مجتبی حسینی در افتتاح نمایشگاه نهان بر عیان ؛

نگارگری ایرانی دستمایه بزرگی برای شناخت است

نگارگری ایرانی دستمایه بزرگی برای شناخت است

سایت رسمی سیامک یزدانجو: معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه نهان بر عیان را فرصتی مغتنم برای شروع بازشناسی داشته های خودمان برشمرد.



به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از مهر، دومین نمایشگاه موزه هنرهای معاصر تهران بعد از بازسازی با عنوان «نهان بر عیان» با حضور سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرتضی کاظمی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، شهریار حاتمی کیوریتور نمایشگاه «نهان بر عیان»، محمدرضا اصلانی، فرح اصولی، حسین محجوبی، گیزلا وارگا سینایی و تعدادی از هنرمندان نقاش، مجسمه ساز و نگارگر عصر سه شنبه ۱۸ خردادماه در موزه هنرهای معاصر تهران راه اندازی شد.
در این مراسم، احسان آقایی رییس موزه هنرهای معاصر تهران، ضمن خوشامدگویی به حضار یکی از اشعار مهدی اخوان ثالث را قرائت کرد.
شهریار حاتمی کیوریتور و دبیر نمایشگاه «نهان بر عیان» در سخنانی اظهار داشت: نمایشگاه «نهان بر عیان» در حقیقت مهندسی تصویر در نگارگری ایران است که پروژه پژوهشی من بشمار می رود و درباره پیوند علم و هنر در سده ۸ تا ۱۱ هجری ایران است و بصورت تخصصی به نگارگری می پردازد. این پژوهش مشخص می کند که دستور زبان مشترکی بین هنرهای ایرانی وجود دارد که ریشه مشترک در علم هندسه دارند.
وی اشاره کرد: این نمایشگاه می تواند به هنرمندان شاخه های دیگر کمک نماید چونکه این پروژه صد درصد فرهنگی و پژوهشی است.
سیدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد در این مراسم از حاضران درخواست نمود که به احترام مرحوم علی مرادخانی، یک دقیقه سکوت کنند و سپس بیان کرد: نمایشگاه «نهان بر عیان» لایه هایی از واقعیت هنر ایران را برای ما برملا می کند. این لایه ها مخاطبان را به لحظه ای توجه فرامی خواند و این که هر بار با گشودن این دیوان نهان بتازگی و طراوت دست پیدا و لذت تازه ای را تجربه می نماییم نشان دهنده ذهن نقادی است که به صورتی مهندسی را در خود دارد و نگارگری ما نیز از این قصه مستثنی نیست.
وی با اشاره به سخنان شهریار حاتمی، تصریح کرد: کرامت خوشنویسان نه فقط برای کتابت بوده است بلکه پس از این مرتبه بلند، این که راوی ادبیات بودند و ادبیات نیز حاوی حکمت بوده و ایرانیان همیشه تشنه حکمت، نکته ای است که موجب کرامت خوشنویسان شده است. نگارگری ایرانی در پیچیدگی عیان و عریانش، دستمایه بزرگی برای شناختن است مثل گوشه گوشه هنر ایران که اگر آنرا بشناسیم طبیعتا از درک لایه های آن لذت خواهیم برد.
حسینی همین طور اظهار داشت: این نمایشگاه فرصتی مغتنم برای شروع نهضت مبارکی برای بازشناسی داشته های خودمان است. این محفل برای عیان شدن نهانی تشکیل شده است و حتما از آن حظ خواهیم برد.
در اختتام این مراسم که در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر برگزار شد، حاضران به گالری های موزه رفتند و از نتیجه پژوهشی که در قالب نمایشگاه «نهان بر عیان» برگزار شده است، بازدید نمودند.
این نمایشگاه در بدو ورود با تاریخی تصویری از ۳۰۰ سال نقاشی ایران برمبنای کتاب «جوامع التواریخ رشیدی» آغاز می شود و تا «شاهنامه شاه عباسی» پیش می رود. نسخه «جامع التواریخ رشیدی» را می توان آغازگر مهندسی مسیری دانست که به مدت ۳۰۰ سال، نظام تصویر در نقاشی ایران را هدایت کرد. این مهندسی تصویر از یکی از با اهمیت ترین آثار هندسه قرون میانه الهام گرفته بود، یعنی کتاب «فی ما یحتاج إلیه العمال و الصناع من الأشکال الهندسیة» که به «النجّارة» نیز مشهور است؛ از با اهمیت ترین مراجع شناخت دستور زبان تصویر در تاریخ نگارگری ایران که برای قرن ها حل المسائل هنرمندان ایرانی بود، به قلم ابوالوفا بوزجانی، ریاضی دان قرن چهارم هجری.


منبع:

1400/03/20
12:40:00
5.0 / 5
277
تگهای خبر: ساز , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵