گفت وگو با رئیس انجمن هنرمندان نقاش

دیدگاه جدیدی كه كرونا به هنر بخشید!

دیدگاه جدیدی كه كرونا به هنر بخشید!

سایت رسمی سیامك یزدانجو: رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران بر این باور است كه اگر كرونا تمام شود و شرایط به حالت عادی بازگردد، می توان امكان كارهای مجازی كه به جهت شیوع ویروس كرونا برجسته شد را اتفاق مثبتی برشمرد.


امیر راد، رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در گفت وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که شیوع ویروس کرونا و تعطیلی الزامی کلیه کارهای فرهنگی و هنری چه ضررها و البته فوایدی را برای عرصه هنرهای تجسمی و هنرمندان به همراه داشته است؟ اظهار نمود: بطور کلی «کرونا» پدیده ای است که حداقل در چند نسل اخیر جهان، جدید و تازه محسوب می شود؛ بدین سبب طبیعی است تمام جوامع در مواجهه با آن گرفتار شوک بشوند و واکنش های متفاوتی نشان دهند. در این میان طبیعتا حوزه هنر به صورت عام و نه فقط هنرهای تجسمی نیز از این جریان مستثنی نبوده است.
او با اعلان اینکه «کرونا لطمه های مالی جدی به حوزه های فرهنگی و هنری وارد کرده است»، اشاره کرد: باید این نکته را در نظر داشت که وقتی کلیه فعالیت ها و برنامه ها تعطیل می شود، حوزه فرهنگ و هنر نسبت به سایر حوزه ها با لطمه های بیشتری مواجه می شود؛ چونکه محصولات فرهنگی و هنری در سبدهای خانواده های ایرانی حدودا جزو آخرین اولویت ها شمرده می شود و از طرف دیگر اغلب کسانی که در این عرصه فعالیت می نمایند، توان مالی چندانی ندارند؛ در نتیجه در چنین شرایطی محصولات فرهنگی و هنری عملا از سبد خانواده ها حذف و امکان کسب درآمد هنرمندان نیز از بین می رود.
راد همین طور درباره افزایش کارهای هنری در فضای مجازی همانند برگزاری نمایشگاه های آنلاین، اظهار نمود: بعضی از امکانات در گذشته نیز وجود داشته است؛ بعنوان مثال امکان برگزاری نمایشگاه و فروش آنلاین آثار هنری که این روزها رونق بیشتری گرفته است، پیش تر نیز وجود داشت، اما در کشور ما چندان جدی گرفته نمی شد. طبیعتا به سبب اینکه ما سال ها پس از کشورهای پیشرفته جهان، زیرساخت های اساسی اینترنت را فراهم کردیم اموری مانند گسترش استفاده از اینترنت پرسرعت و امکانات آن هم دیرتر گسترش پیدا کرد و فرهنگ کارهای آنلاین نیز دیرتر و با سرعت کمتری در جامعه ما شکل گرفت؛ اما شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلیه برنامه ها و کارهای حضوری موجب شد که این امکانات موجود جدی گرفته و مورد توجه واقع شود و خیلی از افراد ناگزیر شدند که به این سمت و سو بروند.
او تصریح کرد: اگر این بیماری باقی بماند، طبیعی است که کارهای مجازی گسترده تر و تبدیل به جریان اصلی این حوزه شود؛ اما اگر هم این همه گیری به انتها رسد و شرایط به حالت عادی برگردد، کارهای مجازی بعنوان یک امکان جدی در کنار کارهای فیزیکی حضور خواهد داشت. نکته مهم این است که امکان فضای مجازی امری در تقابل با سایر امکان ها به خصوص کارهای حضوری و فیزیکی نیست، بلکه باتوجه به خاصیت های خود یک امکان مستقل است که می تواند نقشی مکمل برای این دسته از فعالیت ها داشته باشد.
رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در پاسخ به این پرسش که آیا فرهنگ کارهای آنلاین در دوران بعد از کرونا نیز در جامعه هنرهای تجسمی کشور ماندگار می شود، توضیح داد: الان دیگر کارهای آنلاین یک امکان است که در اختیار مخاطب قرار گرفته و اساسا در دوران پسا کرونا نیز نقش جدی تری در عرصه هنرهای تجسمی و سایر هنرها ایفا می کند.




منبع:

1399/03/29
23:12:06
5.0 / 5
1744
تگهای خبر: نمایش , نمایشگاه , هنر , هنرمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳