نقدی بر جشنواره سی وپنجم به انگیزه آخرین جلسه شورای ارزیابی

طرحی برای نوسازی خانه كلنگی جشنواره موسیقی

طرحی برای نوسازی خانه كلنگی جشنواره موسیقی

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو حسین علیشاپور ـ خواننده و پژوهشگر موسیقی ـ از جشنواره موسیقی فجر بعنوان خانه ای كلنگی یاد می كند كه باید آنرا از نو ساخت. وی در عین حال برای بهبود شرایط پیشنهاد می دهد: جشنواره موسیقی باید در تمام طول سال اجرا شود نه اینكه یك هفته در سال به صورت فشرده. ما باید در چهار فصل سال چیزی به نام جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم.


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، آخرین جلسه شورای ارزیابی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، یکشنبه هفتم اردیبهشت با حضور چند تن از اعضای شورای ارزیابی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر برگزار و مقرر شد برمبنای بخشنامه این جشنواره، نظرات نهایی شورا درباره این دوره جمع بندی و به معاونت امور هنری ارائه شود.
آخرین دوره از جشنواره موسیقی فجر اواخر سال قبل ـ از ۲۴ بهمن ماه ـ شروع شد و به مدت یک هفته (تا ۳۰ بهمن ماه) با ۸۹ اجرا در بخش های موسیقی نواحی، کلاسیک، پاپ، دستگاهی، تلفیقی، جاز و بین الملل ادامه یافت؛ جشنواره ای که اختتام آن درست با بیان رسمی شیوع ویروس کرونا در ایران همراه بود و انتشار اخبار مربوط به این ویروس فراگیر، فرصت نقد جشنواره را تا حدودی از رسانه ها گرفت.
در جشنواره سی و پنجم برخلاف دوره قبل که بخش بانوان حذف شده بود، حضور پنج گروه را داشتیم که البته برنامه ریزی صورت گرفته برای برگزاری کنسرت ها به لحاظ زمان بندی و سالن با نقدهایی از جانب خود این هنرمندان روبه رو شد. اضافه شدن جایزه موسیقی و رسانه هم همچون بخش های جدید این جشنواره بود که آن هم به نوبه خود با نقدهایی رو به رو شد.
از اینها که بگذریم قرار بود در جشنواره امسال هشت گروه موسیقی بین الملل حضور داشته باشند که پلوان حمیداف از ترکمنستان به سبب شیوع بیماری کرونا از حضور در این جشنواره انصراف داد. ولی هفت گروه دیگر که شامل اجراهای متنوع جاز، رسیتال پیانو، دوئت آکاردئون و ساکسیفون، دوئت زهی اتریش، ضابط نبی زاده از آذربایجان و ظافر یوسف از تونس بود بعنوان اجراهای خوب و باکیفیتی از آنها یاد شد و همچون نقاط قوت جشنواره ۹۸ به شمار می آمدند.
اما در جشنواره سی و پنجم اجراهای نواحی با استقبال خوبی روبه رو نبود و حتی برخی، از کیفیت آنها شکایت می کردند. از طرفی امسال قیمت بلیط های جشنواره نسبت به دوره قبل افزایش یافته بود که در کنار شرایط حاکم بر جامعه موجب شد استقبال از اجراها بطور چشم گیری کم شود.
قبل از شروع جشنواره در صحبتی که با رئیس دفتر موسیقی داشتیم بحث رقابتی بودن جشنواره را مطرح کردیم که او به بخشنامه اشاره نمود و اظهار داشت که بخشنامه اجازه این کار را نمی دهد. اله یاری در عین حال اصرار کرد که بهتر است رقابتی بودن جشنواره حداقل در بعضی بخش ها اضافه شود.
بطور کلی جشنواره موسیقی سی و پنجم که در سایه اتفاقات سال ۹۸ برگزار شد، طبیعتا از این مشکلات متاثر بود و این مسائل بر میزان استقبال هنرمندان و البته تماشاگران هم تاثیر گذاشته بود.
با در نظر گرفتن کلیه این موارد تصمیم گرفتیم با حسین علیشاپور ـ خواننده آواز ایرانی و پژوهشگر موسیقی ـ که پیش تر تجربه حضور در این جشنواره را داشته است، صحبتی داشته باشیم تا شاید بتوان پیشنهادی برای بهبود وضعیت برگزاری این جشنواره را از زبان او بیان کرد.

اگر وضعیت خوب نیست جشنواره برگزار نکنند
علیشاپور در ابتدا با اعلان اینکه عدم توفیق و استقبال از جشنواره موسیقی فجر ۹۸ تابع یک سری مسائل اجتماعی و سیاسی بود به ایسنا می گوید: در زمان برگزاری جشنواره ویدیویی از اجرای ارکستر سمفونیک صداوسیما دیدم که تعداد تماشاگرهای آن کمتر از نوازندگان بود. جشنواره موسیقی فجر همیشه به شکلی بوده است که افرادی برای حضور در آن دعوت شده یا برای حضور در آن درخواست داده اند. ولی امسال خیلی ها در جشنواره حضور پیدا نکردند و شاید بنا بر این برگزارکنندگان جشنواره مجبور شدند راه را برای افرادی در سطح هنری پایین تر باز بگذارند.
او افزود: برگزاری یک جشنواره موسیقی در کشور باید فارغ از کلیه جریانات سیاسی یا اجتماعی باشد و همگام با مردم پیش رود. امسال برخی دوست نداشتند در این جشنواره حضور پیدا کنند؛ پس وقتی مردم از لحاظ روحی در شرایط خوبی نیستند اصلا جشنواره برگزار نکنند. برگزاری جشنواره در شرایط نامناسب موجب جدایی متولیان امر از مردم می شود؛ چون مردم مخاطب کنسرت هستند. هنرمند هم از مردم است و برای اجرا در یک کنسرت باید روحیه داشته باشد. کامپیوتر نیست که به صورت برنامه ریزی شده چیزی را اجرا کند، او به احساس نیاز دارد.
علیشاپور به شرکت نکردن هنرمندان خوب موسیقی نواحی در جشنواره موسیقی فجر اشاره می کند و می گوید: ممکنست حضور نیافتن هنرمندان خوب نواحی در این جشنواره به دنبال اتفاقات کشور بوده باشد یا به سبب مسائل مالی؛ ولی واقعیت این است که معیشت این افراد در کل سال وضعیت خوبی ندارد؛ حال اینکه در چنین جشنواره ای دستمزد معمولی دریافت نمایند یا نکنند خیلی به حالشان فرق نمی کند، پس در نهایت ترجیح می دهند در جشنواره حضور پیدا نکنند.
او اظهار می کند که هنرمندان پاپ هم در طول سال مدام کنسرت هایی را در ایران برگزار می کنند و حضورشان در جشنواره تفاوتی به حال آنها ندارد.
به این هنرمند می گوییم که بخش پاپ اصولا برای تامین هزینه های جشنواره است و همان گونه که گفت هنرمندان این بخش نیازی به حضور در این جشنواره ندارند و بیشتر شاید بر اثر یک اجبار در این جشنواره حضور پیدا می کنند. توضیح می دهد: نباید حضور موسیقی پاپ برای تامین موسیقی ایرانی یا کلاسیک باشد. این امر درست نیست. به یاد دارم که در زمان تشکیل ارکستر سازهای ملی که من و آقای تاج در آن می خواندیم بعد از برگزاری یک کنسرت به رهبری اسماعیل تهرانی که با استقبال رو به رو شد، گفتند که ارکستر باید منحل شود؛ چون توجیه مالی ندارد. گرچه که دولت باید ارکستر را حمایت کند. تا زمانی که چنین نگاه هایی وجود دارد و مسئولان برگزاری چنین جشنواره های را نوعی رفع تکلیف می دانند، برگزاری جشنواره فایده ندارد.

حسین علیشاپور


منبع:

1399/02/10
19:54:03
5.0 / 5
1796
تگهای خبر: آواز , پاپ , پیانو , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱