با اعلام پژوهشگاه میراث فرهنگی؛
ساز قیچك باس جایگزین ویولنسل در اركستر ملی ایران می شود؟
سایت رسمی سیامك یزدانجو: هنرمندان گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری موفق به ساخت ساز قیچك باس با هدف جایگزینی ساز ویولنسل در اركستر ملی شدند.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این خبر اظهار داشت: ساز قیچک یکی از کهن ترین آلات موسیقی فلات ایران و قسمتی از شبه قارهی هند بوده که از پیشینهی تاریخی قابل توجهی در بین سرزمین های شرق و جنوب شرقی ایران (سیستان و بلوچستان) برخوردارست. قیچک شهری امروزی، با بهره بردن از تکنیک های سازهای غربی به دو گونهی سوپرانو و آلتو ساخته و تولید شد که عمده ترین دلیل آن پر کردن کاستی های سازهای کششی در رپرتوار موسیقی سنتی ایرانی بود.
شریف زاده با اعلان اینکه این ساز از اوایل دههی پنجاه شمسی در اغلب ارکسترهای موسیقی سنتی ایرانی مورد استفاده قرار می گرفت اشاره کرد: از این ساز مدلهای مختلف قیچک سوپرانو، آلتو و باس ایجاد می شود.
رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار نمود: در خیلی از اجراهای موسیقی سنتی ایرانی برای تولید صدای باس از ویلنسل استفاده می شود (البته در استودیو و نه در اجرای زنده) که البته یک ساز ایرانی نیست و طبعاً با ساختار موسیقی ایرانی تناسب چندانی ندارد، بدین سبب ساخت ساز قیچک باس برای این خلأ صوتی در ترکیب موسیقی ایرانی پیشنهاد شد. این ساز توسط سیامک قلمی و سمیرا عزیزی مطلق هنرمندان کارگاه سازی گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ساخته شد.
شریف زاده به اشاره به این نکته که در طول سال های اخیر کوشش های زیادی در زمینهی مقایسهی سازهای بلوچی با ویولن شده اضافه کرد: بررسی تطبیقی تکنیک های اجرایی و امکانات بیانی در ساز قیچک و رباب با خانوادهی ویولن صورت نپذیرفته است. در عین حال برطرف نمودن هوم صدا، رفع محدودیت نوازندگی در پوزسیون، استاندار شدن جایی نت ها، قابل استفاده بودن این ساز برای تمامی چلیستها با هر نوع سبک نوازندگی، کوک بسیار دقیق ساز با سهولت و سریع و حذف سیم گیر و پایه تاندون مواردی است که در پژوهش حاضر (ساخت قیچک باس) سعی شده رعایت شود.
وی مواد و مصالح در نظر گرفته شده در ساخت ساز قیچک باس را، کاسه ساز از چوب توت، دسته و زیر گیریف چوب گردو، گیریف چوب آبنوس یا فوفل، خرک از چوب کبوده، سیم ها پیراسترو اواپیرازی، پوست ضخیم بره، گوشیها طرح ویتنر، قورقوری دانست. نتایج نشان میدهد با وجود تمایز ظاهری ساز ویولن و قیچک، شباهت های زیادی از لحاظ تکنیک های نوازندگی دست راست و چپ در این دو ساز می توان یافت.
شریف زاده اشاره کرد: سازندگان این ساز با بهره بردن از آزمایشگاه های فیزیک و شیمی داخل و خارج از کشور و پژوهش گستردهی چندین ساله به رموز سازگران کروما ایتالیا دست یافته اند که از آن در ساخت ساز یاد شده بهره گرفته اند به نحوی که ساز ساخته شده صدای مطلوب در ارکستر ملی ایران را فراهم می آورد.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از مهر، خبر استفاده از ساز قیچک باس بجای ساز ویولنسل در ارکستر ملی ایران در حالی از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انتشار یافته که در متن خبر توضیحاتی پیرامون توافق این مجموعه با بنیاد فرهنگی هنری رودکی بعنوان متولی ارکستر ملی ایران برای جایگزینی سازهای مورد نظر اشاره ای نشده است.
منبع: سایت رسمی سیامك یزدانجو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب