در قالب نشست نسل بعدی ؛

رویكردهای هنری جدید و كیوریتوری بررسی گردید

رویكردهای هنری جدید و كیوریتوری بررسی گردید

سایت رسمی سیامك یزدانجو: نشست پژوهشی نسل بعدی با موضوع رویكردهای هنری جدید و كیوریتوری با حضور شهرام انتخابی، آسیه سلیمیان، بهمن یوسفی و نگار عالم زاده گرجی سه شنبه ۱۰ تیر در مؤسسه طنین دلنواز برگزار گردید.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی مؤسسه، نشست پژوهشی «نسل بعدی» با مبحث رویکردهای هنری جدید به تبیین عملکرد پلت فرم «فکتوری تی تی» و همینطور رویکردهای هنری جدید مانند ویدئوآرت و مبحث کیوریتوری اختصاص داشت.
شهرام انتخابی هنرمند، کیوریتور و از مؤسسان «فکتوری تی تی» در ابتدای این جلسه اظهار داشت: من به همراه آسیه سلیمیان، از چند سال پیش فضایی برای هنرمندان و محققان ایجاد کردیم و با هدف ایجاد ارتباط و مبادله رویدادهای هنر معاصر بین المللی، در این حوزه فعالیت می نماییم. مؤسسه فکتوری تی تی چند رویداد را با مشارکت هنرمندان ایرانی و خارجی در ایران برگزار کرده و علاوه بر آن نمایشگاه هایی با آثار هنرمندان جوان ایرانی در اروپا برگزار کرده که با استقبال چشم گیر مخاطبان روبرو شده است.
وی با اشاره به راه طولانی هنرمند شدن توضیح داد: معمولاً از کودکی در ذهن آدم فرو می کنند که باید دکتر یا مهندس شوی، اما هنرمند بودن را کسی بعنوان حرفه نمی شناسد و بنابراین کسی از دوران کودکی بعنوان شغل به هنر توجه نمی نماید. بنابراین خیلی از ما خیلی دیر تصمیم می گیریم که هنرمند شویم و سال ها تجربیات مختلفی انجام می دهیم تا سرانجام به این نتیجه می رسیم که می خواهیم چه چیزی باشیم. این بلوغ زمانی حاصل می شود که تجربیات دیگران را بشناسیم و از آنها استفاده نماییم.
بهمن یوسفی از مدیران مؤسسه فرهنگی هنری طنین دلنواز هم اظهار داشت: در طول سال ها دوستی و همکاری با شهرام انتخابی مباحث زیادی درباره این مورد داشتیم که هنر چیست و برای هنر ایران چه کاری می توانیم انجام دهیم. همه ما بارها واژه فرار مغزها را شنیده ایم و با این مورد مواجه بودیم، اما در این میان افرادی هم هستند که به عشق کشور خود با وجود همه امکاناتی که برای آنها فراهم است ترجیح می دهند در ایران بمانند و به آن خدمت کنند. فرزان گرمخورانی مدیر این مؤسسه همچون افرادی است که ترجیح داد در ایران بماند تا کاری برای هنرمندان انجام دهد و ما هم در ادامه این راه می خواهیم فضای مناسبی برای فعالیت هنرمندان ایرانی فراهم نماییم.
وی افزود: خیلی از هنرمندانی که از ایران رفتند کار هنری را رها کردند و دیگر اثری از آنها ندیدیم اما شهرام انتخابی به قلب هنر دنیا رفت و آنجا به اوج رسید و بعد از آن باردیگر به ایران برگشت، چونکه قلب او برای جامعه هنری ایران می تپد و عقیده دارد در عالم هنر نه تنها چیزی از دیگران کم نداریم بلکه جوانان ما بسیار با استعداد هستند و تنها لازم است آشنایی بیشتری با هنر روز دنیا به دست آورند.
در ادامه این نشست آسیه سلیمیان کیوریتور درباره فعالیتهای خود اظهار داشت: چند سال قبل بعد از گذراندن دوره های رزیدنسی در موزه های اروپایی و نمایشگاه های مختلف و همکاری با هنرمندان غربی فعالیت خویش را بعنوان کیوریتور آغاز کردم. در دوره رزیدنسی مطالعات زیادی درباره تاریخ ویدئوآرت، نحوه آرشیو کردن ویدئو و کیوریت کردن این آثار داشتم و بعد از شروع کارم ۱۴ نمایشگاه در پلت فرم فکتوری تی تی برگزار کردیم.
وی توضیح داد: در نخستین پروژه ای که به دعوت شهرام انتخابی دستیار او بودم با ۱۳ هنرمند حرفه ای و شناخته شده غربی نمایشگاهی در برلین برگزار کردیم. آن پروژه سنگ بنای این دغدغه را در ذهن من گذاشت که چه خوب می شود اگر بتوانیم چنین فضایی با استاندارد بین المللی در ایران هم داشته باشیم. بعد از صحبت با شهرام انتخابی به این نتیجه رسیدیم که جامعه هدف خویش را بر روی هنرمندان جوان و نوظهور بگذاریم که هنوز شناخته نشده اند و می توان مبانی هنر جدید و ویدئو آرت را به آنها آموزش داد. در مراحل اولیه فعالیت فکتوری تی تی، آثار خلق شده توسط هنرمندان مختلف را در ایران و کشورهای اروپایی به نمایش گذاشتیم اما بعد از مدتی به این نتیجه رسیدیم که می توانیم در تولید آثار هنری هم مشارکت داشته باشیم که نتیجه آن چندی قبل در نمایشگاه ویدئوآرت «اولین بار من» عرضه شد.
سلیمیان درباره خصوصیت های یک کیوریتور اظهار داشت: اگر آنچه در کتاب «ده سوال اساسی در ارتباط با کیوریتوری» نوشته ایان هوفمن، بعنوان ایده آل های وی درباره کیوریتوری وجود دارد، با آنچه در ایران هست مقایسه نماییم متوجه می شویم که فرسنگ ها با مفهوم کیوریتوری در ایران فاصله دارد. من بعنوان یک کیوریتور تصمیم گرفتم در حد خودم به هنر، مخاطب و هنرمند ارزش دیگری بدهم اما متأسفانه در عرصه هنری ایران موفقیت یک پروژه هنری هنوز با موفقیت اقتصادی آن شناخته می شود و حتی هنرمندان هم در بازید از یک نمایشگاه بلافاصله از هنرمند می پرسند چند اثر فروخته اید. ما راه طولانی در پیش داریم تا این تفکر را پایه گذاری نماییم که به هنر می توان جور دیگری نگاه کرد. هنرمند مسئولیت اجتماعی دارد و می تواند فایده ای برای جامعه اش داشته باشد.
وی اظهار داشت: در ایران برای فعالیتهای طولانی مدت هنری برنامه خاصی وجود ندارد. ما احتیاج به هنرمندانی داریم که تمام زندگی خویش را برای تولید اثر هنری بگذارند اما در این حالت آنها راهی برای امرار معاش ندارند و در نتیجه پروژه های آنها متوقف و رها می شود. تلاش ما در پلت فرم «فکتوری تی تی» این است که از این هنرمندان حمایت نماییم و کار آنها را در ایران و خارج از کشور معرفی نماییم تا به مرور شناخته شده و حتی موقعیت اقتصادی پیدا کنند.
در ادامه این جلسه نگار عالم زاده گرجی یکی از هنرمندان عضو فکتوری تی تی به بیان تجربیات خود پرداخت و اظهار داشت: ورود من به دنیای هنر از راه نقاشی و در آتلیه آبی استاد احمد نصرالهی بود. بعد از آن به علت دغدغه های اجتماعی که داشتم رشته حقوق را در دانشگاه انتخاب کردم و بعد از اتمام آن مشغول حرفه وکالت شدم و در کنار آن کارهای هنری را ادامه دادم. اما از سال ۹۳ تصمیم گرفتم که به صورت حرفه ای نقاشی را دنبال کنم. من نسبت به شناخت مدیوم های مختلف خیلی کنجکاو بودم و تجربه ساخت نخستین ویدئوآرتم مصادف شد با شکل گیری پلت فرم فکتوری تی تی یا کارخانه تبدیل و تولید.


منبع:

1399/04/12
13:52:18
5.0 / 5
1289
تگهای خبر: آموزش , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳