجد را می شنیدم و از این ساز خوشم آمد. زنده یاد خالقی كه در سال ۱۳۲۸ هنرستان موسیقی را تأسیس كردند، دانش آموزان را از پنجم ابتدایی ثبت نام می كردند. من هم زمانی كه كلاس چهارم را تمام كردم در سال پنجم به هنرستان رفتم كه ایشان از من درباره ساز مورد علاقه ام سوال كردند و من هم گفتم كه ساز تار را بسیار دوست دارم؛ بنابراین او مرا به كلاس موسی معروفی فرستاد.
در دورن لیسانس هم در خدمت استاد علی اكبر شهنازی بودم. كلاس دهم متوسطه كه بودم آنقدر تار را دوست داشتم كه به صورت بداهه هم آنرا می نواختم.
در آن زمان یك نفر از كشور فرانسه به هنرستان آمد كه ضبط كوچكی هم همراه داشت و از من خواست قطعه را بنوازم كه آنرا ضبط كند. به فرانسه كه رفته بودم پشت یك مغازه یك صفحه سی و سه دور تصویر زنده یاد استاد كسایی و بهاری را به همراه عكس خودم در كمی پایین تر دیدم. این صفحه را خریدم و وقتی گوش كردم متوجه شدم همانی است كه آن فرد فرانسوی از من خواسته بود برایش بنوازم.»
در ادامه می توانید ویدیو صحبت های زنده یاد هوشنگ ظریف را مشاهده كنید:
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی نماید.
فایل آنرا از اینجا دانلود كنید: video/mp4

1399/01/17
15:51:00
5.0 / 5
1838
تگهای خبر: آموزش , ساز , موسیقی , نمایش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴