شباهت عكس كولبر نوجوان و كودك سوری كه غرق شد

چرا عكس كولبر نوجوان تا این حد موثر شد؟

چرا عكس كولبر نوجوان تا این حد موثر شد؟

سایت رسمی سیامك یزدانجو: «سرعت انتشار عكس از اهمیت زیادی در تاثیرگذاری برخوردار است؛ برای مثال زمانی كه سفیر روسیه در تركیه ترور شد، عكاس آن با ثبت آن لحظه، واقعه مهمی را ثبت نمود. از طرفی عكاس آن تصویر یك عكاس خبری و وارد به كار خود بود؛ پس اساسا این امر در تأثیر بالای عكس موثر بود. ولی گاهی عكسی مانند تصویر پیكر از دست رفته كولبر نوجوان نیز كه توسط یك عكاس غیرحرفه ای ثبت شده، به سبب زمان بندی مناسب می تواند تأثیر بالایی داشته باشد.»


بخش های از صحبت های یك عكاس درباره قدرت عكس در رسانه كه در گفت و گو با ایسنا عنوان شد.
در سال های اخیر بارها شاهد انتشار تصاویری بوده ایم كه در دنیا سر و صدای زیادی به راه انداخته اند. این تصاویر گاه موجب روشن شدن برخی حقایق شده، گاه سبب شده توجه ها به یك سوژه خاص كه قبلا از اهمیت خاصی برخوردار نبوده جلب شود و گاه حتی شاید تأثیر منفی داشته اند.
با كمی جستجو در اینترنت می توانیم نمونه های مختلفی از این تصاویر را پیدا نماییم. امروز در دنیای رسانه و ارتباطات زندگی می نماییم، شاید برای خیلی ما پیش آمده باشد كه حوصله نكنیم و یك خبر یا مصاحبه طولانی را دنبال نماییم و ترجیح دهیم اطلاعات را فقط بوسیله تصویر و در نهایت تیتر خبر به دست آوریم.
این امر در دنیایی كه فضای مجازی در آن جولان می دهد و هر كسی به راحتی می تواند بوسیله انتشار یك عكس یا ویدیو اطلاعاتی را به مردم برساند، كاملا عادی است. پس در این دنیای پست مدرن كه تصویر یكی از خاصیت های آن به شمار می آید، یك عكس یا حتی اخیرا ویدیو می تواند نفوذ بیشتری نسبت به متن اصلی خبر داشته باشد.
در هفته های اخیر تصویری از پیكر بی جان یك كولبر نوجوان ۱۷ ساله منتشر گردید. این نوجوان فرهاد خسروی نام داشت و در ارتفاعات «تته» مفقود شده بود و پیكرش در محلی به نام «گناو» پیدا شد. این نوجوان همراه «آزاد خسروی» برادر بزرگترش بعنوان كولبر به ارتفاعات «تته» رفته بود و در حین برگشت گرفتار برف و كولاك شدید شده بودند. در نهایت نیز به سبب سرمای شدید جان خودرا از دست داد بود.
انتشار تصویر این كولبر از دست رفته در فضای مجازی واكنش های زیادی را به دنبال داشت و توجه ها را به سمت كولبرها كشاند. این عكس توسط یك عكاس حرفه ای به ثبت نرسیده بود و از سویی در این سال ها هنرمندان و فعالان اجتماعی و خبرنگاران زیادی به اَشكال مختلف درباره كولرها گفته اند، ولی این تصویر توانست واكنش های زیادی را به دنبال داشته باشد.
به همین منظور خبرنگار بخش تجسمی ایسنا در گفت وگویی با بابك برزویه ـ عكاس ـ نظر او را درباره قدرت عكس در كمك به انتشار و فراگیری یك خبر جویا شده است.
موضوع را با برزویه مطرح می نماییم. می گوید: هم اكنون مدیای اطلاع رسانی كاملا تغییر كرده و انسان امروزی دیگر دنبال نوشتار نیست؛ در واقع آدم ها این روزها به دنبال زبان تصویر هستند. زبان تصویر جزو زبان مشترك و گویاترین زبان جوامع بشری از دیرباز است. چه بسا كه مثلا ۱۷۰۰ سال پیش در غارهای لاسكو فرانسه نقاشی های دیواری كشیده شده كه خود گویای مسائلی هستند. ما می توانیم با یك عكس گفتاری جهت دار و تأثیرگذار داشته باشیم كه شاید نتوانیم با ۱۰۰ صفحه كتاب نیز آن تأثیرگذاری را داشته باشیم.
او درباره ی تفاوت عكس معمولی با عكسی كه عكاس خبری به ثبت می رساند، می گوید: ما در عكاسی خبری یك «آن» داریم كه به لحظه برمی گردد. در گذشته حروف چینی خبر را انجام می دادیم و تازه فردای آن روز خبر به همراه عكس در یك فرآیند ۲۴ ساعته به روی گیشه می رفت. ولی الآن با عنایت به وجود فضای مجازی، انتشار خبر در لحظه صورت می گیرد و تأثیر آن نیز به همان نسبت در لحظه است. نمونه عكس نوجوان كولبر، تصویر كودك آواره سوری است كه پیكر بی جانش روی ساحل افتاده بود و آب او را به آنجا آورده بود. سال ها بود كه گفته می شد مهاجران سوری در دریا كشته می شوند ولی كسی توجهی نمی كرد تا اینكه این عكس منتشر شد؛ البته آن عكس توسط یك عكاس حرفه ای به ثبت رسیده بود ولی تأثیری مشابه به تصویر پیكر كولبر نوجوان در جوامع بشری داشت.




این عكاس ادامه می دهد: درباره كولبرها نیز بحث به همین گونه است. بارها درباره آنها گفته شده ولی تا زمانی كه یك اتفاق بُلد نشود و بحث همذات پنداری به میان نیاید، شاید اتفاقی رخ ندهد. چنین مواردی نشان می دهند كه حالا عكس و تصویر در تمام دنیا حرف اول را می زند و این امر رو به رشد است. حالا رسانه با وجود برنامه هایی مانند یوتیوب یا اینستاگرام تغییر كرده و حتی فیلم در حالی جایگزینی با عكس است؛ برای اینكه آنقدر كه فیلم تأثیرگذار است، عكس نیست. این امر نشان میدهد كه انسان امروزی عاشق داستان است و می دانیم كه داستان در فیلم بیشتر از عكس مطرح است. به همین دلیل می بینیم كه بخش فیلم خبرگزاری های بزرگ دنیا فعال گردیده است.
او كمی بیشتر درباره تأثیر عكس مربوط به پیكر كولبر نوجوان توضیح می دهد و در همین حال به بحث وظیفه كنونی عكاسان خبری در شرایطی كه تأثیر عكس بیشتر شده، می پردازد. عنوان می كند: تأثیر یك عكس پوشیده نیست. مثلا تا زمانی كه تصویر پیكر كولبر نوجوان منتشر نشده بود با اینكه بارها به بحث كولبرها پرداخته شده بود یا اینكه درباره شان فیلم ساخته بودند، توجه ها تا این حد معطوف آنها نبود. ولی این عكس تأثیری مشابه ده ها صفحه مطلب درباره كولبرها را داشت. این تأثیرگذاری زمانی صورت گرفت كه این تصویر مربوط به مرگ یك نوجوان بود، گرچه كه شاید نوجوان ها و جوان های زیاد دیگری نیز از این طریق جان خودرا از دست داده باشند. البته یكی دیگر از نكاتی كه در تأثیرگذاری این این عكس وجود داشت، داستان آن بود؛ چونكه مردم به دنبال داستان هستند.
درواقع عكسی كه به همراه خود داستان دارد مانند عكسی است كه به همراه خود توضیح دارد، قاعدتا عكسی كه توضیح دارد بهتر از تصویری است كه هیچ توضیحی ندارد. تمامی این عكس ها هویت زمانی و مكانی خودرا به صورتی ارائه می دهند كه در جامعه تأثیرگذار باشند و جامعه را ملتهب كنند، در حدی كه گاهی انتشار آنها مانند یك كبریت در پمپ بنزین عمل می كند.


تصویر جایگزین خبر می شود؟
این سوال را از او می پرسیم و می گوید: نسل جدید خیلی اهل مطالعه نیست و دوست دارد پیام مورد نظر را به سرعت در چارچوب یك فیلم یا عكس دریافت كند. از طرفی مثلا در رسانه ای مانند اینستاگرام زمان اطلاع رسانی را كمتر از یك دقیقه در نظر گرفته اند؛ یعنی تحمل انسان را برای دریافت خبر یا اطلاعات بین یك دقیقه تا ۳۰ ثانیه برنامه ریزی كرده اند. حال یا باید بتوانید در همان یك دقیقه پیام خودرا به مخاطب ارائه دهید و تأثیر بگذارید یا اینكه ممكنست نتوانید تأثیر لازم را داشته باشید.
برزویه ادامه می دهد: تأثیر زمان در اثربخشی یك عكس مانند تأثیر نوع تیتر یك خبر است. به شكلی كه مثلا حضور «ویرگول» در جمله ای مانند «بخشش لازم نیست اعدامش كنید» می تواند مفهوم آنرا تغییر دهد.
در حوادث اخیر، تصاویری در فضای مجازی پخش گردید كه در آنها مردم در چین اتوموبیل های خودرا در اتوبان متوقف كرده و در كنار آنها ایستاده بودند. گفته می شد كه این حركت در اعتراض به افزایش قیمت سوخت صورت گرفته ولی زمانی كه در اینترنت سرچ می نماییم با این عنوان روبه رو می شویم كه مردم به سبب یك ترافیك سنگین ساعت ها متوقف شده اند.
این عكاس به الگوبرداری ایرانیها از این عكس در زمان افزایش قیمت بنزین و متوقف كردن ماشین هایشان در بزرگراه ها اشاره می كند و می گوید: این حركت در ایران الگوبرداری شد و این عكس مانند یك بمب ساعتی در كشور عمل كرد و ما به درست یا غلط از آن الگوبرداری كردیم. ولی اگر آن عكس نبود آیا چنین كاری را می كردند؟







منبع:

1398/10/08
20:06:26
5.0 / 5
1790
تگهای خبر: هنر , هنرمند , هنرمندان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳