معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران پاسخ داد

چرا شیر میدان حر هنوز ترمیم نشده است؟

چرا شیر میدان حر هنوز ترمیم نشده است؟

به دنبال تخریب یکی از شیرهای میدان «حر»، قرار شده بود که اثر جایگزین تا اواسط خرداد ماه نصب شود، ولی حالا با آخر خرداد و ورود به تیر ماه، این پرسش مطرح می شود که چرا هنوز خبری از نصب اثر جایگزین نیست؟


به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو به نقل از ایسنا، ماه گذشته چهارم خردادماه خبرهایی در خصوص تخریب یکی از مجسمه های شیر میدان حر در فضای مجازی منتشر گردید. مجسمه اصلی نصب شده در وسط میدان با نام «نبرد گرشاسپ با اژدها» اثر غلامرضا رحیم زاده ارژنگ، جزو مجسمه های ثبت شده در لیست آثار ملی است. این اثر سالم می باشد اما در خبرهای انتشار یافته درباره تخریب شیرهای این اثر، این ادعا عنوان شد که مرمت بهانه ای برای تخریب بوده است.
در همان زمان شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران درباره این مجسمه ها به ایسنا توضیح داد که دو مجسمه شیر، مانند مجسمه اصلی به ثبت آثار میراث ملی نرسیده است و این که دو مجسمه فرعی، توسط مرحوم غلامرضا رحیم زاده ارژنگ ساخته نشده است.
او خاطرنشان کرد که «شیرهای مجسمه اصلی که توسط استاد ارژنگ ساخته شده اند، از جنس مس بوده و سال ها پیش در بحبوحه انقلاب صدمه دیده اند. اما جنس دو مجسمه شیری که بعدها در پایین اثر اصلی «نبرد گرشاسپ با اژدها» نصب شده، از فایبرگلاس است که از متریال ناپایدار به حساب می آید و در گذر زمان به دلیل برودت آب و هوایی گرفتار فرسودگی و شکستگی شده اند و به همین جهت لازم بود که مرمت یا جایگزین شود.»
چند روز بعد در ۱۱ خرداد ماه، دیوسالار درباره نصب مجدد اثر بازسازی شده گفته بود که هفته بعد یکی از بهترین و اصولی ترین کارهای آنها در آنجا نصب خواهد شد ولی حالا با گذشت بیشتر از دو هفته هنوز خبری از نصب این اثر در میدان حد نیست.
درواقع اگر این روزها از میدان حر رد شده باشید، هنوز مجسمه شیر تخریب شده را به وضع قبلی مشاهده خواهید کرد که البته با داربست و پارچه ای سفید پوشانده شده است.
در راستای عملی نشدن وعده زمان نصب این مجسمه، بار دیگر با دیوسالار تماس گرفتیم و از او علت این امر را جویا شدیم.
معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران به ایسنا پاسخ داد: «نسبت به تأخیر در نصب مجسمه متأسفم و عذرخواه هستم. علت این امر ابتلای قالب گیر کار به کرونا بود و به همین جهت چند روزی در کار او وقفه به وجود آمد. ساخت پایه اثر و قالب گیری آنرا جهت تسریع در تحویل پروژه، به دو کارگاه متفاوت سپرده بودیم. ضمن این که تعداد افراد متخصص در چارچوب گیری چنین آثاری محدود است؛ به همین جهت قالب گیری شیر را به کارگاهی در کرج سپرده بودیم که به انجام رسید ولی قالب گیر پایه به دلیل مبتلا شدن به کرونا موفق به تحویل کار در زمان تعیین شده، نشده بود. احیانا کلیت کار تا انتهای این هفته به نتیجه برسد.»




منبع:

1400/04/05
19:47:00
5.0 / 5
784
تگهای خبر: ساز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲