واكنش عضو شورای سیاستگذاری پس از انتقادها؛

سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران سخت گیرانه

سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران سخت گیرانه

به گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران از رشد ۶۰ درصدی آثار این دوره به واسطه نحوه نظارت و رویكرد اجرایی اطلاع داد.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، حسین علی عسگری هنرمند مجسمه ساز و عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران ویژه دانشمندان از روند متفاوت داوری و انتخاب آثار در این دوره اطلاع داد و اظهار داشت: مهمترین اتفاقی که در این دوره شاهد آن هستیم، در ارتباط با شکل گزینش و داوری آثار است که بسیار جدی و دقیق دنبال شد.
وی اضافه کرد: در این دوره بر خلاف گذشته، حضور هنرمندان صرفا بر عرضه رزومه از جانب آنان منوط نشد و بعد از انتخاب اولیه، هنرمندان ملزم به ساخت ماکتی از اثر اجرایی خود شدند.
عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران خاطرنشان کرد: در این دوره ما تلاش کردیم که امکان حضور، افراد توانمند و با استعدادی را که تابحال دیده نشده اند در سمپوزیوم فراهم نماییم و تأکیدی جدی هم بر توانمندی و استعداد هنرمندان مد نظر قرار گرفت تا بتوانیم فرصتی را برای جذب استعدادهای جدید فراهم نماییم، البته در این راستا اتفاقات بسیار خوبی هم شکل گرفت که اساسا بازخورد آنرا جامعه و دیگران بزودی خواهند دید.
عسگری درباره فرایند ساخت ماکت از جانب هنرمندان، توضیح داد: ما از شرکت کنندگان در این سمپوزیوم بعد از دریافت رزومه، خواستیم که ماکتی را از اثر خود عرضه کنند که این فرایند تقریباً یک ماه به طول انجامید و از بین ۷۶ هنرمند شرکت کننده، در نهایت ۱۵ نفر انتخاب شدند که بعدها به ۲۲ نفر افزایش پیدا کرد.
وی درباره افزایش تعداد پذیرفته شدگان، اظهار داشت: برخی از این افراد، اساتیدی بودند که در سمپوزیوم حضور پیدا کردند و به صورت نیمه دعوتی وارد عرصه شدند اما بطور حتم شرایط کار برای همه افراد حاضر در این سمپوزیوم یکسان است.
عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران افزود: در راه داوری و بررسی آثار، ماکت ها دیده شدند و اگر ایراد و نقدی به آنان وارد بود به هنرمندان اعلام می شد، تا رفع و اصلاح کنند. در واقع تمام تلاش ما و هنرمندان این بود که ماکت ها به کیفیت معقولی دست یابند چونکه در این دوره، خود ماکت ها هم بعنوان یک اثر هنری، در نمایشگاه دائمی سازمان زیباسازی به معرض نمایش گذاشته می شوند.
وی خاطرنشان کرد: با عنایت به این که ماکت ها خود یک رفرنس برای کار بود، ما تلاش کردیم کارها با کیفیت درست و شباهت مناسب اجرا شوند تا اتفاقاتی نظیر مشکلات سال قبل تکرار نشود. به همین خاطر سخت گیری بیشتری در روند کار مد نظر قرار گرفت و انرژی خیلی از شرکت کنندگان و داوران صرف آن شد.
عسگری اضافه کرد: در راه کار، وظیفه ما این بود که ایرادات کار را به هنرمندان اعلام نماییم، همین مساله هم سبب شد که ما خویش را به لحاظ اخلاقی مسئول بدانیم و مدام در حال نقد کارها و کمک به طراحی آثار باشیم. بر همین مبنا به نظر من فرایند کار بسیار سنگین بود و من به شخصه تابحال این حجم سنگین از مسئولیت و کار آموزش و نظارت را بر دوش نکشیده بودم اما یقیناً این نگاه سبب رشد حداقل ۶۰ درصدی کارها برای این دوره خواهد شد.
عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران بیان نمود: در این دوره ما تلاش کردیم به افراد کم تجربه اما با استعداد کمک نماییم تا بتوانند کارهای با کیفیتی را عرضه کنند در واقع تمام تلاش ما این بود که هنرمندان جوان تر را در راه مناسب قرار دهیم. به نظر من در این دوره هیچکدام از آثار اجرایی، مشکلات دوره قبل را نخواهند داشت چونکه با سخت گیری های اعمال شده، حداقل های کیفیتی و کمیتی کاملاً مد نظر قرار گرفت.
وی عدم حضور هنرمندان در فضای مشترک را سبب تأسف خواند و اظهار داشت: معتقدم که امکان حضور هنرمندان در فضای باز عین الدوله فراهم بود و افراد می توانستند بدون حضور بازدیدکنندگان به اجرای آثار بپردازند چونکه این کار امکان کنترل و نظارت بهتر را برای داوران فراهم می کرد و فضا را بیشتر به سمت محیط همیشگی سمپوزیوم می برد که متأسفانه به علت کرونا میسر نشد. روند اجرایی سال جاری به شکل انفرادی است که مشکلات مختلفی را به دنبال داشت چونکه کنترل از راه دور کار بسیار سختی است و هر چقدر هم که گروه جدی و پیگیر باشند، گاهی کارها را از روند خارج می کند.
عضو شورای سیاستگذاری سومین سمپوزیوم مجسمه سازی مفاخر ایران تصریح کرد: اگر امکان اجرای آثار در فضایی گسترده را برای تمام هنرمندان داشتیم، می توانستیم شاهد رشد کیفیتی حداقل ۸۰ درصدی باشیم چونکه در آن صورت نظارت مستقیم بود اما اجرای به این شکل کارها که صرفا بر اساس ارسال عکس از مراحل اجرای کار است، اندکی کار را مشکل کرده است. با این وجود من معتقدم که کارهای این دوره به کیفیت قابل توجهی دست پیدا خواهد نمود.


منبع:

1399/09/10
22:34:37
5.0 / 5
474
تگهای خبر: آموزش , ساز , نمایش , نمایشگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو