در گفتگو با ۲ هنرمند عنوان شد؛
بررسی دستاوردهای آموزش آنلاین در جشنواره موسیقی جوان
داوران بخش ساز فلوت چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از دستاوردهای آموزش آنلاین موسیقی در برگزاری این رویداد موسیقایی سخن گفتند.
به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، دو نفر از اعضای هیات داوران بخش موسیقی کلاسیک چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره نحوه بازنگری آثار شرکت کننده در این رویداد و نقش آموزش آنلاین طی روزهای کرونایی به طرح نکاتی پرداختند.
آذین موحد، از اعضای هیأت داوران چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، در بخش ساز فلوت درباره بازنگری آثار اظهار داشت: باتوجه به نگاه جدی و اصولی تری که به نحوه انتخاب رپرتوارها داشتیم، کمک کردیم سطح نوازندگی و جدیت نوازندگان نسبت به استانداردهای نوازندگی در جشنواره بالاتر بیاید.
تاکید روی قابلیت های مافوق استاندارد
وی در مورد شرکت کنندگان اظهار داشت: حضور در جشنواره نیازمند این است که فرد قابلیت های مافوق استاندارد داشته باشد. فکر می کنم انتخاب رپرتوار در مرحله اول نقش بسیار مهمی در این مسئله دارد. افرادی که تصمیم می گیرند در این مسابقه شرکت نمایند اشخاصی هستند که به سبب نحوه انتخاب رپرتوار این اطمینان را در خودشان دارند که مافوق استاندارد سن خودشان هستند. به هر حال نخبگی و قابلیت های خاص تری دارند که بتوانند در مسابقه شرکت نمایند. در رابطه با ساز فلوت، بخش عمده ای از شرکت کنندگان سطح بسیار بالایی داشتند و این جای خوشی دارد.
عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان در سفارش به برگزیدگان مرحله نهایی جشنواره عنوان کرد: فکر می کنم امسال مرحله دوم، هم هیجان انگیز است و هم با یک سری ابهامات روبه رو شویم. تابحال هیچ گاه تجربه چنین مرحله دومی را نداشته ایم. نوازندگان سازهای فلوت، ویلن و ویلنسل می بایست با پیانو همراهی کنند که این امر به آسانی نمی تواند صورت بگیرد. باید ببینیم مرحله دوم چطور پیش می رود.
موحد با اشاره به اینکه این روزها مشغول تدریس آنلاین موسیقی است، اظهار نمود: من از اینکه نتایج بخش زیادی از آموزش های آنلاین خوب بوده خوشحال هستم. باوجود اینکه بخش عمده ای از ما معلم ها بویژه در حوزه نوازندگی با نگرانی و عدم اطمینان وارد آموزش آنلاین بوسیله پلت فرم های مجازی شدیم اما نتایج آموزش آنلاین موفقیت آمیز بوده است.
وی اظهار داشت: در این بستر آموزش دادیم ولی لزوماً به آن دل نبسته بودیم. نتایج امروز نشان میدهد که ظاهراً آموزش مجازی بویژه برای افرادی که دوره ای را به صورت حضوری کار کرده اند، آموزش خوبی است و نتایج خوبی را به دنبال داشته است.
انتقاد از رها شدن قطعه های نصفه و نیمه!
مجید سینکی نوازنده و از داوران بخش فلوت درباره آثار مرحله اول اظهار داشت: واقعیت این است که انتخاب نوع قطعات سطح نوازندگی را بالا برده است. در گروه سنی الف نوازندگان زیادی شرکت کرده بودند و انتخاب از بین آنها دشوارتر بود. در گروه ب انتخاب سخت بود، و در گروه ج همه خوب بودند. فکر می کنم مهم، درک هنری از ماهیت کاری است که انجام می دهند.
وی افزود: گاهی حس می کنم نوازنده ها به محض اینکه می بینند قطعه درآمده، آنرا رها می کنند و قطعه به سطح عالی و پختگی خود نرسیده است. وقتی با قطعه ای آشنا می شویم، درکی از فضای قطعه پیدا می نماییم. البته فکر می کنم خیلی از نوازنده ها در گروه الف به این درک نرسیده بودند. به خاطر همین است که می گویم قطعه ها نصفه نیمه رها شده بودند.
سینکی درباره ملاک بازنگری آثار توسط داوران اظهار نمود: مجموع خاصیت هایی که یک نوازنده را می سازد؛ نحوه مواجه شرکت کنندگان با قطعه و درک شان نسبت به اجرای موسیقی و فضای قطعه چگونه است، مورد بررسی قرار می گیرد.
این مدرس موسیقی در پاسخ به این پرسش که چه سفارش ای به برگزیدگان اولین مرحله دارید، اشاره کرد: نکاتی که گفتم را برای مرحله نهایی رعایت نمایند. شرکت کننده هایی که به اینجا می آیند اصولاً نخبه های جامعه ما هستند. باید درکی نسبت به نخبگی داشته باشیم. فقط کار فیزیکی و مکانیکی انجام نمی دهیم، بلکه کاری در سطح عالی انجام می دهیم. استانداردهای این کار بین المللی است و باید در آن سطح کار نماییم.
وی در ارتباط با افزایش قیمت ساز فلوت عنوان کرد: ساز فلوت هم اکنون به خاطر مسائل اقتصادی کمتر در ایران پیدا می شود و متأسفانه بسیار گران است.
عضو هیات داوران جشنواره موسیقی جوان درباره کلاس های آموزشی خود اظهار داشت: کلاس هایم را به صورت آنلاین برگزار می کنم و چاره دیگری نیست. با تجربه ای که به نسبت اوایل کرونا به دست آمده، حتما کیفیت نیز در آینده بالاتر می رود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب