گفت وگو با ایرج اسكندری ـ هنرمند نقاش

رنگ ها به مبارزه با كرونا برمی خیزند!

رنگ ها به مبارزه با كرونا برمی خیزند!

ایرج اسكندری، هنرمند نقاش معتقد می باشد كه تحولات اجتماعی همچون شیوع ویروس كرونا در جهان، می تواند در حال و هوای آثار هنرمندان موثر باشد؛ و این تاثیرگذاری به معنای خلق اثر با موضوع روز نیست، بلكه این شرایط در سبك كاری هنرمند و حال وهوای آثار او تاثیر می گذارد.


اسکندری در گفت وگویی با ایسنا درباره نحوه واکنش هنرمندان به تحولات مهم روز جامعه، اظهار نمود: بطور کلی هنرمند وظیفه دارد به کار خودش قوام ببخشد و این قوام بخشیدن در تلاش بیش از پیش شکل می گیرد، بدین سبب برنامه ای که هنرمند برای انجام کار هنری ریخته است، باید در طول زمان شکل بگیرد. حالا در طول این مدت زمان، ممکنست وقایع مختلفی رخ بدهند که می توانند روی کار او موثر باشند.
او افزود: بعنوان مثال اگر بخواهیم فعالیت هنری عشایر را در نظر بگیریم، یک عشیره وقتی فرش یا گبه می بافد، هر خبری که به او می رسد در انتخاب رنگ و نوع کار او موثر است. وقتی به یک بافنده عشیره خبر مسرت بخشی می دهند، ناخودگاه دست او به سمت رنگ های شادی بخش می رود؛ اما وقتی خبر مرگ عزیزی را می شنود انتخاب رنگ او از خبری که شنیده، متاثر می شود.
این هنرمند پیشکسوت افزود: در واقع با توجه به این که معمولا بافنده های عشیره خودجوش کار می کنند و اینگونه نیست که نقشه ای از پیش داشته باشند و مطابق آن برنامه کار کنند؛ بدین سبب شنیدن هر خبری روی کار آنها تاثیر می گذارد. بطور کلی می توان اظهار داشت که این مساله در روند کاری اغلب هنرمند وجود دارد. بدین سبب وقتی اتفاقی همانند «کرونا» در دنیا رخ می دهد، به صورتی در شیوه کاری هنرمندان تاثیر می گذارد؛ اما اصلا اینگونه نیست که یک هنرمند فقط موضوع کار خودش را به کرونا و تحولات آن تغییر دهد، بلکه این شرایط در سبک کاری هنرمند و حال وهوای آثار او تاثیر می گذارد.
اسکندری با اعلان اینکه «ما این روزها در حال مبارزه با یک دشمن نامرئی هستیم»، اشاره کرد: مبارزه هنرمند کار اوست و وقتی در حال خلق اثر است یعنی گرفتار نگرانی و تشویش و تزلزلی نشده و کارش را ادامه می دهد. همانند اینکه ما زمان جنگ و زیر موشک باران دشمن نیز کار می کردیم. در حقیقت تولید اثر یک نوع مبارزه و ابراز وجود است که بگوییم ما هستیم و کار خودمان را انجام می دهیم.



1399/04/01
23:56:39
5.0 / 5
1358
تگهای خبر: هنر , هنرمند , هنرمندان , هنری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴