در گزارش سایت رسمی سیامك یزدانجو مطرح شد؛

جمشید سماواتیان دغدغه حفظ میراث ایرانی داشت

جمشید سماواتیان دغدغه حفظ میراث ایرانی داشت

به گزارش سایت رسمی سیامک یزدانجو مهرداد فلاح بیان کرد جمشید سماواتیان با تاثیر از هنرهای سنتی و دیوارنگاره های عصر صفویِ زادگاهش اصفهان، آثاری را خلق کرد که نشان دهنده گذر زمان و تخریبی است که بر هنرهای سنتی ایران رفته است.



مهرداد فلاح هنرمند نقاش که از شاگردان زنده یاد جمشید سماواتیان است، درباره آن مرحوم و سبک آثارش به خبرنگار مهر اظهار داشت: من از حدود یک دهه پیش افتخار آشنایی و بهره مندی از محضر استاد سماواتیان را داشتم و این آشنایی بواسطه زنده یاد صادق تبریزی صورت گرفت. در این سال ها بسیار از ایشان آموختم و خوشحالم در طول زندگی افتخار شاگردی آن زنده یاد را داشته ام. سبک استاد سماواتیان در اجرای آثاری نوجویانه با بن مایه های انتزاعی و کهنه نما عمدتا به شکل پتینه خلاصه می شود و در حقیقت ایشان کهنه کاری را به هنر معاصر آوردند. وی، استاد استفاده از ورق های طلا، نقره و پتینه و مبدع این سبک از نقاشی در ایران بشمار می رود.
وی اشاره کرد: طی سال ها، این سبک استاد سماواتیان بسیار مورد توجه قرار گرفت و هنرمندان خیلی از آن پیروی کردند. این هنرمند فقید در درجه اول در پی آن بود تا میراث ایرانی را حفظ کند و از طرفی دیگر هنرش جنبه اعتراضی داشت، چونکه این آثار در حقیقت واکنشی بود نسبت به این مساله که از میراث کهن ایرانی به درستی محافظت نشده است.
فلاح اظهار نمود: استاد سماواتیان اهمیت بافت و تکسچر را دریافت و برمبنای اقتضای کار از گچ و گل بجای رنگ روغن استفاده می کرد که تأثیر بیشتری روی مخاطب داشته باشد. او، شاگرد استاد حیدریان آخرین نقاش دوره کمال الملک بود و افتخارش شاگردی حیدریان بود. از نسل دوم نقاشان نوگرای ایران بود و در دوره ای در دانشکده هنرهای زیبای تهران هنرآموزی کرد که هم آموزه های علی محمد حیدریان در دانشکده نفوذ داشت و هم استادانی نوگرا چون محمود جوادی پور به کار آموزش اشتغال داشتند.
وی همین طور توضیح داد: جمشید سماواتیان با تأثیر از هنرهای سنتی و دیوارنگاره های عصر صفویِ زادگاهش اصفهان، آثاری را خلق کرد که یادآور و نشان دهنده گذر زمان و تخریبی است که بر هنرهای سنتی ایران رفته است. استاد سماواتیان با تسلط بی نظیر بر انواع ابزارها و تکنیک های غیرمتعارف، به احیای هنر گذشته ایرانی با نگاهی نو و بن مایه های انتزاعی اهتمام ورزید. وی در نقاشی های نیمه فیگوراتیو خود از موادی چون خاک، گل، گچ، مواد ترکیبی، ورق های طلا و نقره همراه با شیوه های مختلف پتینه کاری بهره گرفت تا فرسودگی، ریختگی و تَرَک ها را به نمایش بگذارد. همین استفاده از مواد غیرمتعارف به آثار او خصوصیتی معاصر بخشیده است. هنرمندان بسیاری در آثار خود از سماواتیان اقتباس کرده اند و خیلی از نقاشانی که در حوزه سنتی کار می کنند از تکنیک های وی به شکل مستقیم یا غیر مستقیم بهره برده اند.
این هنرمند نقاش با اعلان اینکه آخرین بار پنج روز پیش از ابتلاء به کرونا با استاد سماواتیان دیدار داشته است، اظهار داشت: استاد سماواتیان جهان بینی خودرا داشت و نقاشی را برمبنای دل خود کار می کرد. ایشان با آنکه خود سال ها در خادم آباد شهریار زندگی درویش مسلکانه ای را به دور از هیاهوی هنر و در عزلت در پیش گرفته بود اما شخصیت سخاوتمندی داشت و عوائد حاصل از فروش آثارش را صرف امور خیریه و کمک به نیازمندان خادم آباد و هنرمندان نوپایی کرد که به سبب مسائل معیشتی از مسیر هنری خویش بازمانده بودند.
وی در آخر مهم ترین دستاورد جمشید سماواتیان را نقاشی دانست که میراث خودرا با رنج و سختی و سرمستی خلق کرد و در تاریخ هنر معاصر ایران باقی گذاشت و اضافه کرد: من افسوس می خورم که هنر ایران مرد بزرگ و خودساخته ای را از دست داد. استاد سماواتیان ستون هنر ایران بود، کسی که زنده یاد صادق تبریزی از ایشان بعنوان پدر پتینه ایران یاد می کرد. هر چند رفتنِ این هنرمند بزرگ ضایعه ای دردآور برای جامعه تجسمی ایران است، با این وجود من باور دارم که او فقط جسم خاکی اش را تسلیم مرگ کرد. او در میان ماست و میراث گران قدرش تا ابد در قلب یکایک ما باقی خواهد ماند.
جمشید سماواتیان نقاش پیشکسوتِ نوگرا بامداد جمعه ۲۳ مهرماه ۱۴۰۰ بر اثر عارضه قلبی در خانه خود در خادم آباد شهریار از دنیا رفت. این هنرمند که در هفته های گذشته به خاطر ابتلاء به بیماری کرونا در بیمارستان بانک ملی تهران بستری شده بود، در ۸۳ سالگی رخت از این عالم خاکی بست و به دیار باقی شتافت. جمشید سماواتیان متولد ۱۳۱۷ در اصفهان بود و کار هنری را از کودکی شروع کرد. از سال ۱۳۳۸ وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و اولین نمایشگاه انفرادی او سال ۱۳۴۳ در هتل هیلتون تهران اجرا شد. آخرین نمایشگاه انفرادی او با نام «میراث» بهمن ۱۳۹۹ در گالری نگر اجرا شد. او همین طور دارای نشان درجه یک هنر (دکترا) در نقاشی و عضو مؤسسه هنرمندان پیشکسوت ایران بود.


منبع:

1400/07/27
10:14:37
5.0 / 5
385
تگهای خبر: آموزش , نمایش , نمایشگاه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
سیامک یزدان جو
موضوع های سایت رسمی سیامك یزدانجو